Termbank
  1. A
    1. Absolute Path
    2. Ajonaikainen
      konseptit
    3. Alkio
      listat arvot
    4. Alustaminen
      muuttujat arvot
    5. Argumentti
      funktiot arvot
    6. Arvo
      arvot
    7. Assignment
      muuttujat arvot
    8. Assignment Operator
      muuttujat arvot operaattorit
    9. Attribute
      objektit
    10. Attribuutti
      Attribute
    11. Avainsana
      nimet
    12. Avausmoodi
      tiedostot
    13. Ajaminen
      Execution
    14. Aliohjelma
      Function
  2. B
    1. Boolean
      ohjausrakenteet tyypit
    2. Boolean Operator
      ohjausrakenteet
    3. Boolen operaattori
      Boolean Operator
    4. Branch
      ehtorakenteet try-rakenteet
    5. Builtin Function
      funktiot
    6. Bugi
      Ohjelmointivirhe
    7. break
      avainsanat toistorakenteet
  3. C
    1. Carriage return
      merkkijonot tiedostot pakeneminen windows
    2. Code Block
      funktiot ohjausrakenteet
    3. Code File
      konseptit
    4. Comparison Operator
      operaattorit ohjausrakenteet
    5. Condition
      ohjausrakenteet
    6. Conditional Statement
      ohjausrakenteet
    7. Conditional Structure
    8. Constant
      muuttujat arvot
    9. Ctrl + C
      Näppäimistökeskeytys
    10. Callback
      Takaisinkutsu
    11. continue
      avainsanat toistorakenteet
  4. D
    1. Data
    2. Data Structure
      konseptit listat sanakirjat
    3. Debugging
    4. Default Value
      funktiot arvot parametrit
    5. Dictionary
      tietorakenteet
    6. Dokumenttimerkkijono
      dokumentointi
  5. E
    1. Elementti
      Alkio
    2. Epätosi
      arvot
    3. Erotin
      merkkijonot listat tiedostot syöte
    4. Error Message
      ongelmanratkaisu
    5. Escape
      merkkijonot
    6. Evaluointi
      arvot lausekkeet
    7. Exception
      poikkeukset ohjaurakenteet
    8. Execution
      konseptit lausekkeet
    9. enumerate
      toistorakenteet listat
  6. F
    1. False
      Epätosi
    2. File Extension
      tiedostot
    3. Format
      merkkijonot tulostus
    4. Function
      funktiot
    5. Function Call
      funktiot lauseet
    6. Function Definition
    7. for
  7. G
    1. Generaattori
      objektit toistorakenteet
    2. Globaali muuttuja
      muuttujat arvot
    3. Global Scope
  8. H
    1. Hyppy
      ohjausrakenteet
    2. Hardkoodaus
      Kovakoodaus
  9. I
    1. if-lause
      Conditional Statement
    2. if-rakenne
      Conditional Structure
    3. Identifier
      muuttujat funktiot
    4. Indeksi
      listat arvot
    5. Indeksiosoitus
      listat arvot
    6. Indentation
      konseptit
    7. Infinite Loop
      toistorakenteet
    8. Input
      konseptit merkkijonot
    9. Interface
      konseptit funktiot moduulit
    10. import
      moduulit
  10. J
    1. Jäsenfunktio
      Metodi
  11. K
    1. Koodilohko
      Code Block
    2. Kutsu
      Function Call
    3. Key
      arvot sanakirjat
    4. Keyword Argument
      funktiot
    5. Kierros
      toistorakenteet
    6. Kirjasto
      moduulit
    7. Komentoriviargumentti
      terminaali
    8. Kommentti
      dokumentointi virheenetsintä
    9. Kovakoodaus
      arvot
    10. Kutsupyyntö
      funktiot
    11. Käsittelijä
      funktiot konseptit
    12. Käyttöliittymäelementti
    13. KeyboardInterrupt
      Näppäimistökeskeytys
    14. Koodi
      Source Code
    15. Komentorivi
      Terminal
    16. Komentokehote
      Terminal
    17. Kahva
      Tiedostokahva
  12. L
    1. Lause
      konseptit
    2. Lauseke
      konseptit
    3. Leikkaus
      listat
    4. Lista
    5. Literal
      arvot
    6. Liukuluku
      arvot tyypit
    7. Local Variable
  13. M
    1. Muotoilu
      Format
    2. Main Program
      konseptit
    3. Merkki
    4. Merkkijono
      arvot tyypit
    5. Method Call
      lausekkeet objektit
    6. Metodi
      objektit funktiot
    7. Module
    8. Monikko
      tietorakenteet listat
    9. Mutable
      konseptit listat arvot
    10. Muuntumaton
      konseptit merkkijonot arvot
    11. Määrittely
      konseptit
  14. N
    1. Name Conflict
    2. Namespace
      konseptit funktiot moduulit
    3. Nimeämätön vakio
      vakiot arvot
    4. Näppäimistökeskeytys
      poikkeukset
  15. O
    1. Objekti
      konseptit
    2. Olio
      Objekti
    3. Ohjausrakenne
      ehtorakenteet toistorakenteet try-rakenteet
    4. Ohjelmointityyli
    5. Ohjelmointivirhe
      ongelmanratkaisu
    6. Ominaisuus
      objektit
    7. Operand
    8. Operation
      lausekkeet
    9. Operator
    10. Optional Argument
      funktiot arvot parametrit
  16. P
    1. Paikanpidin
      merkkijonot tulostus
    2. Parameter
      funktiot
    3. Parametrization
    4. Poikkeus
      ongelmanratkaisu try-rakenteet
    5. Poikkeusten käsittely
      ohjausrakenteet poikkeukset
    6. Polku
    7. Precedence
    8. Printing
      konseptit merkkijonot
    9. Programming Problem
      ongelmanratkaisu
    10. Python Console
      työkalut
    11. Python Interpreter
      työkalut
    12. Presedenssi
      Sidontajärjestys
  17. R
    1. Referring
      muuttujat arvot objektit
    2. Rekursio
      funktiot konseptit
    3. Relative Path
    4. Return
      funktiot arvot
    5. Return Value
    6. Rivinvaihtomerkki
      merkkijonot tiedostot
  18. S
    1. Sapluuna
      merkkijonot konseptit
    2. Scope
      lohkot konseptit
    3. Sekvenssi
      tietorakenteet toistorakenteet konseptit
    4. Sidontajärjestys
      konseptit lausekkeet
    5. Suoritusjärjestys
      Sidontajärjestys
    6. Silmukkamuuttuja
      toistorakenteet muuttujat
    7. Solution Model
      ongelmanratkaisu
    8. Source Code
      konseptit
    9. Stub
      funktiot ongelmanratkaisu
    10. Syntaksi
      konseptit
    11. Syntax Error
      poikkeukset
    12. Silmukka
      Toistorakenne
    13. Stacktrace
      Traceback
  19. T
    1. Taikaluku
      Nimeämätön vakio
    2. try-rakenne
      Poikkeusten käsittely
    3. Takaisinkutsu
      funktiot
    4. Tallennusformaatti
      tiedostot merkkijonot
    5. Tapahtuma
      konseptit
    6. Tekstitiedosto
      tiedostot
    7. Terminal
      työkalut
    8. Testaaminen
      konseptit ongelmanratkaisu
    9. Tiedostokahva
      tiedostot objektit
    10. Tiedostonimi
      tiedostot merkkijonot
    11. Tila
      konseptit
    12. Toistorakenne
      ohjausrakenteet
    13. Tosi
      arvot
    14. True
      Tosi
    15. Traceback
      ongelmanratkaisu
    16. Type Conversion
      tyypit arvot funktiot
    17. Tyylisääntö
    18. Tyyppi
      arvot konseptit
  20. U
    1. User Interface
      konseptit
  21. V
    1. Variable
      konseptit arvot
    2. Vertailuarvo
  22. W
    1. while
      toistorakenteet
    2. with
      tiedostot
Completed: / exercises

4. Kertaussivu

Viimeiseen kertauspakettiin kuuluu vain yksi tehtävä, jossa muistellaan materiaalin pääkohtia.

Tehtävät

Viimeinen kertaustehtävä tätä lajia, jälleen kerran alla on esitetty väitteitä koskien materiaalin sisältöä.
Mitkä väitteistä pitävät paikkansa (5 kpl)?
Warning: You have not logged in. You cannot answer.
?
  1. Description
  2. Examples
Absolute path is an operating system term that refers to the full "address" of a file or folder. Absolute path is written starting from the disk root. When absolute path is used, the current directory does not matter. Absolute paths are usually avoided in code - especially in applications that are meant to be shared. Another user is very unlikely to have the exact same folder structure as the application's developer. In particular if an absolute path refers to the user's home folder, it is very likely not going to be the same for another user.
Ajonaikaisesta (engl. run time) puhuttaessa määreenä on se aikaväli, kun ohjelma on käynnissä. Esimerkiksi Pythonissa virheet (syntaksivirheitä lukuun ottamatta) tarkastetaan ajonaikaisesti. Ohjelma saattaa siis olla käynnissä ja toimia tiettyyn pisteeseen saakka, kunnes törmätään käsittelemättömään poikkeukseen – ajonaikaiseen virheeseen (engl. run time error).
  1. Description
  2. Esimerkit
Alkio (engl. item, element) on listan tai muun tietorakenteen sisältämä yksittäinen arvo. Useimmiten alkioista puhutaan juuri listojen yhteydessä. Tällöin alkiolla on arvon lisäksi paikka eli indeksi, joka kertoo sen sijainnin listassa etäisyytenä listan alusta. Niinpä siis listan ensimmäisen alkion indeksi on 0.
  1. Description
  2. Esimerkit
Alustamisella (engl. initialize) tarkoitetaan yleisesti jonkin arvon asettamista muuttujalle muuttujan luonnin yhteydessä. Pythonissa ei ole mahdollista luoda muuttujaa, jolla ei ole myös jotain arvoa. Niinpä tyypillisesti käytetäänkin sanamuotoa ”muuttuja alustetaan arvolla x”, millä tarkoitetaan sitä, että muuttuja, joka luodaan, saa luomisen yhteydessä (eikä vasta joskus myöhemmin) arvon x.
  1. Description
  2. Esimerkit
Argumentti (engl. argument) on funktiokutsussa käytettävä arvo, joka välitetään kutsuttavalle funktiolle. Funktiokutsun alkaessa argumentit sijoitetaan parametreiksi kutsuttuihin muuttujiin, joiden kautta arvoihin pääsee funktion sisällä käsiksi.
Arvo (engl. value) on konkreettista, tietokoneen muistissa sijaitsevaa tietoa, jota käytetään ohjelman suorituksen aikana. Arvoilla on tyyppi ja sisältö; esimerkiksi numero 5 on tyypiltään kokonaisluku, jonka sisältö on 5. Useimmiten arvot liitetään muuttujiin, mutta myös operaatioiden ja funktiokutsujen paluuarvot sekä koodissa sellaisenaan esiintyvät arvot ovat arvoja. Käytännössä siis kaikkea konkreettista mitä ohjelma käsittelee voidaan kutsua arvoiksi.
Assignment is related to variables and values. A typical figure of speech is "assigning to a variable" which means giving a certain value to a variable (e.g. x = 5). More specifically, in Python, assignment to a variable means creating a connection between the name and value of the variable - the variable is a way to find the value.
Similar expressions that can be used to mean the same thing are: "saving to a variable", "storing to a variable", "referring to a variable", "stuffing a value into a variable"... etc.
Assignment operator i.e. the = character is used for variable assignment. When using the operator, the target variable must always be on the left side and the value (or statement that produces the value) on the right side.
Attribute is a value that belong to an object, sometimes also called property. It's a name that belongs to the object's internal namespace and it can be accessed through the object: timestamp.tm_hour would read the hours from a timestamp.
  1. Description
  2. Kurssin avainsanat
Avainsanat (engl. keyword) ovat ohjelmointikielessä kielen käyttöön varattuja sanoja, joilla on erityinen merkitys. Hyvät tekstieditorit tyypillisesti merkitsevät avainsanat muista nimistä eroavalla tavalla (esimerkiksi lihavoinnilla tai tietyllä värillä). Avainsanat ovat yleensä suojattuja, eli samannimisiä muuttujia ei voi luoda. Yleisiä avainsanoja Pythonissa ovat esimerkiksi funktioihin liittyvät def ja return. Avainsanat ovat siis osa ohjelmointikielen kielioppia.
  1. Description
  2. Esimerkit
Avausmoodilla kerrotaan Pythonille (ja käyttöjärjestelmälle) millä tavalla tiedosto avataan. Tiedosto voidaan avata lukemista tai kirjoittamista varten. Oletuksena, eli jos avausmoodia ei erikseen määritellä, tiedosto avataan lukumoodissa ("r"). Kirjoitusmoodeja on kaksi:
  • "w", eli write, joka kirjoittaa tiedoston sisällön puhtaalta pöydältä hävittäen mahdollisesti aiemmin olemassa olleen saman nimisen tiedoston.
  • "a", eli append puolestaan kirjoittaa olemassaolevan tiedoston loppuun.
Molemmat kirjoitusmoodit luovat tiedoston, jos sitä ei vielä ole olemassa.
Boolean is the most simple data type in programming languages because it has only two values: true (True in Python) and false (False in Python). Things like comparison operators return booleans, and they are often used in conditional statements and while loops. In Python all values are equivalent to one of the boolean values. Generally all so called empty values (0, "", None etc.) are equal to False while the rest are equal to True.
  1. Description
  2. Extra info
Boolean operator refers to Boolean algebra which deals in values of truthfulness. These operations include and, not, and or - all familiar from conditional statements. Out of these and is True if and only if both operands are True; or is True if at least one operand is True; and not is True is its sole operand is False.
Branch is an execution path in the program that is mutually exclusive with other branches in the same control structure. For example in a conditional structure each if, elif and else define their own branches and only of them is executed.
Buitin functions are function that are included in the Python core. They can always be used without importing any modules or libraries.
Siinä missä UNIX-pohjaiset järjestelmät tuottavat \n-merkkejä rivinvaihdoiksi, Windows tuottaa \r\n-rivinvaihtoja, joissa r on carriage return -merkki. Se on kirjoituskoneiden peruja ja tarkoittaa toimenpidettä, jossa kirjoituspää siirretään takaisin rivin alkuun. Yleisesti ottaen tämä on lähinnä asia, joka on hyvä tietää – Python käsittelee molempia rivinvaihtoja kiltisti.
Code block or block is a term used for liens of codes that belong to the same context. A block is formed of lines that have the same indentation level (although a block can also contain other blocks). Typical blocks are the executable parts of conditional structures i.e. the indented code lines that follow a condition. A block ends when a line with less indentation than ones belonging to the block is encountered.
Code file is a text file that contains executable code. A Python code file can be ran from the terminal by typing python code.py where code.py is the file's name. When you run a code file the return values of individual lines are not shown unless they have been specfically rpinted.
Comparison operators are used for comparing values to one another. They are familiar from mathematics and can be used to compare size. Comparison operators return a boolean value, True or False, depending on the result of the comparison. Comparison operators are: <, <=, >, >=, == and !=
  1. Description
  2. Examples
Condition is used in this course to refer to the part of conditional statements and while loops that defines when the statement is true. Anything between the keyword that starts the stamement and the colon that ends it is basically its condition.
  1. Description
  2. Examples
Conditional statement is a line of code that defines a single condition, followed by an indented code block which defines what should be done if the condition is true. Conditional statements include if and elif statements, the latter of which cannot be present without the former. Conditional statements that are linked together form conditional structures. A conditional statement must always end with a colon and it must be followed with at least one indented code line.
  1. Description
  2. Examples
Conditional structure is a structure that consists of one or more conditional statements that branches program execution. Most of them have at least two branches: if and else. Between the two there can also be an indefinite number of branches under elif statements. It is also possible to have nothing but a single if statement in a structure. Each branch in a conditional structure has at least some code that defines what the program does in a situation falling under a condition.
As a whole a conditional structure is interpreted by checking the truthfulness of the first branch (if). If it evaluates to True, program execution continues to the code block inside the statement after which execution skips the rest of the structure. If it evaluates to False, other branches will be evaluated in sequence until one of them is True, or if none of them are, the else branch is executed.
  1. Description
  2. Examples
Constant is a named literal value. They are used especially when the same literal value is used repeatedly in a program. Named constants are also just in general more practical in code than seemingly arbitrary literal values because its meaning can be derived from its name. Likewise if the value needs to be changed it is much easier if you only need to change it in one place (where it's defined). Python doesn't actually have a way to define "real" constants - they are simply variables. The difference is implied by writing constant names in full upper case. E.g THE_ANSWER = 42.
Data (engl. data) on ohjelmoinnin asiayhteydessä mitä vaan tietoa, joka ei kuitenkaan yleisesti kata itse ohjelmakoodia. Yleensä datasta puhuttaessa tarkoitetaan yksittäisiä literaaliarvoja, muuttujien sisältämää tietoa tai jostain tietolähteestä (kuten tiedostosta tai verkko-osoitteesta) luettua tai sinne kirjoitettua tietoa. Nyrkkisääntönä voi kuitenkin pitää sitä, että koodi ja data ovat eri asioita, ja koodi käsittelee dataa. (Joissain yhteyksissä koodikin lasketaan dataksi, mutta näihin ei tällä kurssilla syvennytä.)
Data structure is a common name for collections that contain multiple values. The purpose of a data structure is to store data that consists of more than one value. There are various ways to make a data structure and each of them convenient means for adding, removing and modifying values. Data structures implement a way to bundle data together. Generally the difficult details involved have been hidden from the programmer.
Choosing data structures that serve the purposes of your program and are easy to handle in your code is essential. The most common structures in Python are list, tuple and dictionary. Another convenient structure is set which doesn't contain duplicate values. In addition to built-in structures, more can be found from the collections module.
On later courses you'll also become familiar with other important structures like trees and graphs.
Debugging is the process of hunting down and fixing programming errors i.e. bugs. There are many ways to track down bugs. One of the more common ones in Python is the error message it shows when a program crashes. Another common method to find errors is the use of debug prints. This means putting additional print function calls in the code temporarily to either see how far the code gets or what kinds of values variables have. Debugging is such an important part of programming that there are even specific debugging tools that have been developed. We don't use them on this course however.
Default value is a value that can be defined for a function parameter. It will be used for that parameter's value if its corresponding argument has not been given in a function call. E.g. in def prompt_length(question, maximum=10): function definition, the maximum parameter has been made optional by giving it the default value of 10.
  1. Description
  2. Definition
  3. Value lookup
  4. Modifying dictionaries
Dictionary is a data structure that assigns keys (usually strings) to its values. The advantage of using dictionaries is that descriptively named keys make code that handles the data structure much easier to read. Starting from Python 3.7 dictionary keys and values are guaranteed to be in the order they were added.
Pythonissa dokumenttimerkkijono (engl. docstring) on kommentin kaltainen merkintä, mutta sillä on oma erityistarkoituksensa. Dokumenttimerkkijono merkitään yleensä kolmella lainausmerkillä (eli '''dokumentti''' tai """dokumentti""". Jos dokumenttimerkkijono on sijoitettu funktion def-rivin alapuolelle (sisennettynä), siitä tulee funktion dokumentaatio, jonka saa esiin help-funktiolla tulkissa. Samoin kooditiedoston alkuun sijoitettu dokumenttimerkkijono muuttuu moduuliin dokumentaatioksi. Dokumenttimerkkijonossa on hyvä kertoa funktion toimintaperiaate sekä selittää mitä sen parametrit ja paluuarvot ovat.
Epätosi (engl. false) on toinen kahdesta mahdollisesta totuusarvosta ja toisen, eli toden, vastakohta. Sitä voidaan pitää lopputuloksena loogisissa ja vertailuoperaatorioissa, jotka eivät pidä paikkansa. Esimerkiksi vertailuoperaatio 5 < 4 ei pidä paikkansa, joten kyseinen operaatio evaluoituu epätodeksi. Pythonissa epätotta merkitään avainsanalla False.
  1. Description
  2. Esimerkit
Erotin (engl. separator) on merkkijonoihin ja tekstitiedostoihin liittyvä termi. Sillä tarkoitetaan tiettyä merkkiä, joiden kohdilta merkkijono on tarkoitus katkaista, kun se luetaan koodiin. Esimerkiksi, jos merkkijono sisältää tietoja, jotka on tarkoitus lukea listaan, erotin erottelee merkkijonon osat alkioiksi. Koodissa käytetään usein merkkijonojen split-metodia näissä tilanteissa – metodilla voidaan siis pätkiä erottimien kohdilta merkkijono listaksi.
  1. Description
  2. Examples
Error message is the Python interpreter's way of informing about an exception in a program. The error message contains information about where in the program the exception happened, which line caused the exception, the exception's type (e.g. SyntaxError) and a short verbal description. Error messages are your best friends and reading them is a very integral programming skill. Don't be afraid of them, they are only there to help you find out what's wrong in the code!
Escape in programming terms means interpreting a character in an exceptional way. For instance "n" is just the letter n but "\n" is a newline character. In this example the backslash character \ causes the normal interpretation of the n character to be escaped and replaced by another interpretation. The backslash functions as an escape character. One typical use is including " in a string that's delimited with ": "donkey ear interval is 14\""
Evaluointi (engl. evaluation) tarkoittaa lausekkeen tai muuttujan arvon lopputuloksen määrittämistä. Suoritettaessa lauseet evaluoituvat joksikin tietyksi arvoksi.
Exception on yleisimpien poikkeusten pääluokka. Kutsumme sitä Pokémon-poikkeukseksi, koska jos sitä käyttää try-except-rakenteessa, except ottaa kiinni kaikki poikkeukset. Tämä ei ole hyvä asia, koska se tekee vikatilanteiden tulkitsemisen vaikeammaksi sekä ohjelman käyttäjälle, että koodarille itselleen – se ottaa nimittäin kiinni myös ohjelmointivirheet, jolloin et saa mitään hyödyllistä tietoa ohjelman kaatuessa.
Execution or running means going through a program or code snippet so that the instructions written within are carried out by the computer. Python interpreter executes code one statement at a time. While this is ongoing the program is "running". Execution ends when there is no more code to run, there's an unrecoverable error or when the program ends itself.
File extension is the part of the file's name that is on the right side of the last period in the name. They are commonly used for indicating file types. Image files for instance often have .png or .jpg as their extension. Python code files usually have .py at the end (e.g. donkeyswings.py).
  1. Description
  2. Examples
The format method of strings is a powerful way in Python to insert values of variables into text that is either printed or saved to a file. Formatting works by defining placeholders in strings (e.g. {:.2f}) for marking spots where the format method arguments will be placed. Example: "Interval between donkey's ears is {:.2f}".format(measurement).
  1. Description
  2. Examples
Function is an independent part of a program that consists of the defining line (with the def statement) and the lines of code that defines the function's behavior. Functions are used to clarify program structure and to reduce redundancy. Functions communicate with each other and the main program through their parameters and return values. Variables (including parameters) defined inside a function cannot be accessed from outside the function. Likewise functions should not read values outside of their own scope.
  1. Description
  2. Examples
Function call is a procedure where the program's execution "jumps" to another location in the code - to the beginning of the function that is being called. When a function is called it is given a varying number of arguments - values that are assigned to parameters defined in corresponding positions in the function definition. A function's execution ends when a return statement is encountered or there are no more lines inside the function's code to execute. When this happens, the program's execution returns to the line where the function was called, and the function call itself is "replaced" by the function's return value.
In short function calls allow one part of the program to utilize another part - e.g. the main program can use a function, or a function can use another function.
  1. Description
  2. Examples
Functions are defined with the def statement which specifies the name of the function and the names its parameters. Choosing these is an essential part of writing generally useful functions. The name should describe what the function does accurately but shortly. Parameter names should be chosen so that it's easy to deduce what kinds of values they will take as arguments. The function's code is indented inside the def statement as its own block. A function code can - and often does - include multiple lines. It can also include further indentations (like control structures).
  1. Description
  2. Esimerkit
Generaattori (engl. generator) on erityinen objektityyppi, joka toimii esimerkiksi for-silmukassa listan tavoin. Generaattori ei kuitenkaan ole muistissa oleva kokoelma arvoja, vaan erityinen funktio, joka tuottaa arvoja laiskasti, eli sitä mukaa kuin sitä käydään läpi. Tästä johtuen generaattorin ”sisältöä” ei ole mahdollista tulostaa, eikä siitä voida valita alkioita indeksiosoituksella. Generaattorit eivät kuulu alkeiskurssin aihepiiriin.
  1. Description
  2. Esimerkit
  3. Tilasanakirjat
Globaali muuttuja (engl. global variable) on pääohjelman tasolla esitelty muuttuja, jota muokataan suoraan funktiossa tuomatta sitä funktion nimiavaruuteen parametrin kautta. Globaalien muuttujien käyttö on huonoa ohjelmointityyliä, ja niiden sijaan tietoa kuuluisikin kuljettaa funktioille argumentteina ja ottaa funktiolta vastaan paluuarvoina muutettuja arvoja. Näin tekemällä välttää niin kutsutun globaalin tilan, joka huonontaa koodin ymmärrettävyyttä.
Global scope encompasses all names (variables, functions etc.) that have been defined on the main program level. All names that belong to the global scope can be accessed from anywhere in the program code. However they can only be assigned new values in the main program level. In general functions should only use constants and other functions from the global scope. Main program variables should always be passed to functions through parameters.
  1. Description
  2. Esimerkit
Hypystä (engl. jump) puhuttaessa tarkoitetaan ohjausrakenteen aiheuttamaa siirtymistä, jonka jälkeen ohjelman suoritus jatkuukin jostain muualta kuin seuraavalta koodiriviltä.
  1. Description
  2. Naming Conventions
Variables, functions, constants, modules and all kinds of things each have their own 'identifier - the part of the source code that's been assigned to mean that one particular thing. For instace if a programmer defines a variable width with the value 15 the name width can later be used to retrieve the variable's value. So the identifier can be thought of as a contract between the programmer and the Python interpreter about the meaning of a certain word in the code. Identifiers always belong to a namespace.
  1. Description
  2. Esimerkit
Indeksi (engl. index) on kokonaislukuarvo, joka osoittaa alkion sijainnin järjestetyssä tietorakenteessa (lista, monikko, mutta myös merkkijono!). Indeksit alkavat nollasta, joten viimeinen indeksi on (rakenteen pituus - 1). Tätä voi ajatella etäisyytenä rakenteen alusta. Python tuntee myös negatiiviset indeksit, jolloin indeksi -1 viittaa aina viimeiseen alkioon, -2 toiseksi viimeiseen jne. Kun rakenteesta otetaan alkio indeksin perusteella, puhutaan usein osoittamisesta.
  1. Description
  2. Esimerkit
Kun käytetään tietorakenteen, esimerkiksi listan, indeksiä, puhutaan (indeksi)osoittamisesta. Tämä osoittaminen merkitään hakasuluilla, esim. arvosanat[0]. Indeksiosoitus palauttaa alkion. Pythonissa voidaan myös osoittaa välejä: arvosanat[1:4] jolloin palautetaan osajoukko, joka on samaa tyyppiä kuin alkuperäinen tietorakenne (eli listasta palautetaan lista). Tässä osoituksessa on huomioitava, että kaksoispisteen vasemmalla puolen on ensimmäinen alkio joka tulee mukaan ja oikealla puolella ensimmäinen joka ei tule mukaan (esimerkki palauttaisi siis 3 alkiota).
Indented code lines have blank characters in front of them, either spaces or tabs. The role of indentation in general is to organize code and improve its readability. However in Python indentation is also used as the syntax for separating code blocks from each other - all lines with the same indentation level belong to the same block. On this course we prefer spaces, and the width of one indentation level is 4 spaces. All reasonable text editors can be configured to insert spaces instead of the tab character when the tab key is pressed.
  1. Description
  2. Example
An infinite loop is a loop that does not have an end condition - the code inside it gets repeated "infinitely". Infinite loops do have uses in programming but they can also be caused unintentionally by a bug in the code. In Python infinite loops are usually "achieved" only by while loops.
  1. Description
  2. Examples
Input when used within the context of this course is a text-based command or answer to a question that's been requested from the program's user. It is prompted with the input function and will always be a string. When a program prompts for input the entire program stops until the user has given their input.
  1. Description
  2. Examples
Interface in general refers to a connection between two things, and in programming it particularly means the way in which two parts of a program are connected to each other. For instance we can talk about the interface of a function which refers to the way in which the function accepts information as parameters and returns information as its return value. Likewise libraries typically have an API (Application Programming Interface) that tells how the library's features are used. Humans are also connected to programs through interfaces, specifically user interfaces.
  1. Description
  2. Examples
Key acts as an index for a dictionary. It can be used to look up a value from the dictionary. Each key corresponds to exactly one value. Keys are typically strings, but they can also be any immutable types like numbers or tuples.
  1. Description
  2. Examples
Keyword argument (kwarg) is used in function and method calls to assign arguments directly to parameter names. This is very often used with the format method: "Hello {name}".format(name="Hagrid"). Another common use case is with functions that have a whole lot of optional arguments and only some of them need to be given. Using keyword arguments can also make the code generally more readable, especially for arguments that are either True or False.
Kierros (engl. iteration) on toistorakenteiden eli silmukoiden yhteydessä käytetty sana. Kierroksella viitataan siihen, kun silmukan alla sijaitseva koodi suoritetaan kertaalleen alusta loppuun – tämä on siis yksi kierros.
Kirjasto (engl. library) tai moduuli (engl. module) (kuten niitä Pythonissa virallisesti kutsutaan) on valmiiksi kirjoitettua koodia, jolla on oma rajattu tarkoituksensa. Tyypillisesti kirjasto sisältää ainakin nipun aihepiiriinsä kuuluvia funktioita, mutta voi sisältää muutakin (esim. luokkia tai vakioita). Esimerkiksi Turtle on kirjasto, jonka tarkoitus on tarjota helposti käytettäviä piirtofunktioita.
  1. Description
  2. Materiaaliesimerkki
  3. Peruskäyttö
Komentoriviargumentti (engl. command line argument) tai -parametri on nimitys lisätiedolle, joka annetaan komennon yhteydessä kun ohjemaa käynnistetään komentoriviltä. Komentoriviargumentit erotetaan toisistaan tyypillisesti välilyönnillä. Esimerkiksi komennossa python koodi.py koodi.py on itse asiassa komentoriviargumentti. Komentoriviargumentteja voi käsitellä Python-koodissa sys-moduulin argv-muuttujan kautta.
  1. Description
  2. Esimerkit
Kommentti (engl. comment) on kooditiedostossa olevaa tekstiä, joka ohitetaan kun koodia suoritetaan. Kussakin kielessä on oma tapansa sille miten rivi merkitään kommentiksi. Pythonissa se on #- eli risuaitamerkki (engl. hash character), jonka jälkeen riviltä löytyvän tekstin Python-tulkki ohittaa kokonaan. Kommenteilla voi selventää koodin lukijalle (tai itselleen) mitä koodissa tapahtuu. Yleensä kommentit on hyvä laittaa omille riveilleen kommentoitavan koodin yläpuolelle.
Ohjelman ja sen funktioiden toiminta kuvataan yleensä mieluiten dokumenttimerkkijonossa. Kommentteja käytetään enemmänkin välihuomioiden tekemiseen.
Toinen tapa käyttää kommentteja on tilapäisesti kommentoida rivejä pois esimerkiksi vaihtoehtoisen koodin testaamiseksi. Tällöin aiempaa koodia ei tarvitse poistaa – kätevää, jos myöhemmin osoittautuu, että sitä tarvitaan sittenkin.
Ohjelman käyttämät arvot ovat kovakoodattuja (engl. hard coded) silloin, kun ne esiintyvät literaaliarvoina – eli semmoisenaan – ohjelman lähdekoodissa sen sijaan, että ne selvitettäisiin ajonaikaisesti esimerkiksi kysymällä käyttäjältä tai lukemalla tiedostosta.
Kutsupyyntö (eng. callback) on erityisesti nykyaikaisessa ohjelmoinnissa yleinen mekanismi, jossa toiselle - usein jonkun muun tekemälle - ohjelman osalle annetaan funktio, jota sen tulee kutsua toimintansa aikana. Jos tavallinen funktiokutsu vastaa puhelinsoittoa, kutsupyyntö on loogisesti soittopyyntö. Jos ohjelman osa käyttää kutsupyyntöä, sen dokumentaatio tyypillisesti kertoo, millaisen funktion sille voi antaa - erityisesti mitä parametreja funktiolla voi olla ja millainen arvo sen tulee palauttaa.
Käsittelijä(funktio) (engl. handler) on funktio, joka on kiinnitetty tapahtumaan siten, että sitä kutsutaan kun tarkkailtu tapahtuma havaitaan. Tämä johtaa siihen, että yleensä käsittelijää ei kutsuta samassa koodissa missä se on määritelty, vaan se toimii takaisinkutsuna. Käsittelijät liittyvät yleensä käyttöliittymä- ja pelikirjastoihin, joissa ohjelman pääsilmukka pyörii kirjaston sisällä ja tarkkailee tapahtumia. Käsittelijät ovat varsinaisen sovelluksen tapa toteuttaa omat toimintonsa tapahtumien kautta. Koska sovelluksen kirjoittaja ei voi vaikuttaa siihen miten käsittelijäfunktiota kutsutaan, sen parametrien ja paluuarvojen tulee vastata kirjaston antamia määrityksiä.
Käyttöliittymäelementti (engl. UI element, widget) on jokin (yleensä graafiselle) käyttöliittymälle ominainen komponentti, jonka kautta käyttäjän vuorovaikutus ohjelman kanssa on mahdollista. Tällaisia ovat esimerkiksi napit, valikot, liukusäätimet ynnä muut.
Lause (engl. statement) on ohjelmointikielessä nimitys yksittäiselle suoritettavalle asialle, joka on yleensä yksi koodirivi.
Lauseke (engl. expression) tarkoittaa ohjelmoinnissa evaluoitavaa yksikköä. Esimerkiksi 5 + 5 ja "aasi" != "apina" ovat lausekkeita, jotka evaluoituvat arvoiksi 10 ja True. Lauseke yksin ei muuta ohjelman tilaa mitenkään, ellei sillä ole sivuvaikutuksia. Sen sijaan lauseke vaikuttaa osana lausetta.
  1. Description
  2. Esimerkit
Leikkaamisella (engl. slice) tarkoitetaan sitä, kun sekvenssistä (yleensä listasta, mutta myös merkkijonoista) otetaan osasekvenssi. Lopputuloksena on samaa tyyppiä oleva arvo, joka on kopio valitusta alueesta. Valinnassa merkitään aloitus- ja lopetusindeksit. Molemmat ovat tosin valinnaisia. Leikkaus merkitään sivu = kokoelma[5:10] joka ottaisi siis alkiot indekseistä 5…9. Kaksoispisteen jälkeinen luku on ensimmäinen indeksi jota ei oteta mukaan!
Leikkaaminen ei koskaan aiheuta IndexErroria!
  1. Description
  2. Esimerkit
Lista (engl. list) on järjestetty kokoelma arvoja, joka on Python-ohjelmoinnissa todellinen monitoimikone. Lista voi sisältää mitä tahansa arvoja, eikä sen kokoa tarvitse tuntea ennalta.
Listassa olevia arvoja kutsutaan alkioiksi. Jokaisella alkiolla on listassa paikka, jota kutsutaan indeksiksi. Indeksit alkavat nollasta! Kaiken tämän lisäksi lista on luonteeltaan muuntuva tietotyyppi. Kaikesta tästä on kerrottu hyvin paljon kolmosmateriaalissa.
Lista voi myös sisältää muita listoja. Tällä tavalla muodostettua tietorakennetta kutsutaan kaksiulotteiseksi listaksi (engl. two-dimensional list). Tietenkin sisäkkäisiä listoja (engl. nested list) voi olla kahtakin tasoa syvemmälle, jolloin ulottuvuuksien lukumäärä kasvaa vastaavasti. Tällöin puhutaan moniulotteisista listoista (engl. multidimensional list).
Literal (literal value) is a generic name for any values that are present in the code as such. I.e. the value is not assigned to a variable but has been written into the code itself. For instance in the statements x = 5 and print("donkey"), 5 and "donkey" respectively are literals. The term is used primarily for simple types: numbers, boolean values and strings.
  1. Description
  2. Muunnokset
Liukuluku (engl. floating point number, lyh. float) on tietokoneiden käyttämä desimaaliluvun approksimaatio. Tietokoneet eivät arkkitehtuurinsa vuoksi pysty käsittelemään oikeita desimaalilukuja, joten niiden tilalla käytetään liukulukuja. Liukuluvut saattavat aiheuttaa pyöristysvirheitä - tämä on hyvä pitää mielessä niitä käyttäessä.
Local variable is a variable that has been defined inside a limited scope, typically - and especially on this course - inside a function (including function parameters). A local variable cannot be accessed from the outside. In addition it gets destroyed when the scope it belongs in stops being relevant - usually when a function call ends.
Main program is the part of the code where the real execution of the program starts. As a rule of thumb any statements and control structures that are attached to the left boundary are part of the main program. Main program is usually at the very end of a code file and usually inside if __name__ == "__main__": statement. However do not use this statement in the earlier exercises because then the checker cannot execute your program's main program.
Merkillä (engl. character) tarkoitetaan ohjelmoinnissa yksittäistä datana esiintyvää kirjainta, numeroa, välimerkkiä tai muuta vastaavaa symbolia. Pythonissa merkki edustaa pienintä merkkijonon yksittäistä palasta.
  1. Description
  2. Esimerkit
Merkkijono (engl. string) on tietotyyppi, joka sisältää tekstiä. Sitä käytetään erityisesti käyttäjän kanssa viestimiseen. Merkkijonojen sisältöä voidaan myös tallentaa tiedostoihin. Pythonissa merkkijono merkitään lainaus- tai heittomerkillä (esimerkiksi "aasi" tai 'aasi'). Suosimme ensimmäistä. Merkkijono voidaan merkitä myös kolmella merkillä jolloin se voi olla monirivinen – tätä käytetään erityisesti dokumenttimerkkijonojen (docstring) kanssa. Merkkijono on muuntumaton tietotyyppi – kaikki, mikä näennäisesti muokkaa merkkijonoa, tosiasiassa luo (ja palauttaa) siitä muutetun kopion.
Method Call is a similar process to function calls. As a significant different the target object is defined by prefixing method name with it whereas it would be given as an argument in a function call. In a typical method call an object operates on itself. For instance word.upper() is a method call that operates on the object referred to by the word variable.
  1. Description
  2. Esimerkit
Metodi (engl. method) on funktio, joka on osa objektia eli objektin ominaisuus, jolla objekti usein muuttaa omaa tilaansa. Metodia kutsuttaessa käsiteltävä objekti tulee kutsun eteen: valinta.lower(). Metodeita kutsutaan myös joskus jäsenfunktioiksi (engl. member function).
Module is basically any Python code file. Although more commonly module is used as a synonym for library. Typically a module contains functions and potentially other (like constants and classes) things that are connected to a certain domain or use case. Large programs are also often split into modules so that each module focuses on one aspect of the program.
  1. Description
  2. Esimerkit
Monikko (engl. tuple) on ns. jäädytetty lista. Se on siis järjestetty kokoelma arvoja kuten listakin, mutta se on muuntumaton objekti - sen sisältöä ei siis voi muuttaa muuten kuin luomalla uuden kopion. Monikkoja voidaan siis ainoastaan luoda uusia ja lukea. Monikko merkitään yleensä kaarisulkeilla: (1, 2, 3), mutta myös pelkkä 1, 2, 3 on monikko.
Toisin kuin lista, monikko voi toimia sanakirjan avaimena.
  1. Description
  2. Examples
Python objects can be divided into two types: mutable and immutable. Mutable objects can have their values changed during program execution e.g. as the result as a method call. The most common example of a mutable object is a list: hogwarts.append("Hufflepuff") changes a list named hogwarts by adding a new value to it. Any references to this list later in the program will access the contents that now include "Hufflepuff".
  1. Description
  2. Esimerkit
Pythonissa objektit erotellaan muuntuviin ja muuntumattomiin. Muuntumaton (engl. immutable) arvo on sellainen, jonka sisältö ei voi muuttua - kaikki operaatiot jotka näennäisesti muuttavat arvoa tosiasiassa luovat siitä uuden kopion, joka yleensä sijaitsee uudessa muistipaikassa. Esimerkiksi merkkijonot ovat tyypillinen muuntumaton tyyppi Pythonissa. Siksi merkkijonojen kanssa näkee yleensä jotain tällaista: valinta = valinta.lower()
Ohjelmointikielissä on oleellista ymmärtää määrittelyn (engl. definition) ero suorittamiseen. Määrittelemällä luodaan kuvauksia funktioista, muuttujista ja erilaisista tietorakenteista – tavallaan siis kerrotaan ohjelmointikieltä käyttäen, minkälainen jokin edellä mainituista asioista on, tai mitä sen kuuluisi tehdä. Pythonissa määrittelyn ja suorittamisen ero on helpoin ymmärtää funktioiden avulla. Funktiomäärittelyssä funktio vasta luodaan – ikään kuin tehtaalla koottu laite. Funktiota varsinaisesti käytetään – eli sen toiminnallisuus hyödynnetään funktiota varten määriteltyä koodia ajamalla – vasta funktiokutsun yhteydessä. Samaa vertausta käyttäen funktiokutsu vastaa siis sitä hetkeä, kun tehtaalta saapunut laite käynnistetään.
Nimikonflikti syntyy, jos useammalle kuin yhdelle arvolle koitetaan antaa sama nimi. Tällöin tapahtuu niin, että tuoreempi sijoitus jåä voimaan. Tästä seuraa yleensä ohjelman kaatavia virheitä, koska usein arvot ovat eri tyyppiä. Voi jopa käydä niin, että epämääräisesti nimetyn funktion päälle tallennetaan vahingossa saman niminen muuttuja.
Namespace is a group of names (variables, functions, constants etc.) that belong to the same context. For example the names inside a function (inside the function definition code block) form their own namespace: names inside the function are only accessible from within. There's also a global namespace which is the main program's namespace. Using normal import in a program creates a new namespace within that program that is accessible through the module's imported name - the names inside the module form their own namespace. See also: Scope.
  1. Description
  2. Esimerkit
Nimeämätön vakio tai taikaluku (engl. magic number) on koodissa esiintyvä literaaliarvo, jota ei selitetä millään tavalla. Hyvään ohjelmointityyliin kuuluu taikalukujen välttäminen. Oikea – itsedokumentoiva – tapa on nimetä koodissa esiintyvät vakiot muuttujiin, jolloin niiden muuttaminen onnistuu tarpeen tullen yhdestä paikasta yhdellä muutoksella, ja koodin lukijan on helpompi ymmärtää koodia.
  1. Description
  2. Syventävää nippelitietoa
Näppäimistökeskeytyksellä (engl. keyboard interruption) voi pakottaa jumiin jääneen ohjelman sammumaan. Sen saa aikaan painamalla Ctrl+C sen terminaalin ollessa auki, jossa ohjelma pyörii. Pythonissa näppäimistökeskeytyksen saa käsiteltyä kaappaamalla KeyboardInterrupt-poikkeuksen try-except-rakenteella.
Objekti (engl. object), joskus myös olio, on Pythonissa yleistä terminologiaa. Kutsumme objekteja pääasiassa arvoiksi alkeiskurssilla, mutta Pythonissa kaikkea voi käsitellä objekteina. Tämä tarkoittaa, että mihin tahansa voidaan viitata muuttujilla (esimerkiksi funktion voi sijoittaa muuttujaan). Tämän kurssin puitteissa objekti-termiä käytetään sellaisista arvoista joilla on metodeja.
Objektit nousevat merkittävämpään rooliin alkeista eteenpäin, erityisesti koodissa jossa käytetään luokkia.
Ohjausrakenne (engl. control flow) on yleisnimitys ohjelmointikielen sallimista keinoista, jotka hallitsevat jollain tavalla ohjelman suorituksen kulkua. Näihin rakenteisiin lukeutuvat kurssin puitteissa ehtorakenteet, toistorakenteet sekä poikkeusten käsittely.
Ohjelmointityyli (engl. programming style) on joukko ohjeita tai tapoja, joita ohjelmoija noudattaa koodia kirjoittaessaan. Näihin tapoihin lasketaan muun muassa sisennyksen syvyys, muuttujien ja funktioiden nimeämiskäytännöt, välilyöntien käyttö lauseissa sekä monet muut tyyliseikat. Ohjelmointityylejä on useita erilaisia, ja tällä kurssilla opetetaan noudattamaan tiettyjä tyyliin liittyviä sääntöjä.
Ohjelmointivirhe eli bugi (engl. bug) on virhe ohjelman lähdekoodissa. Bugien seurauksena ohjelma ei välttämättä käynnisty ollenkaan, voi joissain tilanteissa toimia väärin ja joskus aiheuttaa jopa erittäin vakavia tietoturvaongelmia. Huolellinen ohjelmointi ja testaaminen – myös harvinaisilla nurkkatapauksilla – vähentää bugien todennäköisyyttä. Ohjelman havaitun virheellisen toiminnan aiheuttavan koodin etsimistä ja korjaamista kutsutaan debuggaukseksi.
Ominaisuus (attribute) liittyy objekteihin siten, että objekteilla voidaan sanoa olevan ominaisuuksia. Tällä kurssilla useimmat näistä ominaisuuksista ovat metodeja, mutta ne voivat olla myös arvoja. Objektin ominaisuutta käsitellään notaatiolla, jossa objektin nimen ja ominaisuuden nimen väliin tulee piste, esim: valinta.lower()-metodikutsussa valinta on objekti ja lower on ominaisuus.
Operand is the fancy name used in mathematics and programming for values that are used in an operation. E.g. 5 + 8 is an addition operation and its operands are 5 and 8. Operands can be thought of as the subjects of operations.
  1. Description
  2. Examples
Operation is a term used for anything carried out by an operator in the code. Mathematical operations are typical examples. An operation consists of an operator and one or two operands. For instance 5 + 5 is an operation.
Operator is a name for symbols that define an operation in mathematics and programming. Operators always appear with at least one operand, but often two. An example of an operator would be + symbol which denotes an addition operation.
An argument in a function call is an optional argument if its corresponding parameter has been given a default value. This means that it's possible to call the function without giving that argument. If there are multiple optional arguments for a function, they are often given using keyword arguments.
  1. Description
  2. Parametrien valinta
  3. Lisämuotoilu
Paikanpidin (engl. placeholder) on yleisesti tilapäinen merkintä, joka on tarkoitus korvata toisella. Tällä kurssilla sitä käytetään lähinnä merkkijonojen muotoilun yhteydessä. Paikanpidin merkkijonon sisällä merkitään aaltosulkeilla ("Hei {}".format(nimi)). Merkkijonojen paikanpitimissä voi olla lisämäärityksiä kuten näytettävien desimaalien lukumäärä ("Aaseilla on keskimäärin {:.2f} jalkaa".format(keskiarvo)). Paikanpitimien tilalle sijoitetaan format-metodikutsun argumentit, normaalisti esiintymisjärjestyksessä. Ne voidaan kuitenkin myös numeroida tai käyttää avainsanoja.
Parameter is a variable defined along with a function. They are variables that are assigned values from arguments when the function is called. In other words when values are transferred in a function call, they are called parameters from the function's point of view. E.g. in def prompt_input(question, error_msg): question and error_msg would be parameters. Parameters can also have a default value that will be used as its value if the matching argument is not given in a function call - this makes the argument optional.
Parametrization means expanding the use cases of a process by turning some of its values into variables. This way the same process can be repeated for multiple sets of values with different results. Mathematical functions are one kind of parametrization: all points represented by the function are produced by changing the value of a variable (e.g. x). In programming parametrization is quite concrete because usually a procedure is turned into a function. The function's parameters then define which values are not fixed and the function will behave differently with different parameters.
  1. Description
  2. Esimerkit
Poikkeus (engl. exception) on ohjelmointikielessä määritelty virhetilanne. Poikkeuksella on tyyppi (esimerkiksi TypeError), jota voi käyttää poikkeuksen käsittelyssä ohjelman sisällä sekä myös apuna virhetilanteen ratkaisussa. Tyypillisesti poikkeukseen liitetään myös viesti, joka kertoo mistä ongelmassa on kyse. Pythonissa poikkeuksia käsitellään try-except-rakenteilla.
  1. Description
  2. try-except-else-finally
Poikkeusten käsittely (engl. exception handling) on ohjelmointikieleen sisäänrakennettu keino ohjelmoijalle reagoida poikkeuksiin. Pythonissa poikkeusten käsittely onnistuu try-except-rakenteella, jossa sekä try: että except: aloittavat omat lohkonsa; try-lohkon alle kirjoitetaan se koodi, joka mahdollisesti aiheuttaa jonkun tietyn poikkeuksen ja except-lohkon alle taas se koodi, joka suoritetaan siinä tapauksessa, että kyseinen poikkeus tapahtuu. Joissain muissa ohjelmointikielissä except-avainsanan sijaan käytetään avainsanaa catch, minkä takia yleisesti puhutaan poikkeusten kiinni ottamisesta.
  1. Description
  2. Esimerkit
Polku (engl. path) on tiedoston tai kansion sijainti kiintolevyllä. Polku voi olla absoluuttinen tai relatiivinen. Absoluuttinen polku sisältää kaikki kansiot aina juureen asti (esim. Windowsissa asemakirjain kuten C:), kun taas relatiivinen sisältää kansiot aktiiviseen kansioon asti (ts. siihen kansioon mistä ohjelma käynnistettiin). Polku esitetään ohjelmointikielissä yleensä merkkijonona, ja polun osat erotetaan kauttaviivalla /. Useimmiten polkuja muodostaessa kannattaa käyttää os.path-moduulin join-funktiota.
Precedence defines the execution order of instructions or operations on a line of code. Operations of different type have different precedence in execution order. These can be found from the link below. Operations with same precedence are executed from left to right. Like in mathematics, the order can be changed by using parentheses.
  1. Description
  2. Examples
Printing is somewhat different in programming context - although not really that far removed - from combining paper and ink to pages. In context of computer programs it usually means producing text on the screen, especially to a terminal. Python has a function for this purpose: print(...) that prints its argument(s) to the terminal.
Programming problem is the goal of a programming task. It is therefore some sort of a need that has been recognized and a program is coded to fulfill that need. The need can be e.g. automatization of a task, creating a web site or just making a fun game.
  1. Description
  2. Examples
Interactive Python interpreter or Python console as we like to call it is a program that executes Python code lines as they are written into it. It shows the return value of the line if any exists (e.g. the result of a mathematical operation). On this course we use IPython instead of the vanilla Python console. After installation you can start IPython by typing ipython to the terminal.
Python interpretetr is a program that transforms Python code into instructions to the computer's processor. It's responsible for executing both code files and individual lines in the Python console. The word can also be used to mean Python console though, so be careful.
Referring is the method in which a variable is connected to its value. The target of the reference is the computer's memory and the variable itself - under the hood - contains an address where from memory the value can be found.
  1. Description
  2. Esimerkit
Rekursio (engl. recursion) on yleinen ohjelmointitermi, joka viittaa siihen, kun funktio kutsuu itseään. Rekursio on siis funktiopohjainen tapa luoda toistorakenne, jossa funktio välittää itselleen uusia argumentteja ja käsittelee omia paluuarvojaan. Rekursio on kätevä esimerkiksi puumaisia rakenteita käsitellessä – käsitellään yksi ”oksa” jollain tavalla, ja sitten rekursion avulla käsitellään tästä oksasta lähtevät oksat ja niin edelleen. Pythonissa rekursiota käytetään aika vähän. Osasyynä on sisäänrakennettu rekursiorajoitus, joka asettaa katon sille, kuinka monta kertaa funktio saa kutsua itseään.
Relative path is an operating system concept that indicates the path to a file or folder from the current folder. Relative paths do not care what kind of a garden maze of folders exists between the disk drive root and the current path. For this reason relative paths are usually used to refer to a program's own sub folders. This allows the program to be moved to another location without updating any paths in the code.
  1. Description
  2. Examples
Return is a process that happens when a function's execution ends. Typically the value(s) returned by the function are defined inside the function with a return statement. In the code that calls the function, the return value will replace the function call and can therefore be assigned to a variable or passed on to another function.
Return value is the value (or values) that a function returns when its execution ends - the function's result. Functions in Python can have multiple return values. When reading code you can regard return value as something that will replace the function call when the function execution has ended. A return value is defined inside a function with the return statement. E.g. in return True there is one return value: the literal boolean value True.
Rivinvaihtomerkki (engl. newline, line break, end of line; lyh. EOL) eli "\n" on merkki, joka tulostettaessa tai tiedostoon kirjoitettaessa saa aikaan rivinvaihdon.
Sapluuna (engl. template) on muotti esimerkiksi tekstille, joka käyttäjälle halutaan näyttää, mutta joka ei semmoisenaan ole vielä valmis. Sapluunasta siis puuttuu tietoa, joka on tarkoitus saada sapluunan paikanpitimien tilalle.
Kurssilla yleisin sapluuna on merkkijono, jossa on paikanpitimiä format-metodia varten.
  1. Description
  2. Examples
Scope is a concept related to the visibility of names (variable, function etc.) in certain parts of the program. For instance within a function block any names defined inside the function can be used because they belong to the same scope. Other functions cannot access these names because they belong to a different scope. Names in the global (main program) scope can be accessed from anywhere in the code.
Sekvenssi (engl. sequence) on mikä tahansa arvo Pythonissa, jossa on tavaraa peräkkäin – esimerkiksi merkkijono, lista ja monikko kuuluvat näihin.
Matematiikasta tuttu sidontajärjestys (engl. precedence) määrittää sen, missä järjestyksessä lausekkeen operaatiot suoritetaan.
lopputulos = 10 + 2 * (2 + 3)
Yllä olevan koodin lopputulos on 20, sillä ensin lasketaan yhteen luvut 2 ja 3, joiden summa kerrotaan kahdella, ja johon lopuksi lasketaan vielä yhteen luku 10. Esimerkissä korkein presedenssi on siis sulkeilla, toisiksi korkein kertolaskulla ja matalin yhteenlaskulla.
Silmukkamuuttuja (engl. loop variable) on for-silmukan määrittelrivillä esitelty muuttuja, joka saa yksitellen kaikki läpikäytävän sekvenssin (esim. lista) arvot. Sen arvo siis vaihtuu jokaisella silmukan kierroksella. Yksinkertainen esimerkki materiaalista: for elain in elukoita:, jossa siis elain on silmukkamuuttuja. Mikäli läpikäytävä sekvenssi sisältää monikoita, silmukkamuuttujia voi olla myös useita: for opiskelija, arvosana in arvostelu:. Silmukkamuuttujat eivät ole erillisessä nimiavaruudessa, joten niiden tulee erota muista funktion/pääohjelman muuttujista.
Solution model is an abstract construct developed by a programmer regarding how the solution to a programming problem works. It's not code yet, but it should be explicit and dividable into distinctive steps so that it can be turned into a program. Solution models can be sketched inside one's mind, by using paper and by trying this out in the Python console.
Source code or code means text that has been written with a programming language.
  1. Description
  2. Examples
Stub function is a function that's been defined properly with all the parameters etc. but has no content in it. They are typically put into the program code when planning its overall structure. Doing so allows the functions to be called elsewhere in the code while the function isn't fully implemented yet. The contents of a stub function usually come down to just pass, an informative print, or returning some placeholder default value. In larger projects stub functions sometimes are set to raise a NotImplementedError exception which makes it easy to locate the function that's not ready yet.
Syntaksi (engl. syntax) on koodin kielioppi. Esimerkiksi Pythonin syntaksi määrittää, millainen teksti on tulkittavissa Python-koodiksi. Jos teksti ei noudata koodin syntaksia, sitä ei voida suorittaa. Syntaksi antaa myös koodaajalle tietoa siitä, missä muodossa halutunlainen ohje tulee antaa.
Syntax error is an exception that happens when the Python interpreter inspects a code file before executing it and notices something broken in there, i.e. code that is written incorrectly. A code with syntax errors is not run at all.
One common syntax error is unbalanced parentheses. This results in a strange error message in the sense that Python reports the next line as the cause of the error. Remember to check previous lines as well when you receive strange syntax errors!
Takaisinkutsu (engl. callback) on yleinen ohjelmoinnissa käytetty menetelmä, jossa funktio ottaa parametrin kautta vastaan funktion kutsuttavakseen heti (synkroniset takaisinkutsut) tai joskus tulevaisuudessa (asynkroniset takaisinkutsut). Nimensä menetelmä on saanut soittopyynnöstä: kutsuttavaa funktiota, jolle jokin funktio välitetään argumenttina, ”pyydetään” kutsumaan tätä annettua funktiota. Pythonissa listojen sort()-metodin key-parametri on esimerkki callback-funktioiden käytöstä. Usein käyttöliittymiä toteutettaessa käyttöliittymäelementteihin kytketään callback-funktioita.
Tallennusformaatti on tiedoston "syntaksi", joka siis kertoo miten data on tiedostoon tallennettu. Tallennusformaatti asettaa rajat sille millaista dataa tiedostossa voidaan esittää. Sen perusajatus on se, että koodissa olevat tietorakenteet voidaan tallentaa tiedostoon jossain muodossa, ja myöhemmin ladata sieltä uudelleen. Tallennusformaatti voi seurata jotain alan standardia (esim. JSON), mutta lopullisesti on ohjelman tekijän vastuulla päättää mitkä tiedot ovat ohjelman kannalta relevantteja ja miten ne on paras esittää.
Tapahtuma (engl. event) on ohjelmointikäsite, jota käytetään yleisesti interaktiivisten sovellusten, jotka pyörivät reaaliajassa, yhteydessä. Näissä sovelluksissa on yleensä pääsilmukka, joka tarkkailee tapahtumia, joita voivat olla esimerkiksi: käyttäjä klikkaa hiirellä, käyttäjä painaa näppäimistön nappia, tietty aika on kulunut jne. Tapahtumiin voidaan kiinnittää käsittelijäfunktioita, jolloin funktiota kutsutaan aina kun tapahtuma havaitaan. Tällä tavalla helpotetaan merkittävästi interaktiivisten sovellusten ohjelmointia, koska itse sovellusta kirjoittaessa ei tarvitse huolehtia siitä miten ruudun tapahtumat tunnistetaan.
Periaatteessa tekstitiedosto (engl. text file) on mikä tahansa tiedosto, jonka sisältö voidaan lukea nätisti tekstieditorilla. Tämän kurssin kontekstissa kuitenkin tekstitiedosto on erityisesti sellainen tiedosto, jonka sisältöä käsitellään tekstinä Pythonissa. Eli siinä missä kooditiedostoja suoritetaan, tekstitiedostoja käytetään datan varastoimiseen ohjelman ajojen välillä.
Terminal, command line, command prompt and shell' are different names to the text based interace of an operating system. It is used for text-based operating system commands and for running terminal programs. On this course we mostly move around with cd (change directory) and use ipython command to run code files and start the Python console.
  • In Windows you can open the terminal by typing cmd to the start menu search
  • In Mac OS X you can start the terminal by typing terminal to Finder
  • In Linux you can open the terminal from the desktop by pressing Ctrl + Alt + T or by typing terminal to the search
Testaamalla eli kokeilemalla (engl. test) selvitetään, toimivatko hartaasti näppäillyt koodirivit halutulla tavalla. Testejä suorittamalla siis etsitään koodista mahdollisia ohjelmointivirheitä. Ohjelmien testaaminen on jopa niin olennaista, että joidenkin alan työntekijöiden tehtävänä on ainoastaan automatisoitujen testien ohjelmointi. Lovelace-järjestelmän tarkistimet testaavat järjestelmään lähetetyt koodit.
Tiedostokahva (engl. file handle) on erityinen objekti, jota Pythonissa käytetään avattuun tiedostoon viittaamiseen. Huomattavaa on, että kahva ei ole sama asia kuin tiedoston sisältö, mutta sen kautta voidaan lukea tiedoston sisältö tai kirjoittaa tiedostoon. Tiedostokahva saadaan käyttöön open-funktiolla, jolle määritetään avattavan tiedoston sijainti sekä avausmoodi, jossa se avataan, esim: with open("aasi.txt", "r") as tiedosto: avaa aasi.txt-tiedoston with-lauseessa (jossa tiedostot tulee yleensä avata) siten, että muuttujasta nimeltä tiedosto löytyy tiedostokahva.
Tiedostonimi (engl. filename) on tiedoston koko nimi, joka sisältää varsinaisen tiedostolle annetun nimen sekä tiedostopäätteen. Esimerkiksi aasisvengaa.py on kokonainen tiedoston nimi, jossa varsinainen annettu nimi on aasisvengaa ja pääte on .py.
Koodin sisällä tiedostojen nimet esitetään merkkijonoina.
Tila (engl. state) viittaa sananmukaisesti ohjelman tilanteeseen. Käytännössä ohjelman tila kattaa kaikki sen tila-avaruuteen (engl. state space) kuuluvat asiat, kuten muuttujien arvot, tiedostoissa olevan datan ja sen, mitä kohtaa koodista sillä hetkellä ollaan suorittamassa. Taattu keino saada aikaiseksi korjauskelvotonta spagettikoodia on käyttää niin kutsuttua globaalia tilaa (engl. global state) – rikos, johon syyllistyvät epäpuhtaat globaaleja muuttujia hyödyntävät funktiot.
Myöhemmillä, ohjelmoinnin käsitteitä formaalimmin tutkivilla kursseilla tutuksi tulevat muun muassa tilakoneet (engl. state machine) sekä tilattomat (engl. stateless) että tilalliset (engl. stateful) ohjelmat.
Toistorakenne tai silmukka (engl. loop) on ohjausrakenne, jonka alaisuuteen kirjoitettua koodia toistetaan joko tietty lukumäärä toistoja tai kunnes jokin ehto lakkaa toteutumasta. Toistorakenteiden avulla ohjelmat pystyvät jouhevasti palaamaan aiempaan kohtaan suoritusta ja niillä voidaan myös helposti käsitellä suuria määriä arvoja. Toistorakenteita ovat Pythonissa for- ja while-silmukat.
Tosi (engl. true) on toinen kahdesta mahdollisesta totuusarvosta ja toisen, eli epätoden, vastakohta. Sitä voidaan pitää lopputuloksena loogisissa ja vertailuoperaatorioissa, jotka pitävät paikkansa. Esimerkiksi vertailuoperaatio 5 > 4 pitää paikkansa, joten kyseinen operaatio evaluoituu todeksi. Pythonissa totta merkitään avainsanalla True.
  1. Description
  2. Esimerkit
Traceback is the process of tracing an error back to its source. When an exception occurs the Python interpreter prints an error message that includes a traceback. It's presented as a stack of function calls where the last one is the funtion where the exception occurred. They are also called stacktrace for this reason. For example if the main program calls the funcion f which in turn calls function g where the exception occurs, the stack would be
main programfg.
  1. Description
  2. Examples
Type conversion (also type casting and type coercion) means changing the type of a variable or literal value to another one. In Python this is commonly done when a number is requested from the user and it is returned as a string. In practice this can be done with e.g. int("123") or float("3.14"). In some cases Python performs type conversion automatically, usually when mathing with floats and integers.
Tyylisäännöt ovat kokoelma suosituksia, joiden mukaan koodia tulisi kirjoittaa. Kullakin kielellä on yleensä omansa. Tyylisääntöjen rikkominen ei varsinaisesti riko ohjelmaa, mutta tyylisääntöjen mukainen koodi on miellyttävämpää lukea ja usein tästä johtuen myös helpompi korjata. Tällä kurssilla seurataan Pythonin virallista tyylistandardia erityisesti tekstikenttätehtävissä. Myös tiedostotehtävissä on koodin laadun tarkistus, jossa käytetään PyLint-ohjelmaa.
  1. Description
  2. Esimerkit
Tyyppi (engl. type) on arvon ominaisuus – jokainen arvo edustaa aina jotain tiettyä tyyppiä. Tyypin tarkoitus on siis kertoa, minkälaisesta arvosta on kyse. Käytännössä tästä seuraa myös se, mitä operaatioita arvoilla voi tehdä, ja mitä metodeja niiltä löytyy. Funktiot on myös miltei aina toteutettu siten, että niille syötettävien argumenttien täytyy olla tietyntyyppisiä, jotta funktio voisi toimia. Tyypit ovat yksi ohjelmoinnin keskeisimmistä käsitteistä.
Pythonissa arvojen sopiminen koodista löytyviin operaatioihin tarkistetaan tilannekohtaisesti näiden arvon ominaisuuksien perusteella – ei siis suoraan itse tyyppiä tarkastamalla. Esimerkiksi useimmissa tapauksissa kokonaisluku ja liukuluku kelpaavat molemmat, mutta on myös tapauksia, joissa näin ei ole (esimerkiksi merkkijonoa ei voi kertoa liukuluvulla).
Tällä kurssilla tyypillisiä tyyppejä ovat kokonaisluku (int), liukuluku (float), merkkijono (str), lista (list), totuusarvo (bool) ja monikko (tuple). Myös funktioilla on oma tyyppinsä!
User Interface (UI) is the interface between a program and its user (typically human). In a simple text based UI input function calls are used to prompt things from the user and print calls can be used to display instructions and results.
Many programs intended for end users (consumers) typically offer a graphical user interface (GUI). These typically involve icons, popup menus and other elements that can be poked with by mouse or touch screen. On this course we will take a very shallow stab at graphical user interfaces in the final project.
A simplified way to describe variable is to think of it as an information storage - it contains something. This expression is often used in speech even though it's not entirely accurate. The more accurate description is that a Python variable is a reference to a value. It's a connection between the variable's human-readable name and a value that's stored in the computer's memory. So the variable in fact doesn't contain the value, it just contains information about where it is.
Vertailuarvoa käytetään esim. listojen järjestämisessä. Vertailuarvo on listan alkiosta johdettu arvo, jota käytetään järjestämisperusteena. Esimerkiksi jos lista sisältää listoja, vertailuarvo voi olla jostain tietystä indeksistä otettu alkio. Se voi olla myös monimutkaisempi johdannainen, kuten listan alkioiden summa tai keskiarvo.
  1. Description
  2. Esimerkit
Avainsana break on erityinen komento, jota käytetään toistorakenteissa. Se päättää silmukan suorituksen välittömästi, ja koodin suoritus jatkuu ensimmäiseltä silmukan jälkeiseltä riviltä. Jos silmukassa oli else-osa, siihen ei mennä.
  1. Description
  2. Esimerkit
continue on toinen toistorakenteisiin liittyvä avainsana (toisen ollessa break). Toisin kuin break, joka lopettaa koko silmukan suorituksen, continue keskeyttää ainoastaan meneillään olevan kierroksen suorituksen – suoritus jatkuu siis seuraavasta kierroksesta. Huomaa, että tätä avainsanaa tarvitaan vain tilanteissa, joissa halutaan jättää osa kierroksesta suorittamatta, eli silmukan kierroksen loppuun ei ole tarpeen laittaa continue-avainsanaa.
  1. Description
  2. Esimerkit
enumerate on Pythonissa sisäänrakennettu funktion kaltainen erityisobjekti, joka tuottaa generaattoriobjektin. Sitä käytetään pääasiassa for-silmukoissa silloin, kun on tarpeen saada läpi käytävän listan alkioiden indeksit käyttöön silmukan sisällä. enumerate-objekti tuottaa monikkoja, joissa ensimmäisenä on alkion indeksi ja toisena itse alkio. Käyttöesimerkki: for i, hahmo in enumerate(muumilaakso):.
  1. Description
  2. Esimerkit
Pythonissa for on toinen silmukkatyyppi. Sen käyttötarkoitus on tietorakenteiden läpikäyminen – iterointi. Sitä käytetään erityisesti listojen kanssa. Yleisesti ottaen for-silmukkaa käytetään silloin, kun pystytään ennalta määrittämään montako kierrosta silmukkaa tulee pyörittää. Tietorakenteiden läpikäynnin lisäksi näihin lukeutuu tietyn toistomäärän tekeminen (esimerkiksi kymmenen toistoa). Silmukan määrittelyrivi on muotoa: for alkio in lista:, jossa alkion paikalle tulee silmukkamuuttujan nimi ja listan paikalla ilmoitetaan läpikäytävä tietorakenne.
  1. Description
  2. Examples
In Python modules are "activated" by import statements. In normal use (e.g. import math) the statement makes a new namespace accessible through the module name. Functions from the imported module can be accessed through its name. It's also possible to directly import some specific names from a module with a from-import statement: from math import ceil. Modules can also be renamed on import: import math as m.
  1. Description
  2. Esimerkit
Silmukoista while pohjautuu toistoon ehdon tarkastelun kautta - silmukan sisällä olevaa koodilohkoa suoritetaan niin kauan kuin silmukalle annettu ehto on tosi. Ehto määritetään samalla tavalla kuin ehtolauseissa, esim: while summa < 21. While-silmukat soveltuvat parhaiten sellaisiin tilanteisiin, joissa ei voida etukäteen selvittää montako toistoa tarvitaan - erityisesti syötteiden kysyminen käyttäjältä on tällainen tilanne.
  1. Description
  2. Esimerkit
Pythonissa with on hieman muista poikkeava avainsana, sillä se ei ole varsinaisesti ohjausrakenne tai uuden asian määrittely. Tällä kurssilla sitä käytetään pääasiassa tiedostojen avaamisessa, tyyliin with open("aasi.txt") as tiedosto:. Tiedoston luku- tai kirjoitusoperaatiot suoritetaan with-lauseen alla. Kun with-lohko päättyy, Python huolehtii automaattisesti with-lauseessa avattujen tiedostojen yms. sulkemisesta.