Termipankki
  1. A
    1. Abstraktio
    2. Alias
    3. Alustaminen
    4. Ankkatyypitys
    5. Argumentti
    6. Arvo
    7. Asetuslippu
    8. Avainsana
  2. B
    1. Binääriluku
    2. Binääritiedosto
    3. Bitti
    4. Bittinegaatio
    5. Bittioperaatio
  3. C
    1. C-funktio
    2. C-kirjasto
    3. C-muuttuja
  4. E
    1. Ehtolause
    2. Ehtorakenne
    3. Esikääntäjä
    4. Esikääntäjädirektiivi
    5. Esittely
    6. Etumerkitön
  5. H
    1. Heksadesimaali
  6. I
    1. Iteroitava
  7. K
    1. Kirjasto
    2. Kokonaisluku
    3. Kommentti
    4. Komplementti
    5. Konekieli
    6. Koodilohko
    7. Käskykanta
    8. Kääntäjä
  8. L
    1. Lause
    2. Liukuluku
    3. Looginen operaatio
  9. M
    1. Makro
    2. Merkki
    3. Merkkijono
    4. Metodi
    5. Muisti
    6. Muuntumaton
    7. main-funktio
  10. O
    1. Objekti
    2. Ohjausrakenne
    3. Optimointi
    4. Osoitin
    5. Otsikkotiedosto
    6. Otsikkotiedot
  11. P
    1. Paikanpidin
    2. Paluuarvo
    3. Parametri
    4. Poikkeus
    5. Prototyyppi
    6. Python-for
    7. Python-format
    8. Python-funktio
    9. Python-import
    10. Python-konsoli
    11. Python-lista
    12. Python-muuttuja
    13. Python-pääohjelma
    14. Python-tulkki
    15. Pääfunktio
    16. printf
  12. R
    1. Resurssi
  13. S
    1. Staattinen tyypitys
    2. Syntaksi
  14. T
    1. Taulukko
    2. Tavu
    3. Terminaali
    4. Tietorakenne
    5. Tyyppi
    6. Tyyppimuunnos
  15. V
    1. Varoitusviesti
    2. Virheviesti
  16. W
    1. while
Ratkaistu: / tehtävää

1. Tämän kurssin a, b, ... ( •_•)>⌐■-■ ...C

Tällä sivulla otetaan ensiaskelet Ohjelmoinnin alkeiden tutusta ja turvallisesta Pythonista kohti uusia valloituksia: C-ohjelmointikieltä. Samalla kerrotaan hieman tästä kurssista ja sen suhteesta ohjelmoinnin alkeisiin sekä tietenkin C-kieleen työkaluna.

Oppimistavoitteet

Tällä kertaa tarkoitus on oppia miten C-kieli liittyy tähän kurssiin ja miksi ylipäätään on katsottu tarpeelliseksi vaihtaa kieltä. Keskeistä opittavaa ovat näiden kielten periaatteelliseet erot, jotka vaikuttavat vahvasti ohjelmointikokemukseen. Lisäksi opimme ensimmäiset erot näiden kahden kielen
syntaksien
välillä.

C-ohjelmointi tällä kurssilla

Ennen kielten väliseen vertailuun ryhtymistä on tarpeen kertoa hieman lisää siitä mikä on tämän kurssin, ohjelmoinnin ja C-kielen suhde.

Tämä ei ole ohjelmoinnin peruskurssi

Ihan alkuun on hyvä korostaa, että tämä kurssi jatkaa siitä mihin Ohjelmoinnin alkeet jäi. Oletuksena on siis, että ohjelmoinnin perusasiat ovat jo kunnossa eikä niitä ole tarkoitus käydä uudestaan läpi. Kertausta materiaaliin on jonkin verran päätynyt, mutta pääasiassa sen tarkoitus on palautella mieliin miten asiat toimivat Pythonissa, jotta voidaan sitä kautta korostaa miten C-kielessä niitä käsitellään eri tavalla. Jos siis jokin osa-alue tuntuu täysin vieraalta, kertausta kannattaa hakea Ohjelmoinnin alkeiden materiaalista. Asiakokonaisuuksien etenemisjärjestys on suurinpiirtein sama, ja joka käänteessä keskitytään siihen miten ennestään tutut asiat kääntyvät C-kielelle.

Tämä ei ole C-ohjelmointikurssi

Toinen tärkeä korostus on se, että tällä kurssilla C toimii työvälineenä jota tarvitaan, jotta päästään kiinni kurssin varsinaiseen sisältöön. C:tä opetetaan siis nimenomaan laiteläheisen ohjelmoinnin näkökulmasta. Kurssilla siis sivuun paljon sellaisia asioita C-kielestä, jotka ovat lähinnä relevantteja kun ohjelmoidaan suuria ohjelmistoja tietokoneille. C-kielen standardeja materiaalissa sivutaan, silloin kun se on tarkoituksemukaista.

Tämä on laiteläheisen ohjelmoinnin kurssi

Tämä kurssi yhdistää kaksi vanhaa kurssia: Laiteläheinen ohjelmointi ja Tietokonetekniikka - näistä osista jälkimmäinen tosin näkyy vain 8 opintopisteen version suorittajille. Osio jota luet juuri nyt kuuluu 5 opintopisteen osaan, eli menee kokonaan tuon vanhan Laiteläheinen ohjelmointi -otsikon alle. Luennoilla puhutaan tästä laiteläheisyydestä paljon tarkemmin, mutta todettakoon tässä pikaselityksenä: tällä kurssilla puljataan selkeästi ohjelmoinnin alkeita syvemmällä ja vieläpä siten, että keskitytään pieniin laitteisiin, joissa on rajallisesti prosessoritehoa ja muistia (toki tietokoneissakin on rajallisesti, mutta käytännössä kuitenkin resursseja on niin paljon, että niistä ei tarvitse huolehtia). C tarjoaa työkalut joilla voimme paremmin hallita järjestelmän
resurssien
käyttöä ja päästä tarpeen mukaan työntämään sorkat suoraan tietokoneen
muistiin
ja matalan tason toimintaan.
Se mitä tämä tarkempi hallinta ja muistin sörkkiminen käytännössä tarkoittavat ja miten ne tapahtuvat selviää vähitellen materiaalin edetessä. Tässä vaiheessa voidaan lähinnä muistuttaa eräästä peukalosäännöstä: mitä tarkemman hallinnan jokin työkalu tarjoaa, sitä enemmän sen kanssa joutuu likaamaan käsiään.

Pythonista C-kieleen

Tässä osiossa käydään läpi kielten välisiä perusteellisia eroja. Tarkoitus ei ole vielä tässä vaiheessa täysin sisäistää mitä nämä erot tarkoittavat käytännön ohjelmointikokemuksen kannalta, mutta niiden olemassaolo on hyvä tiedostaa heti alkuun. On myös hyvä muistaa, että vaikka erot saattavat kuulostaa jokseenkin semanttisilta, niillä on pääasiassa - erityisesti laiteläheisessä ohjelmoinnissa - hyvin vahva vaikutus siihen miten ohjelmia kirjoitetaan. Nämä eroavaisuudet myös toivon mukaan avaavat näkemystä siihen miksi Python valikoitui alkeiskurssin kieleksi, mutta vaihtuu nyt C:hen. Äärimmäisen tiivistettynä Pythonissa on paljon ohjelmointia mukavoittavaa automaatiota, jolloin likaisten yksityiskohtien kanssa joutuu räpeltämään vähemmän. Hintana on kuitenkin suorituskyky (jolla ei nykytietokoneiden kanssa ole juuri merkitystä) ja tarkemman hallinnan puute (jolle ei tietokoneille ohjelmoitaessa yleensä ole tarvetta).

Käännetty kieli vs tulkattu kieli

Ohjelmoinnin alkeissa puhuttiin toistuvasti
Python-tulkista
, ohjelmasta joka suorittaa Python-koodia. Tällä kurssilla ei tämän osion jälkeen erityisemmin tulkista puhuta, koska C-kieltä ei tulkata - sitä
käännetään
. Oli kieli mikä tahansa, ennen pitkää kaikki koodi päätyy tavalla tai toisella
konekieliseen
muotoon. Tämä kieli muodostuu käskyistä, jotka löytyvät prosessorin
käskykannasta
. Tämä käskykanta on ihmisen näkökulmasta varsin rajallinen, mutta silläkin on ohjelmoitu - ja ohjelmoidaan erikoistapauksissa edelleen, mistä kurssin jälkipuoliskolle osallistuvatkin pääsevät nauttimaan. Ohjelmointikielet ovat käytännössä konekielen päälle rakennettuja
abstraktioita
, jotka tarjoavat ihmisystävällisemmän kokoelman käskyjä. Sekä kääntäminen että tulkkaaminen ovat kumpikin prosesseja, joilla ohjelmointikielellä kirjoitettu koodi käännetään prosessorille lähettävälle konekielelle. Sanavalinnat eivät ole sattumaa - niiden analogiset vastineet kuvaavat hyvin prosessien eroja. Kuten oikeassakin elämässä, kun kieltä käännetään, koko teksti käännetään kerralla jonka jälkeen
kääntäjä
lähettää valmiin tuotoksen eteenpäin. Vastaavasti tulkkaaminen tapahtuu reaaliajassa - käännettävät lauseet tulkataan yksi kerrallaan sitä mukaa kun niitä tulee ulos.
Tulkkauksen luonne ilmenee erityisen hyvin kun käytetään Pythonin
interaktiivista tulkkia
: jokaisen kirjoitetun koodirivin lopputulos saadaan heti:
>>> 5 + 5
10
>>>
Toinen selkeä ilmenemistapa on se, että virheellinen Python-ohjelma usein suorittuu johonkin pisteeseen asti ennen kaatumista - siis toimii osittain. Erityisesti aloittelijan näkökulmasta tämä on hyödyllistä, koska viallisen ohjelman toimintaa voi tutkia helposti. Tulkkaamisen varjopuolena on kuitenkin se, että koska konekieltä tuotetaan ns. lennosta, siihen kuluu
resursseja
suorituksen aikana. Toiseksi tulkatessa täytyy varautua siihen, että seuraava koodirivi voi olla ihan mitä tahansa. Myös tämä varautuminen vaatii resursseja. Testiajossa alla oleva äärimmäisen yksinkertainen Python-ohjelma kulutti 8 megatavua
muistia
:
input(": ")
Parikymmentä vuotta sitten 8 megatavua olisi ollut tietokoneen koko keskusmuistin koko. Melkein kaikki tästä muistista menee Pythonin omaan käyttöön - siis sen arkkitehtuurin ylläpitämiseen, joka tulkkaa koodia. Tästä osoituksena voidaan todeta, että esimerkkimiinaharava ei vie oikeastaan yhtään enempää muistia. Pythonin suorituskykyä voidaan toki
optimoida
erilaisilla työkaluilla (esim. PyPy), mutta se ei kuulu varsinaisesti tämän kurssin aihepiiriin.
Kääntäjän
kanssa elämä on erilaista. Tällöin ohjelman suorittaminen on kaksivaiheinen prosessi: ensimmäisessä vaiheessa ohjelmakoodi ajetaan kääntäjän läpi jolloin saadaan ulos
binäärikooditiedosto
, joka sisältää varsinaisen suoritettavan ohjelman. Käännös tehdään vain kerran. Ohjelmaa suorittaessa se on jo valmiiksi sellaisessa muodossa, joka voidaan tunkea suoraan prosessorille. Suorituksen aikana ei siis tarvitse kuluttaa resursseja kääntämiseen. Samaten suorituksen aikana tulee vähemmän yllätyksiä, sillä kääntäjä on jo käynyt koko koodin läpi. Kääntäjät tyypillisesti tekevätkin optimointia - käytyään koko koodin läpi ne pystyvät valitsemaan tehokkaimman tavan suorittaa haluttu toimintalogiikka. Tämä on mahdollista ainoastaan sen takia, että koko koodi tunnetaan ennen suoritusta. Ylläolevaa Python-esimerkkiä vastaava C-ohjelma kulutti 640 kilotavua muistia kirjoittajan virtuaali-Ubuntussa ajettuna. Sen koodia voidaan katsoa hieman myöhemmin.
Kääntäjän kanssa virheiden etsintä ja ratkominen muuttuu oleellisesti. Useimmiten viallista koodia ei voi lainkaan suorittaa, koska se hylätään jo käännösvaiheessa. Tällöin virhe ja tapa jolla se korjataan täytyy osata lukea kääntäjän antamista
virheviesteistä
. Se, että ohjelma kääntyy ei kuitenkaan tarkoita etteikö se voisi mennä rikki myös käytössä. Virheviestien lisäksi kääntäjä antaa
varoitusviestejä
potentiaalisista ongelmista. Yleensä myös nämä on syytä korjata ennen ohjelman suoritusta, mutta sekään ei takaa ohjelman toimivuutta. Loppujen lopuksi koodia siis täytyy joka tapauksessa testata myös kääntämisen jälkeen. Tällöin testaamiseen tulee aina ylimääräinen työvaihe, kun koodi pitää jokaisen muutoksen jälkeen kääntää uudestaan. Jos ohjelma on suurempi kokonaisuus, kääntämiseen kuluu havaittava määrä aikaa. Yhden asian voi tässä vaiheessa sanoa varmuudella: kaikkeen tähän tutustutaan kurssin aikana useaan otteeseen.

Staattinen tyypitys vs dynaaminen tyypitys

Python on monien asioiden suhteen varsin avoin. Kuten toivoin mukaan muistamme, Pythonille ominainen tapa käsitellä
virhetilanteita
oli "kokeile ensin, kadu myöhemmin". Myös Pythonin tapa käsitellä muuttujia on hyvin vapaamielinen. Useimmissa tilanteissa muuttujan tyyppiä ei tarkisteta - sen sijaan ainoastaan kokeillaan sattuuko
muuttujan
sisältämä arvo toimimaan meneillään olevassa tilanteessa. Tämä on
dynaamista tyypitystä
, joka tunnetaan myös termillä duck typing - jos eläin kävelee kuin ankka, ui kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, sitä voidaan pitää ankkana riippumatta siitä onko se oikeasti ankka. Jos meillä on vaikkapa matemaattinen
funktio
, sitä kiinnostaa ainoastaan voiko sille annetuilla argumenteilla laskea - ei numeroiden tarkka tyyppi. Kaikkein tarkimmat saattavat vielä muistaa, että Pythonissa muuttujilla ei oikeastaan edes ole tyyppiä - ainoastaan niiden arvoilla on. Muuttujaan voidaan heittämällä sijoittaa yhdessä kohdassa merkkijono ja toisessa vaikka lista:
>>> rivi = "aasi,svengaa,5,10.0"
>>> rivi = rivi.split(",")
C taas on
staattisesti tyypitetty
. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikkien muuttujien tyyppi määritetään koodissa erikseen. Tämä pätee myös
funktioiden
parametreihin
että niiden
paluuarvoihin!
.
Kääntäjä
varmistaa, että missään vaiheessa ei yritetä tunkea pyöreää palikkaa nelikulmaiseen reikään - ei vaikka se olisi niin pieni että mahtuisi. Jos muuttujien tyyppiä täytyy vaihtaa lennosta, se täytyy erikseen merkitä koodissa - muuten operaatio on laiton. Tavallisten muuttujien kohdalla tämä ero ei ole sinänsä yhtä merkittävä kuin edellinen, koska muuttujien käyttö on vain vähän kankeampaa ja vaatii vain hieman enemmän lisätyötä. Löytyy ohjelmoijia jotka ovat ehdottomasti tämän tiukemman tyypityksen kannalla ja heillä on siihen syynsäkin: se estää tietynlaiset mysteerivirheet joita syntyy, kun jotain luullaan alustavaksi ankaksi mutta myöhemmin osoittautuu että se olikin hanhi (ts. muuttujan sisältämällä arvolla olikin vain osa tarvituista ominaisuuksista - esimerkiksi monikko toimii joissain tilanteissa kuin lista, mutta ei kaikissa). Alla pari esimerkkiä muuttujan määrittelystä C:ssä, jossa näkyy tyypin määrittäminen.
int jalkojen_lkm = 4;
float korvien_vali = 30.15;
Asia kuitenkin mutkistuu kun siirrytään yksinkertaisista tietotyypeistä  
rakenteisiin
. Pythonin kätevin yleistyökalu,
lista
, loistaa nimittäin poissaolollaan. Toki C:ssä on oma rakenteensa johon voidaan laittaa nippu arvoja jonoon. Tätä rakennetta kutsutaan
taulukoksi
(array). Taulukko on kuitenkin merkittävästi jähmeämpi tuttavuus. Taulukolle täytyy määrittää sen
esittelyssä
kuinka monta alkiota siihen voidaan laittaa sekä näiden alkioiden tyyppi - taulukon pituus siis ei voi muuttua ohjelman suorituksen aikana, eikä sinne voi laittaa sekaisin erityyppisiä arvoja. Toki näihinkin ongelmiin voi C:ssä kehittää ratkaisuja, mutta ihan triviaaleja ne eivät ole, eivätkä tyypillisesti silti ylety Pythonin listojen monipuolisuuteen. Meidän onneksemme niiden tarve tällä kurssilla on kuitenkin verrattain vähäistä.
Tyypitykseen liittyy vielä yksi ero: Python-kurssilla painotettiin jatkuvasti, että
muuttuja
ei sisällä arvoa, ainoastaan osoittaa siihen. Kaikki muuttujat toimivat siis samalla tavalla. C:ssä sen sijaan erotellaan toisistaan
muuttujat
jotka sisältävät arvon, ja muuttujat jotka sisältävät
osoittimen
arvoon. Tämä erottelu on yksi hankalimpia asioita oppia C-ohjelmoinnissa, koska sillä voi saada aikaan todella mystisiä virheitä kun käsitellään tietokoneen muistia suoraan, eikä muuttujien arvojen kautta. Siksipä paneudumme asiaan kunnolla sille varatussa materiaalissa.

Syntaksierot

Kenties vähäpätöisin ero ainakin ongelmanratkaisun kannalta on se, että C näyttää hieman erilaiselta kuin Python. Lähdetään helpoimmasta: C:ssä
lauseet
- eli yleensä yksittäiset koodirivit - päättyvät aina puolipisteeseen siinä missä Pythonissa ne yksinkertaisesti päättyivät rivinvaihtoon.
Kääntäjä
osaa huomautella puuttuvista puolipisteistä varsin innokkaasti. Toinen ero liittyy
koodilohkojen
merkitsemiseen. Pythonissa koodilohkot eroteltiin toisistaan sisennystason avulla. C:ssä sisennyksellä ei ole syntaksin kannalta merkitystä, ja koodilohkot merkitään sen sijaan aaltosulkeilla – eli kaikki aaltosulkeiden sisällä oleva kuuluu samaan lohkoon. Luonnollisesti lohkon sisällä voi olla uusia lohkoja. Aaltosulkeita käytetään
funktioiden
sekä
ohjausrakenteiden
yhteydessä. Se, että sisennys ei ole merkitsevä ei tosin tarkoita etteikö sitä kannattaisi käyttää - Pythonista opitut sisennyskäytännöt tekevät C-koodista nimittäin huomattavasti luettavampaa. Muita hyvin pieniä eroja ovat mm. se, että ehtolauseissa ja vastaavissa ehdon ympärille tulee sulut ja että jotkut symbolit vaihtuvat.
C:ssä ei myöskään ole
pääohjelmaa
samalla tavalla kuin Pythonissa. Sen sijaan C:ssä on erityinen
main-funktio
, josta ohjelman suoritus oletuksena alkaa. Yksinkertaisessa C-ohjelmassa on tästä syystä hieman enemmän tavaraa:
#include <stdio.h>

int main() {
    printf("aasisvengaa!\n");
    return 0;
}
Vastaava ohjelma Pythonissa olisi ollut…
print("aasisvengaa")
Esimerkissä näkyy pari muutakin eroa. #include <stdio.h> vastaa käyttötarkoitukseltaan Pythonin importia. Sitä tarvitaan, koska printf-funktio löytyy stdio-
kirjastosta
(standard input/output). Vastaavasti int main() on funktiomäärittely. Erillistä
avainsanaa
kuten Pythonin def ei C:ssä ole. Funktion määrittely tunnistetaan funktion määrittelyksi nimen perässä olevista suluista - muuten rivi näyttää samalta kuin
muuttujan
määrittely - funktioiden määrittelyssä nimittäin kuuluu määrittää myös niiden
paluuarvon
tyyppi.

C-ajokortti käteen

Ennen syvemmälle sukeltamista tähän esittelysivun loppuun on hyvä katsoa perusteet C-ohjelman suorituksesta. Kuten oli puhetta, Pythoniin verrattuna koodin "käynnistykseen" tulee uusi välivaihe: se paljon puhuttu kääntäminen. Työkaluna tässä on siis
C-kääntäjä
, joka tässä vaiheessa pitäisi olla asennettuna. Tässä materiaalissa kääntäjää ja ohjelmia suoritetaan alkeista tutussa
terminaalissa
. Esimerkkinä olkoon vaikka ylläoleva svengauskoodi. Tuttuun tapaan terminaalissa navigoidaan hakemistoon, jossa koodi sijaitsee. Sen jälkeen lausutaan tämä perusloitsu (Windowsissa):
C:\polku\johonkin>gcc -Wall -o svengaa.exe svengaa.c
…tai Linuxissa:
opiskelija@tietokone:~$ gcc -Wall -o svengaa svengaa.c
Tässä rimpsussa gcc on yksinkertaisesti kääntäjän nimi. Loput ovat sille annettuja komentoriviparametreja, joista viimeinen on lähdekooditiedoston nimi. Kolmas ja neljäs eli -o svengaa.exe kuuluvat yhteen: -o kertoo, että sitä seuraava parametri määrittää nimen joka käännetylle ohjelmalle annetaan. Linuxissa loitsu on muuten sama, mutta kohdetiedoston nimestä jätetään .exe pois - Linuxissa suoritettavilla tiedostoilla ei tyypillisesti ole lainkaan päätettä. Tämän jälkeen ohjelma voidaan suorittaa (Windowsissa):
C:\polku\johonkin>svengaa.exe
aasisvengaa!
…tai Linuxissa:
opiskelija@tietokone:~$ ./svengaa
aasisvengaa!
Kääntäjä on todella monimutkainen värkki ja -o on vain yksi sen todella lukuisista
asetuslipuista
. Tällä kurssilla kääntäjän sielunelämään ei perehdytä kovinkaan tarkasti, mutta kuitenkin jonkin verran muitakin asetuslippuja nähtäneen käytössä.

Loppuyhteenveto

Tällä kertaa lähinnä käytiin läpi C-kieltä hyvin yleisellä tasolla. Alleviivasimme joitain periaatteellisia tapoja joilla se eroaa Pythonista. Tarkoitus oli pääasiassa valmistautua tulevaan, ja näiden erojen merkitys avautuu paremmin kun päästään yksityiskohtiin. Kuitenkin näin aluksi on hyvä tiedostaa ylipäätään, että kyseessä todellakin on hieman erilainen eläin. Eipähän tule täysin yllätyksenä se, että asioita tehdään hieman eri tavalla. C-ohjelmoinnissa koodari joutuu hieman enemmän säätämään yksityiskohtien kanssa. Vastavuoroisesti koodari saa toisaalta myös lisää supervoimia, joilla hallita tietokoneen toimintaa.
?
Abstraktiolla tarkoitetaan sitä kun raa'an konekielen käskyt "piilotetaan" korkeamman tason ohjelmointikielen käskyjen alle. Abstraktiotasosta riippuu miten laajaa tämä piilotus on - mitä korkeampi taso, sitä vaikeampi on suoraan sanoa miten monimutkaiseksi koodirakennelma muuttuu kun se kääntyy konekielelle. Esim. Pythonin abstraktiotaso on huomattavasti korkeampi kuin C:n (itse asiassa Python on tehty C:llä...).
Alias on esikääntäjävaiheessa käsiteltävä korvaus, jolla tietty merkkijono koodissa korvataan toisella. Toiminta vastaa siis tekstieditorin replace-toimintoa. Aliaksia määritellään #define-direktiivillä. Esim #define PI 3.1416
Muuttujan alustamisella tarkoitetaan sitä, kun sille asetetaan koodissa jokin alkuarvo. Hyvin yleinen esimerkki tästä on lukumuuttujien alustaminen nollaan. Alustus voidaan tehdä muuttujan esittelyn yhteydessä: int laskuri = 0; tai erikseen. Jos muuttujia ei alusteta, niiden sisältönä on mitä ikinä muistipaikkaan on aiemmin jäänyt.
Pythonin käyttämää tapaa käsitellä arvojen tyyppiä kutsutaan dynaamiseksi tyypitykseksi eli ankkatyypitykseksi. Nimitys perehtyy lauselmaan "Jos se ui kuin ankka, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se on ankka." Toisin sanoen arvon kelvollisuus määritellään sen ominaisuuksien perusteella. Tämä eroaa staattisesta tyypityksestä, jossa arvon kelvollisuus määritellään sen tyypin perusteella.
Argumentti on funktiokutsussa käytettävä arvo, joka välitetään kutsuttavalle funktiolle. Funktion sisällä argumentit sijoitetaan parametreiksi kutsuttuihin muuttujiin. Esimerkiksi printf("%c", merkki); -lauseessa argumentteja ovat "%c"-tulostusmäärittely sekä merkki-muuttujan sisältö.
Alkeiskurssilla arvo-termiä käytettiin kaikista ohjelman käsittelemistä arvoista, oli kyse sitten muuttujista, lauseiden tuloksista tai mistä tahansa. Arvo on siis käytännössä tietokoneen muistissa olevaa dataa, johon muuttujat voivat viitata. C:ssä muuttujan ja sen arvon suhde on Pythonia tiiviimpi, koska muuttuja vastaa suoraan sitä muistialuetta johon arvo on talletettu.
Asetuslippuja käytetään kun suoritetaan ohjelmia komentoriviltä. Ne ohjaavat ohjelman toimintaa. Asetuslippu kirjoitetaan yleensä joko yhdellä viivalla ja sitä seuraavalla kirjaimella (esim. -o) tai kahdella viivalla ja kokonaisella sanalla (tai sanoilla, sanojen välissä viiva) (esim. --system. Jotkut liput ovat ns. boolean lippuja eli ne ovat vain päällä tai pois, toisille annetaan lisäksi parametri. Parametri on tyypillisesti lipun perässä joko välilyönnillä tai =-merkillä erotettuna (esim. -o hemuli.exe).
Avainsanat ovat ohjelmointikielessä kielen käyttöön valittuja sanoja, joilla on erityinen merkitys. Hyvät tekstieditorit tyypillisesti merkitsevät avainsanat muista nimistä eroavalla tavalla (esim. lihavointi). Avainsanat ovat yleensä suojattuja, eli samannimistä muuttujaa ei voi luoda. Yleisiä avainsanoja ovat esim ohjausrakenteisiin kuuluvat if ja else. Avainsanat ovat siis osa ohjelmointikielen kielioppia.
Binääriluku on luku, joka muodostuu biteistä, eli arvoista 0 ja 1. Tämä tekee siitä 2-kantaisen lukujärjestelmän. Binäärilukujen tulkintaa voit tutkailla lukujärjestelmiä käsittelevässä lisämateriaalissa.
Binääritiedosto on tiedosto, joka sisältää konekielisiä käskyjä binäärinä. Ne on tarkoitettu ainoastaan tietokoneen luettavaksi, ja tyypillisesti jos niitä avaa vahingossa esim. tekstieditorilla tuloksena on merkkisotkua editorin yrittäessä tulkita tiedoston sisältämiä bittejä merkeiksi. Useimmat tekstieditorit myös varoittavat asiasta erikseen.
Bitti on pienin informaation yksikkö, joka voi saada arvot 0 ja 1. Tietokoneen sisällä kaikki tapahtuu bitteinä. Tyypillisesti muistissa on bittijonoja, jotka muodostuvat useista biteistä.
Bittinegaatio on operaatio jossa bittijonon bitit käännetään siten, että nollat muutetaan ykkösiksi ja ykköset nolliksi. Operaattori on ~
Bittioperaatiot ovat oma operaatioluokkansa joiden yhteispiirre on se, että niissä käsitellään bittijonojen yksittäisiä bittejä. Kääntöoperaatiossa yhden jonon bitit käännetään nollista ykkösiksi ja toisin päin. Osa operaatioista suoritetaan kahden bittijonon välillä siten, että jonoissa samassa kohdassa olevat bitit vaikuttavat toisiinsa. Näitä ovat and (&), or (|) sekä xor (^). Lopuksi on vielä siirto-operaatiot (<< ja >>), joissa yhden bittijonon bittejä siirretään oikealle tai vasemmalle N askelta.
C:n funktiot ovat Pythonin funktioita staattisempia. Funktiolla voi olla vain yksi paluuarvo, jonka tyyppi määritellään funktion määrittelyssä. Samoin määritellään kaikkien parametrien tyypit. Funktiota kutsuttaessa argumenttien arvot sijoitetaan parametreille varattuihin muistipaikkoihin, joten funktio käsittelee eri arvoja kuin sitä kutsuva koodi.
Ulkopuolinen koodi sijaitsee C:ssä kirjastoissa (library), josta niitä voidaan ottaa käyttöön #include-direktiivillä. C:ssä on mukana sisäiset kirjastot sekä lisäksi voidaan käyttää ulkoisia kirjastoja - ne täytyy kuitenkin koodissa käyttöönoton lisäksi kertoa kääntäjälle käännösvaiheessa. Tyypillisesti kirjasto koostuu c-kooditiedostosta sekä otsikkotiedostosta (.h), joka kertoo mitä funktioita kirjastossa on.
C:n muuttujat ovat staattisesti tyypitettyjä, eli niiden tyyppi kiinnitetään esittelyn yhteydessä. Lisäksi C:ssä muuttuja on sidottu sille varattuun muistialueeseeen. Muuttuja ei voi myöskään muuttaa tyyppiään jälkikäteen.
Ehtolause on yksittäisen ehdon määrittelevä rivi koodissa, jota seuraa aaltosulkeilla merkitty koodilohko, joka määrittää miten ehdon toteutuessa tulee toimia. Varsinaisia ehtolauseita ovat if-lauseet, joka voi esiintyä myös else-avainsanan kanssa else if. Toisiinsa liitetyt ehtolauseet muodostavat ehtorakenteita.
Ehtorakenne on yhdestä tai useammasta toisiinsa liitetystä ehtolauseesta muodostuva rakenne, joka haarauttaa ohjelman suoritusta. Useimmissa ehtorakenteissa on vähintään kaksi haaraa: if ja else. Näiden välissä voi olla myös N kpl else if-lauseilla aloitettuja haaroja. On myös mahdollista, että ehtorakenteessa on pelkkä if-lause. Ehtorakenteessa kussakin haarassa on suoritettavaa koodia, joka kuvaa miten ohjelman tulee ehdon määrittelemässä tilanteessa toimia. Jokainen haara on oma koodilohkonsa, joka merkitään siis aaltosulkeilla.
Esikääntäjä on värkki joka käy koodin läpi suorittaen kaikki esikääntäjädirektiivit ennen varsinaista kääntämistä. Näihin kuuluvat mm. include-lauseet joilla koodiin lisätään siihen liitetyt kirjastot sekä define-lauseet joilla voidaan määritellä vakioita ja makroja.
Esikääntäjädirektiivit ovat ohjeita, jotka on tarkoitettu esikääntäjälle. Ne puretaan koodista pois ennen varsinaista kääntämistä. Esikääntäjädirektiivit alkavat #-merkillä. Yleisin näistä on include, joka vastaa Pythonin importia. Toinen yleinen on define, jolla tällä kurssilla määritetään vakioita.
Muuttujan esittely tarkoittaa sitä kun muuttujan olemassaolosta kerrotaan ensimmäistä kertaa. Tällöin määritetään muuttujan tyyppi ja nimi, esim. int luku;. Kun muuttuja esitellään, sille varataan paikka muistista, mutta muistiin ei vielä kirjoiteta mitään - muuttujassa on siis muistiin jäänyt arvo. Tästä syystä muuttujat on usein myös hyvä alustaa esittelyn yhteydessä.
Etumerkitön kokonaislukumuuttuja on kokonaisluku jonka kaikki arvot ovat positiivisia. Koska etumerkille ei tarvitse varata bittiä, etumerkittömällä kokonaisluvulla voidaan esittää itseisarvoltaan 2x suurempi luku kuin etumerkillisellä. Etumerkitön kokonaisluku määritetään lisäämällä kokonaislukumuuttujan esittelyyn unsigned-avainsana: unsigned int laskuri;
Heksadesimaaliluvut ovat 16-kantaisia lukuja, joita käytetään erityisesti muistiosoitteiden sekä muistin bittisisällön esittämiseen. Heksadesimaaliluvun edessä on tyypillisesti 0x, ja numeroiden lisäksi käytössä ovat kirjaimet A-F jotka vastaavat numeroja 10-15. Heksadesimaalilukuja käytetään koska yksi numero vastaa aina tasan neljää bittiä, joten muunnokset binääriin ja takaisin ovat helppoja.
Iteroitava objekti on sellainen, jonka voi antaa silmukalle läpikäytäväksi (Pythonissa for-silmukalle). Tähän joukkoon kuuluvat yleisimpinä listat, merkkijonot ja generaattorit. C:ssä ei ole silmukkaa, joka vastaisi Pythonin for-silmukan toimintaa, joten taulukoiden yms. läpikäynti tehdään indeksiä kasvattavilla silmukoilla.
Kirjasto on tyypillisesti yhteen rajattuun tarkoitukseen tehty työkalupakki, joka yleensä sisältää nipun funktioita. Kirjastot otetaan käyttöön include-esikääntäjädirektiivillä. Jos kirjasto ei kuulu C:n sisäänrakennettuihin, sen käyttöönotto täytyy myös kertoa kääntäjälle.
Kokonaisluvut itsessään ovat tuttuja varmaan tässä vaiheessa, mutta C:ssä niitä on monenlaisia. Kokonaisluvuille nimittäin määritellään kuinka monella bitillä ne esitetään sekä se, onko luvussa etumerkkiä. Koska tietyllä bittimäärällä voidaan esittää vain rajallinen määrä eri lukuja (2 ^ n), etumerkillisissä luvuissa maksimiarvo on yhden bitin verran pienempi (2 ^ (n - 1)). Pienin kokonaisluku on 8-bittinen.
Kommentti on kooditiedostossa olevaa tekstiä, joka ohitetaan kun koodia suoritetaan. Kussakin kielessä on oma tapansa sille miten rivi merkitään kommentiksi. Pythonissa se on #-merkki, C:ssä //. Lisäksi C:ssä voi merkitä useita rivejä kommenteiksi kerralla - kommentti aloitetaan tällöin /*-merkkiparilla ja päätetään */-merkkiparilla. Kaikki näiden välissä tulkitaan kommentiksi.
Komplementti on negatiivisten lukujen esitystapa, jossa luvun etumerkki muutetaan kääntämällä sen kaikki bitit. Kahden komplementissa, jota tällä kurssilla käytetään, käännön jälkeen lisätään tulokseen 1. Tarkempaa tietoa löydät lukujärjestelmiä käsittelevästä oheismateriaalista.
Konekieli muodostuu käskyistä jotka laitteen prosessori ymmärtää. Konekieltä kutsutaan yleensä Assemblyksi ja se on alin taso jolla ihmisen on mielekästä antaa ohjeita tietokoneelle. Konekieltä käytetään tällä kurssilla loppuossa, joten siihen ei johdatuskurssia suorittavien tarvitse perehtyä.
Koodilohko on joukko koodirivejä, jotka kuuluvat jollain tavalla yhteen eli ne ovat samassa kontekstissa. Esimerkiksi ehtorakenteessa kunkin ehdon alla on oma koodilohkonsa. Samoin funktion sisältö on oma koodilohkonsa. Koodilohkot voivat sisältää muita koodilohkoja. Pythonissa koodilohkot erotetaan toisistaan sisennyksellä; C:ssä koodilohkon alku ja loppu merkitään aaltosulkeilla {}
Käskykanta määrittää mitä käskyjä laitteen prosessori osaa. Nämä käskyt muodostavat prosessoriarkkitehtuurin konekielen.
Kääntäjä on ohjelma, joka kääntää C-kielisen koodin konekieliseksi binääritiedostoksi, jonka tietokoneen prosessori osaa suorittaa. Kääntäjä myös tutkii koodin ja ilmoittaa siinä olevista virheistä sekä antaa varoituksia potentiaalisista ongelmista koodissa. Kääntäjän toimintaa voi ohjata lukuisilla asetuslipuilla.
Lause on ohjelmointikielessä nimitys yksittäiselle suoritettavalle asialle, joka on yleensä yksi koodirivi.
Liukuluku (engl. floating point number, lyh. float) on tietokoneiden käyttämä desimaaliluvun approksimaatio. Tietokoneet eivät arkkitehtuurinsa vuoksi pysty käsittelemään oikeita desimaalilukuja, joten niiden tilalla käytetään liukulukuja. Liukuluvut saattavat aiheuttaa pyöristysvirheitä - tämä on hyvä pitää mielessä niitä käyttäessä. C:ssä liukulukuja on yleensä kahta eri tarkkuutta: float ja double, joista jälkimmäisessä on nimensä mukaisesti 2 kertaa enemmän bittejä.
Looginen operaatio viittaa Boolen algebran operaatiohin, joissa käsitellään totuusarvoja. Tyypillisiä loogisia operaatioita ovat ehtolauseista tutut and, not ja or. C:ssä tunnetaan myös bittikohtaiset loogiset operaatiot jotka toimivat samalla logiikalla, mutta vaikuttavat jokaiseen bittiin erikseen.
Makro on alias, jolla määritetään tietty avainsana korvattavaksi koodinpätkällä. Hyvin käytettynä tällä voidaan joissain tilanteissa saada aikaan parempaa luettavuutta, mutta helposti käy toisin. Makroilla ei kannata tämän kurssin puitteissa leikkiä, kunhan tietää mistä on kyse jos niihin joskus törmää.
Merkki on nimensä mukaisesti yksi merkki. Merkki voidaan tulkita ASCII-merkkinä mutta sitä voidaan käyttää koodissa myös kokonaislukuna, koska se on pienin esitettävissä oleva kokonaisluku. Merkin koko on 1 tavu. Merkki merkitään yksinkertaisilla lainausmerkeillä, esim. 'c'.
Pythonissa kaikki teksti käsiteltiin merkkijonoissa, eikä siinä esim. ollut erillistä muuttujatyyppiä yksittäiselle merkille. C:ssä puolestaan ei ole varsinaista merkkijonomuuttujatyyppiä lainkaan - on ainoastaan merkeistä koostuvia taulukoita, joille on oma määrittelytapansa. Näillä taulukoilla on ennaltamäärätty pituus. "Merkkijonon" voi määritellä C:ssä char elain[5] = "aasi"; jossa numero kertoo merkkitaulukon koon ja on merkkien määrä + 1, koska lopetusmerkki '\0' lisätään tässä alustustavassa automaattisesti loppuun.
Metodi on funktio, joka on osa objektia eli objektin ominaisuus, jolla objekti usein muuttaa omaa tilaansa. Metodia kutsuttaessa käsiteltävä objekti tulee kutsun eteen: arvosanat.sort().
Kaikki suoritettavien ohjelmien käsittelemä data on tietokoneen muistissa ajon aikana. Tietokoneen muisti muodostuu muistipaikoista, joilla on muistiosoite sekä sisältö. Kaikki muistipaikat ovat saman kokoisia - jos talletettava tietomäärä on tätä suurempi, varataan useampi (peräkkäinen) muistipaikka.
Pythonissa objektit eroteltiin muuntuviin ja muuntumattomiin. Muuntumaton arvo oli sellainen, jonka sisältö ei voi muuttua - kaikki operaatiot jotka näennäisesti muuttavat arvoa tosiasiassa luovat siitä uuden kopion, joka yleensä sijaitsee uudessa muistipaikassa. Esimerkiksi merkkijonot olivat tyypillinen muuntumaton tyyppi Pythonissa. C:ssä tätä erottelua ei tarvita, koska muuttujien ja muistipaikkojen suhde on tiiviimpi - sama muuttuja osoittaa koko ohjelman suorituksen ajan tiettyyn muistipaikkaan.
Objekti, joskus myös olio, on Pythonissa yleistä terminologiaa. Kutsuimme objekteja pääasiassa arvoiksi alkeiskurssilla, mutta Pythonissa kaikkea voi käsitellä objekteina - tämä tarkoittaa, että mihin tahansa voidaan viitata muuttujilla (esim. funktion voi sijoittaa muuttujaan). Objekti-termiä käytetään tyypillisesti oliopohjaisissa kielissä (kuten Python). C ei kuulu tähän joukkoon.
Ohjausrakenne on yleisnimitys koodirakenteille, jotka hallitsevat jollain tavalla ohjelman suorituksen kulkua. Näihin rakenteisiin lukeutuvat ehtorakenteet sekä toistorakenteet. Myös poikkeusten käsittely voidaan lukea tähän joukkoon.
Koodin optimointi tarkoittaa sitä, että sen suorituskykyä parannetaan tyypillisesti joko vähentämällä aikaa, joka sen suoritukseen kuluu tai vähentämällä muistin käyttöä. Optimoinnista on hyvin tärkeää ymmärtää, että sitä ei koskaan kannata tehdä jos ei ole pakko - optimointia siis tehdään vasta kun koodi oikeasti toimii hitaasti tai kuluttaa liikaa muistia. Optimointia ei myöskään kannata tehdä sokkona - koodista tulee ensin tunnistaa mitkä ovat sen pullonkaulat eli ne osat jotka tuhlaavat eniten resursseja.
Osoitin (pointer) on C:ssä erityinen muuttujatyyppi. Osoitinmuuttuja sisältää muistiosoitteen, josta varsinainen arvo löytyy - ne toimivat siis tietyllä tapaa kuin Pythonin muuttujat. Muuttuja määritellään osoittimeksi lisäämällä tyypin perään * esittelyrivillä, esim. int* luku_os luo luku_os-muuttujan, joka on osoitin int-tyyppiseen arvoon. Osoittimen osoittaman muistialueen sisällön voi hakea käyttöön merkinnällä *luku_os ja vastaavasti jonkin muuttujan muistipaikan osoitteen saa merkinnällä &luku. Osoittimille on omistettu kokonainen materiaali (4).
Otsikkotiedosto on .h-päätteellä merkitty tiedosto, joka sisältää otsikkotiedot (funktioiden prototyypit, tietotyyppien määrittelyt yms) saman nimiselle .c-tiedostolle.
Otsikkotiedot ovat C-koodissa ja erityisesti kirjastojen yhteydessä eräänlainen muotti koodista. Tyypillisen otsikkotieto on funktion prototyyppi, jolla kerrotaan mitä funktio palauttaa ja mitä argumentteja sille annetaan. Rivi on sama kuin funktion varsinainen määrittely. Muita otsikkotietoja ovat mm. tietotyyppien ja vakioiden määrittelyt. Otsikkotiedot voivat sijaita kooditiedoston alussa, mutta erityisesti kirjastojen osalta ne ovat yleensä erillisessä .h-tiedostossa.
Paikanpidin on merkkijonojen muotoilussa käytetty termi, jolla esitetään kohta merkkijonossa, johon sijoitetaan esim. muuttujan arvo ohjelman suorituksen aikana. Pythonissa format-metodia käytettäessä paikanpitimiä merkittiin aaltosulkeilla (esim. {:.2f}). C:ssä käytetään %-merkkiä jota seuraa paikanpitimen määrittely, josta erityisen tärkeä osa on muuttujatyypin määrittely. Esimerkiksi "%c" ottaa vastaan char-tyyppisen muuttujan.
Paluuarvo on nimitys arvolle tai arvoille jotka funktio palauttaa kun sen suoritus päättyy. C:ssä funktioilla voi olla vain yksi paluuarvo, Pythonissa niitä voi olla useita. Koodia lukiessa paluuarvoa voi käsitellä päässään siten, että funktiokutsun paikalle sijoitetaan funktion paluuarvo sen jälkeen kun funktio on suoritettu.
Parametri on funktion määrittelyssä nimetty muuttuja. Parametreihin sijoitetaan funktion saamat argumentit. Parametri on siis nimitys jota käytetään kun puhutaan arvojen siirtymisestä funktion näkökulmasta. Tätä erottelua ei aina tehdä, vaan joskus puhutaan pelkästään argumenteista.
Poikkeus on ohjelmointikielessä määritelty virhetilanne. Poikkeuksella on tyyppi (esim. TypeError), jota voi käyttää poikkeuksen käsittelyssä ohjelman sisällä sekä myös apuna virhetilanteen ratkaisussa. Tyypillisesti poikkeukseen liitetään myös viesti, joka kertoo mistä ongelmassa on kyse.
Prototyyppi määrittelee funktion paluuarvon tyypin, nimen sekä kaikki argumentit ennen funktion varsinaista esittelyä. Kunkin funktion prototyypin tulisi löytyä joko kooditiedoston alusta tai erillisestä otsikkotiedostosta (.h). Prototyypin määrittely on kopio funktion varsinaisesti määrittelyrivistä.
Pythonin for-silmukka vastaa toiminnaltaan useimmissa kielissä olevaa foreach-silmukkaa. Se käy läpi sekvenssin -esim. listan - jäsen kerrallaan, ottaen kulloinkin käsittelyssä olevan jäsenen talteen silmukkamuuttujaan. Silmukka loppuu, kun iteroitava sekvenssi päättyy.
Merkkijonojen format-metodi on Pythonissa tehokas tapa sisällyttää muuttujien arvoja tulostettavaan tai tallennettavaan tekstiin. Merkkijonoon määritetään paikanpitimiä (esim: {:.2f}) joihin sijoitetaan format-metodin argumentit.
Python-funktiolla voi olla valinnaisia parametreja, joilla on asetettu oletusarvo. Argumenttien arvot siirtyvät parametreihin viittauksen kautta, joten funktion sisällä käsitellyt arvot ovat samoja kuin sen ulkopuolella käsitellyt - niillä on vain eri nimet. Python-funktiolla voi olla useita paluuarvoja.
Pythonin import-lauseella otettiin käyttöön moduuleja/kirjastoja - joko Pythonin mukana tulevia, muualta ladattuja tai itsekirjoitettuja. Pythonin import-lauseelle erityistä on, että oletuksena tuotuihin funktioihin ym. päästään käsiksi moduulin nimen kautta (esim. math.sin. C:ssä importia vastaa include, ja se tuo nimet suoraan ohjelman omaan nimiavaruuteen.
Interaktiivinen Python-tulkki tai Python-konsoli on ohjelma, johon voi kirjoittaa Python-koodirivejä. Nimitys "interaktiivinen" tulee siitä, että koodirivi suoritetaan välittömästi sen syöttämisen jälkeen, ja ohjelma näyttää käyttäjälle koodirivin tuottaman paluuarvon (esim. matemaattisen operaation tuloksen).
Pythonin lista osoittautui Ohjelmoinnin alkeissa hyvin tehokkaaksi työkaluksi. Se on järjestetty kokoelma arvoja. Listan monikäyttöisyys johtuu siitä, että sen koko on dynaaminen (eli suorituksen aikana muuttuva) minkä lisäksi se voi sisältää mitä tahansa arvoja - myös sekaisin. Samassa listassa voi siis olla useita erityyppisiä arvoja. Listat voivat tietenkin sisältää myös listoja tai muita tietorakenteita jne.
Kuten Ohjelmoinnin alkeissa opittiin, Python-muuttuja on viittaus arvoon, eli yhteys muuttujan nimen ja tietokoneen muistissa olevan arvon välillä. Python-muuttujilla ei ole tyyppiä, mutta arvoilla on. Arvon kelpaavuus kokeillaan koodia suorittaessa tilannekohtaisesti. Tässä suhteessa ne siis eroavat toiminnaltaan C:n muuttujista, ja niiden toiminta muistuttaa usein enemmän C:n osoittimia.
Pythonissa pääohjelma on se osa koodia, joka suoritetaan kun ohjelma käynnistetään. Pääohjelma sijaitsee tyypillisesti koodin lopussa, ja useimmiten if __name__ == "__main__":-lauseen alla. C:ssä ei ole varsinaista pääohjelmaa, siinä suoritus aloitetaan oletuksena main-nimisestä funktiosta.
Python-tulkki on ohjelma, joka muuttaa Python-koodin tietokoneelle annettaviksi ohjeiksi. Se vastaa niin kooditiedostojen kuin myös interaktiiviseen Python-tulkkiin kirjoitettujen komentojen suorittamisesta. Tällä kurssilla sanalla tulkki viitataan kuitenkin useimmiten nimenomaan interaktiiviseen Python-tulkkiin.
Pääfunktio on C:ssä ohjelman aloituspiste ja se korvaa Pythonista tutun pääohjelman. Oletuksena pääfunktion nimi on main ja se määritellään yksinkertaisimmillaan int main().
Resurssi viittaa laitteiston käytössä olevaan prosessoritehoon, muistiin, oheislaitteet jne. Se käsittää siis kaikki rajoitteet sille millaista ohjelmakoodia voidaan ajaa sekä sen, mitä ohjelmakoodilla voidaan tehdä. Tietokoneilla resurssit ovat ohjelmointiopiskelijan näkökulmasta aika rajattomat, mutta sulautetuilla järjestelmillä rajat voivat hyvinkin tulla vastaan.
C käyttää staattista tyypitystä. Se tarkoittaa sitä, että muuttujien tyypit määritellään kun ne luodaan ja muuttujaan ei voida sijoittaa erityyppistä arvoa. Lisäksi arvon kelvollisuus määritellään koodia suorittaessa sen tyypin perusteella (tai oikeastaan tämä tehdään jo käännösvaiheessa). Pythonissa taas käytetään dynaamista eli ankkatyypistystä.
Syntaksi (engl. syntax) on koodin kielioppi. Esimerkiksi Pythonin syntaksi määrittää, millainen teksti on tulkittavissa Python-koodiksi. Jos teksti ei noudata koodin syntaksia, sitä ei voida suorittaa tai C:n tapauksessa kääntää. Syntaksi antaa myös koodaajalle tietoa siitä, missä muodossa halutunlainen ohje tulee antaa.
Taulukko (array) on ohjelmointikielissä yleinen tietorakenne, joka sisältää useita (yleensä) samantyyppisiä arvoja. C:n taulukot ovat staattisia - niiden koko tulee määritellä taulukon esittelyn yhteydessä - ja taulukossa voi olla vain samantyyppisiä muuttujia (myös tyyppi määritellään esittelyssä).
Yhden muistipaikan koko on yksi tavu (byte) - tyypillisesti 8 bittiä. Tavu on siis pienin yksikkö joka voidaan osoittaa tietokoneen muistista. Muuttujien tyyppien varaamat muistialueet lasketaan tavuissa.
Terminaali, komentokehote ja komentorivi ovat eri nimiä käyttöjärjestelmän tekstipohjaiselle käyttöikkunalle. Windowsissa komentoriville pääsee kun kirjoittaa suorita...-ikkunaan cmd. Komentorivillä annetaan tekstikomentoja käyttöjärjestelmälle. Tällä kurssilla pääasiassa siirrytään cd-komennolla hakemistosta toiseen ja käytetään kääntäjää kooditiedostojen kääntämiseen sekä suoritetaan käännettyjä koodeja.
Tietorakenne on yleisnimitys kokoelmille jotka sisältävät useita arvoja. Pythonissa näitä olivat mm. lista, monikko ja sanakirja. C:ssä taas yleisimmät tietorakenteet ovat taulukot (array) ja tietueet (struct).
Tietokoneen muistissa oleva data on pelkästään bittejä, mutta muuttujilla on tyyppi. Tyyppi kertoo millä tavalla muistissa olevat bitit pitää tulkita. Se kertoo myös kuinka suuresta määrästä bittejä muuttujan arvo muodostuu. Tyyppejä ovat esim int, float ja char.
Tyyppimuunnos on operaatio jossa muuttuja muutetaan toisentyyppiseksi. Alkeiskurssilla tätä tehtiin pääasiassa int- ja float-funktioilla. C:ssä tyyppimuunnos merkitään hieman toisin: liukuluku = (float) kokonaisluku. Huomioitavaa on myös, että operaation tulos voidaan tallentaa ainoastaan muuttujaan jonka tyyppi on kohdetyyppiä (esimerkissä float). Pythonissa nähdyt luku = int(luku)-temput eivät siis onnistu.
Varoitusviesti on ilmoitus siitä, että ohjelman suorituksessa tai - erityisesti tällä kurssilla - sen kääntämisessä kohdattiin jotain epäilyttävää, joka saattaa johtaa virhetilanteisiin, mutta ei suoraan estä ohjelman käyttöä. Yleisesti ottaen kaikki varoitukset on syytä korjata ohjelman toiminnan vakauttamiseksi.
Virheviestiksi kutsutaan tietokoneen antamaa virheilmoitusta joko koodia kääntäessä tai ohjelmaa suorittaessa. Virheviesti tyypillisesti sisältää tietoa kohdatusta ongelmasta ja sen sijainnista.
C:ssä main-funktio on ohjelman suorituksen aloituspiste kun ohjelma käynnistetään. Ohjelman komentoriviargumentit tulevat main-funktiolle (mutta niitä ei ole pakko vastaanottaa), ja sen palautusarvon tyyppi on int. Lyhimmillään main-funktion voi siis määritellä: int main().
C:ssä yksi tulostustapa on printf-funktio, joka muistuttaa pääasiassa Pythonin print-funktiota. Sille annetaan tulostettava merkkijono, sekä lisäksi merkkijonoon sijoitettavat arvot mikäli on käytetty paikanpitimiä. Toisin kuin Pythonin print, printf ei automaattisesti lisää rivinvaihtoa, joten loppuun on yleensä syytä lisätä \n.
Silmukoista while pohjautuu toistoon ehdon tarkastelun kautta - silmukan sisällä olevaa koodilohkoa suoritetaan niin kauan kuin silmukalle annettu ehto on tosi. Ehto määritetään samalla tavalla kuin ehtolauseissa, esim: while (summa < 21).