Termipankki
  1. A
    1. Abstraktio
    2. Alias
    3. Alustaminen
    4. Ankkatyypitys
    5. Argumentti
    6. Arvo
    7. Asetuslippu
    8. Avainsana
  2. B
    1. Binääriluku
    2. Binääritiedosto
    3. Bitti
    4. Bittinegaatio
    5. Bittioperaatio
  3. C
    1. C-funktio
    2. C-kirjasto
    3. C-muuttuja
  4. E
    1. Ehtolause
    2. Ehtorakenne
    3. Esikääntäjä
    4. Esikääntäjädirektiivi
    5. Esittely
    6. Etumerkitön
  5. H
    1. Heksadesimaali
  6. I
    1. Iteroitava
  7. K
    1. Kirjasto
    2. Kokonaisluku
    3. Kommentti
    4. Komplementti
    5. Konekieli
    6. Koodilohko
    7. Käskykanta
    8. Kääntäjä
  8. L
    1. Lause
    2. Liukuluku
    3. Looginen operaatio
  9. M
    1. Makro
    2. Merkki
    3. Merkkijono
    4. Metodi
    5. Muisti
    6. Muuntumaton
    7. main-funktio
  10. O
    1. Objekti
    2. Ohjausrakenne
    3. Optimointi
    4. Osoitin
    5. Otsikkotiedosto
    6. Otsikkotiedot
  11. P
    1. Paikanpidin
    2. Paluuarvo
    3. Parametri
    4. Poikkeus
    5. Prototyyppi
    6. Python-for
    7. Python-format
    8. Python-funktio
    9. Python-import
    10. Python-konsoli
    11. Python-lista
    12. Python-muuttuja
    13. Python-pääohjelma
    14. Python-tulkki
    15. Pääfunktio
    16. printf
  12. R
    1. Resurssi
  13. S
    1. Staattinen tyypitys
    2. Syntaksi
  14. T
    1. Taulukko
    2. Tavu
    3. Terminaali
    4. Tietorakenne
    5. Tyyppi
    6. Tyyppimuunnos
  15. V
    1. Varoitusviesti
    2. Virheviesti
  16. W
    1. while
Ratkaistu: / tehtävää

Osoittimet

Osaamistavoitteet: Tämän materiaalin läpikäytyäsi tiedät miten osoittimia käytetään C-kielessä ja mitä merkittävää hyötyä niiden käytöstä on muistinhallinnassa laiteläheisessä ohjelmoinnissa.
Otetaanpa alkuun vähän kertausta. Kun esittelemme ohjelmassamme muuttujan, vaikkapa int8_t x = 42; tapahtuu seuraavaa:

Osoitinmuuttuja

Osoittimet / osoitinmuuttujat (myös pointteri, engl. pointer) ovat tapa osoittaa / viitata suoraan ohjelmasta itsestään sen käytössä olevaan muistiin. Aikaisemmin osoitimme muistiin esittelemällä ohjelmassa muuttujia, joiden arvoja käsittelimme koodissa ikäänkuin "suoraan". Sen sijaan osoitinmuuttujalle voimme ohjelmassa asettaa muistipaikan, minne se osoittaa ja käsitellä siellä olevaa arvoa. Tällä tavoin pääsemme käsiksi mihin tahansa muistipaikkaan ohjelmalle varatussa muistissa.
Selvennetään asiaa kuvitteellisen esimerkin kautta, jossa olemme ohjelmassa esitelleet ja alustaneet kaksi muuttujaa a ja osoitin_a.
uint8_t a = 0x42;
uint8_t *osoitin_a = &a; // &-operaattori
Okei tässä nyt ei ole (vielä) mitään meille outoa, kaksi muuttujaa a ja osoitin_a, joilla on omat muistipaikat muistissa (kuvitteelliset muistiosoitteet 0x8E ja 0x8F):
Muuttujatyyppi Muuttujan nimi Muistipaikan osoite Arvo
uint8_t a 0x8E 0x42
uint8_t* osoitin_a 0x8F 0x8E
Nyt eroa syntyykin siitä, että miten näiden muuttujien arvot tulkitaan:
Esimerkkiä tarkastellessa huomaamme, että osoitinmuuttujan osoitin_a arvo onkin itseasiassa muuttujan a muistipaikan osoite! Tällöin sanotaan että se osoittaa / viittaa muuttujaan a. Osoittaminen tarkoittaa, sitä että osoitinmuuttujaa käytettäessä ikäänkuin hypätään sen arvon kertomaan muistipaikkaan. Itse muuttujaa a voimme edelleen käsitellä "tavallisen" muuttujan tavoin, mikään ei sen suhteen muutu.
Esimerkki. Katsotaas miten käy seuraavassa:
#include <stdio.h>
#include <inttypes.h> // Johdetut muuttujatyypit täältä

int main() {
   uint8_t a = 0x42;
   uint8_t *osoitin_a = &a; 
   
   printf("Muuttujan a arvo %x\n",a);
   printf("Muuttuja osoitin_a osoittaa arvoon %x\n",*osoitin_a);
   // Muutetaan a:n arvoa sijoituksella
   a = 0x56;
   printf("Muuttuja osoitin_a osoittaa arvoon %x\n",*osoitin_a);
   // Muutetaan a:n arvoa osoittimen kautta sijoituksella
   *osoitin_a = 0x78;
   printf("Muuttujan a arvo %x\n",a);
   
   return 0;
}
Ja tämähän tulostaa:
Muuttujan a arvo 42
Muuttuja osoitin_a osoittaa arvoon 42
Muuttuja osoitin_a osoittaa arvoon 56
Muuttujan a arvo 78
Nyt osoitinmuuttujat tarjoavat epäsuoran tavan osoittaa jollekin muulle muuttujalle varattua muistia. Kuten tulemme näkemään, tästä on valtavasti hyötyä tehokkaamman ja tiiviimmän koodiin kirjoittamisessa, joka on erityisen tärkeää sulautettujen ohjelmoinnissa resurssirajoitusten takia. (Lisäksi, koska osoitinmuuttujan arvo voi olla mikä tahansa luku, niin voimme osoittaa minne tahansa ohjelman käytössä olevaan muistin.)
Käytämmekin tämän luentokappaleen loppuosan selvittämään mitä hyötyä tällaisesta kikkailusta on.

Osoitinoperaattorit

Ensin kuitenkin hieman C-kielen syntaksia. Kieli tarjoaa kaksi operaattoria osoitinmuuttujien kanssa toimimiseen. Operaattoreilla voidaan selvittää minkä tahansa muuttujan osoite, alustaa osoitinmuuttujia haluttuun osoitteeseen sekä noutaa osoitettujen muistipaikkojen arvot.

Operaattori &

Operaattoria & käytetään kysymään miltä tahansa muuttujalta sen osoite muistissa. Operaattorin syntaksi on &muuttujan_nimi. Katsotaanpa koodiesimerkki luennoitsijan verovähennyskelpoisessa koti-PC:ssä:
int8_t a = 12;
printf("a:n arvo on %d ja muistiosoite %p",a,&a); 
..jonka tulostus kertoo, että a:n arvo on 12 ja muistiosoite 000000000023FE47 (suorittimessa 64-bittinen arkkitehtuuri).

Operaattori *

Operaattorilla * on kolme käyttötarkoitusta.
1. Osoitinmuuttuja esitellään operaattorilla *, eli syntaksi *muuttujan_nimi.
int8_t *osoitin_a = &a; 
HOX: Jos ilmoitat osoittimen mutta et alusta sitä, osoittimen arvo on määrittelemätön, eli se sisältää roskadataa. Yritys dereferoida (päästä käsiksi arvoon, johon se osoittaa) johtaisi määrittelemättömään toimintaan.
int main() {
    int8_t *pointer_a;  // Ilmoitettu mutta ei alustettu
    printf("Alustamattoman osoittimen arvo: %p\n", pointer_a);  // Tämä voi tulostaa minkä tahansa satunnaisen osoitteen
    return 0;
}
Sen sijaan, jos emme halua alustaa osoitinta sen määrittelyn yhteydessä, meidän pitäisi alustaa se arvolla NULL.
int8_t *pointer_a = NULL;  // Nyt pointer_a on eksplisiittisesti alustettu arvolla NULL
2. Sijoitusoperaattori * jolla voidaan sijoittaa uusi arvo osoitettuun (toisen) muuttujan muistipaikkaan.
int8_t a = 47;
int8_t *osoitin_a = &a;
*osoitin_a = 23; // muutetaan osoittimen kautta a:n arvoa
Nyt siis alustetaan a arvoon 47 ja sitten osoittimella osoitin_a sijoitetaan siihen uusi arvo 23. Jännää..
Vrt. Sijoitus ilman *-operaattoria osoitin_a = 23 muuttaisi osoitinmuuttujen itsensä arvoa, niin että osoittaisikin muistipaikkaan 23 eikä enää (välttämättä) muuttujan a muistipaikkaan.
3. Osoitinmuuttujalla ja *-operaattorilla noudetaan osoitinmuuttujan osoittaman muistipaikan arvon.
uint16_t x = 0xBEEF;
uint16_t *osoitin_x = &x;	
printf("x=%x\n",*osoitin_x); 
Joka tulostaa noudetut osoitetut arvot.
x=beef

Osoitinmuuttujan tyyppi

Huomataan yltä, että aina osoitinmuuttujalle annetaan myös muuttujatyyppi kun se esitellään.. miksi? Eikös se ole muistiosoite?
Muuttujatyyppi tarvitaan siksi, että kääntäjä tietäisi minkä tyyppiseen arvoon osoitin viittaa siellä muistipaikassa. Katsotaanpa allaolevaa koodiesimerkkiä.
int main() {
   uint32_t a = 0x12345678;

   uint8_t *osoitin_byte = &a; // 8-bit osoitin
   uint16_t *osoitin_word = &a; // 16-bit osoitin
   uint32_t *osoitin_longword = &a; // 32-bit osoitin
	
   printf("%x\n",*osoitin_byte);
   printf("%lx\n",*osoitin_word);
   printf("%lx\n",*osoitin_longword);
	
   return 0;
}
Koodissa esitellään siis 32-bittinen kokonaislukumuuttuja ja sille 8-, 16- ja 32-bittiset osoittimet. Kun sitten tulostetaan (luennoitsijan pc:ssä) jokaisen osoittimen osoittama muuttujan arvo, niin saadaan:
78        // 8-bittinen osoitin palauttaa tavun
5678      // 16-bittinen osoitin palauttaa sanan
12345678  // 32-bittinen osoitin palauttaa pitkän sanan
Havaitaan että kääntäjä siis ymmärtää osoittimen sen muuttujatyypin mukaan ja noutaa sen mukaisen arvon muistista! Nyt siis osoitinmuuttuja on syytä esitellä samalla muuttujatyypillä kuin sen osoittama muuttuja.
Hox! Esimerkkikoodia kääntäessä eteen voi tulla varoitus vääräntyyppisen osoittimen esittelemisestä warning: initialization from incompatible pointer type.
Hox! Miksi tulostus ei ole 12 tai 1234?? Tässähän vaikuttaa suoritinarkkitehtuurin tavujärjestys.

Osoitinmuuttuja muistissa

Tietysti osoitinmuuttuja, kuten kaikki muuttujat, tarvitsee oman muistipaikkansa. Palataan yo. esimerkkikoodiin hieman muokattuna. Huomatkaa paikkamerkki %p, jolla voidaan tulostaa muistiosoitteita.
#include <stdio.h>
#include <inttypes.h>

int main() {
   uint8_t a = 0x12;
   uint8_t *osoitin_a = &a;

   // uusi operaattori: sizeof	
   printf("muuttujan a muistiosoite: %p\n",&a);
   printf("muuttujan koko tavuina: %d\n",sizeof(a));
    
   printf("osoitinmuuttujan muistiosoite: %p\n",&osoitin_a);
   printf("osoitinmuuttujan koko tavuina: %d\n",sizeof(osoitin_a));

   return 0;
}
Joka tulostaa (muistiosoitteet nyt oikeita):
muuttujan a muistiosoite: 0x7ffd6232a93f
muuttujan koko tavuina: 1
osoitinmuuttujan muistiosoite: 0x7ffd6232a940
osoitinmuuttujan koko tavuina: 8
Esimerkin tulostuksesta nähdään, että jokaisella osoitinmuuttujalla on oma osoitteensa muistissa ja meille uuden sizeof-operaattorin avulla saadaan osoitinmuuttujan muistipaikan koko (8 tavua -> 64-bittinen suoritinarkkitehtuuri). Oleellista tässä siis on hoksata että osoitinmuuttujan itsensä muistipaikan koko on tässä 4 tavua, riippumatta siitä että se osoittaa yhden tavun kokoista muuttujaa.

Osoittimien käyttäminen

Okei. hieno homma. Mutta mihin osoitinmuuttujaa sitten tarvitaan?

Osoittimet ja taulukkomuuttujat

Tarkastellaanpa osoitinmuuttujien ja taulukkojen läheistä suhdetta.
Koska osoittimien kanssa on vapaat kädet rellestää ohjelmalle varatussa muistissa, voimme tietysti alustaa osoitinmuuttujia osoittamaan myös taulukon alkioihin.
char merkkijono[] = "XYZ";	
char *ptr_1 = &merkkijono[0]; // nyt osoittaa merkkiin X
char *ptr_2 = &merkkijono[1]; // nyt osoittaa merkkiin Y
char *ptr_3 = &merkkijono[2]; // nyt osoittaa merkkiin Z
printf("%c%c%c\n", *ptr_1, *ptr_3, *ptr_2);
Tulostaa:
XZY
Osoittimien alustamisessa taulukon kanssa on muutakin jännää.
int main() {
   char merkkijono[] = "XYZ";	
   char *tapa_1 = &merkkijono[0]; // alustustapa 1
   char *tapa_2 = merkkijono;     // alustustapa 2 -> tulkitaan: decays 

   // Tulostetaan merkkijono	
   printf("%s\n", merkkijono);
   printf("%s\n", tapa_1);
   printf("%s\n", tapa_2);
	
   return 0;
}
Koska kaikki kaksi alustustapaa osoittavat samaan muistiosoitteeseen, merkkijonon tulostus on sama.
XYZ
XYZ
XYZ
Voimme havaita, että C-kielessä, kun taulukkoa käytetään lausekkeessa, taulukon nimi tulkitaan (eng. decays) osoittimeksi sen ensimmäiseen alkioon. Tämä havainto tulee olemaan meille hyödyllinen pian...
Taulukot ja osoittimet eivät kuitenkaan ole identtisiä; taulukot ovat yhtenäinen muistilohko, kun taas osoitin sisältää jonkin muistipaikan osoitteen. On tärkeää huomata, että taulukon nimeä ei voi muuttaa osoittamaan toiseen paikkaan, toisin kuin osoittimet, joiden arvoa voi muuttaa.
Nyt tarkastellaan, mitä tapahtuu, kun taulukko välitetään funktiolle. Kun taulukko välitetään funktiolle, vain osoitin taulukon ensimmäiseen alkioon välitetään (taulukon nimi "tulkitaan" osoittimeksi), joten funktiolla ei ole tietoa taulukon koosta, ellet kerro sitä erikseen.
Tässä on esimerkki funktiosta, joka tulostaa kokonaislukutaulukon, ja meidän on välitettävä sekä taulukko että sen koko:
#include <stdio.h>

// Funktion prototyyppi: Ottaa osoittimen taulukkoon ja sen koon
void print_array(int *array, int size);

int main() {
    int numbers[] = {10, 20, 30, 40, 50};  // Määritellään kokonaislukutaulukko
    int size = sizeof(numbers) / sizeof(numbers[0]); // Lasketaan taulukon koko

    // Kutsutaan funktiota taulukolla ja sen koolla
    print_array(numbers, size);

    return 0;
}

// Funktio taulukon alkioiden tulostamiseksi
void print_array(int *array, int size) {
    for (int i = 0; i < size; i++) {
        printf("%d ", array[i]);
    }
    printf("\n");
}
Hox: sizeof ei palauta taulukon alkioiden määrää, vaan taulukon kokonaismuistin koon tavuina. Jotta saisit oikean määrän alkioita, sinun tulee jakaa taulukon koko yhden alkion koolla, näin:
int size = sizeof(numbers) / sizeof(numbers[0]);  // Laskee taulukon koon oikein tässä
Voit aina määritellä taulukon (esimerkiksi puskuri) koon vakioksi ja käyttää sitä argumenttina koon määrittelyssä.

Osoitin-aritmetiikkaa

Koska osoitinmuuttujien arvot ovat lukuarvoja, niitä voidaan tietysti käsitellä kaikilla C-kielen aritmeettisillä operaatioilla.
Esimerkiksi.
int main() {
   char merkkijono[] = "ABCD";	
   char *ptr = merkkijono;

   // tulostus merkki kerrallaan silmukassa..
   for (ptr = merkkijono; *ptr != 0; ptr++) {
      printf("%c",*ptr);
   }

   return 0;
}
Esimerkkikoodi tulostaa ruudulle.
ABCD
Nyt lienee hyvä paikka avata tätä esimerkkiä hieman:
Mikä on erinomaista, aritmeettiset operaatiot osoittimilla eivät välitä muuttujatyypistä.
Esimerkki. Tässä ++-operaattorilla päästään aina seuraavaan alkioon sijoituslauseessa ptr++.
#include <stdio.h>
#include <inttypes.h>

int main() {
   uint16_t taulukko[] = { 0x1234, 0x5678, 0x9ABC };
   uint16_t *ptr = taulukko; 

   for (ptr = taulukko; *ptr != 0; ptr++) {
      printf("%lx ",*ptr);
   }
        
   return 0;
}
Joka tulostaa:
1234 5678 9abc 
Kun kasvatat osoittimen arvoa, sen siirtymän määrä riippuu siitä, minkä kokoiseen tietotyyppiin osoitin viittaa. Esimerkiksi, kun kasvatat char * -osoitinta, se siirtyy 1 tavun verran (koska char on 1 tavu), kun taas uint16_t * -osoittimen kasvattaminen siirtää sitä 2 tavua (koska uint16_t on 2 tavua).
Tässä myös korostuu se, kuinka C todellakin on matalan tason laiteläheinen kieli. Pääsemme käsiksi ohjelmamme muistiin vapaasti ja voimme sotkea muuttujien arvoja ja niiden muistipaikkoja.
Seurauksena tietysti C-ohjelmoijan on oltava varsin tarkkana, ettei osoittimilla pelatessa ohjelmassa rikkoudu mitään. Esimerkiksi saatamme vahingossa osoittaa muuttujan muistialueen ulkopuolelle, eli vahingossa muokata jonkin toisen muuttujan arvoa (ylivuoto), tai jopa koko sulautetun ohjelman muistialueen ulkopuolelle, josta seuraa esimerkiksi ohjelman kaatuminen.

Funktion argumentteina

Kuten kaikkia muitakin muuttujatyyppejä, myös osoittimia voidaan käyttää funktion parametreinä. Oleellisesti tällöin argumenttina annetaan muistiosoite, joka tallentuu siihen funktion paikalliseen muuttujaan. Tästä on suuresti hyötyä kuten kohta nähdään..
Lähdetään liikkeelle esimerkistä.. allaoleva funktio vaihda ei toimi. Miksi?
#include <stdio.h>

void vaihda(int8_t local_a, int8_t local_b); // prototyyppi

int main() {
   int8_t a = 14;
   int8_t b = 68;
   printf("Ennen: a=%d ja b=%d\n", a, b);
   vaihda(a, b);
   printf("Jälkeen: a=%d ja b=%d\n", a, b);
}

void vaihda(int8_t local_a, int8_t local_b) {
   int8_t temp = local_a;
   local_a = local_b;
   local_b = temp;
}
Joka tulostaa:
Ennen: a=14 ja b=68
Jälkeen: a=14 ja b=68
Selitys asiaan löytyy luentokappaleen Funktiot C-kielessä -materiaalista. Muistamme, että C-kielessä funktio loi argumenteista kopiot paikallisiin muuttujiin. Ylläolevassa koodissa siis vain vaihdetaankin vain kopioiden arvoja (muuttujat local_a) ja local_b, eikä alkuperäisten muuttujien a ja b arvoja.
No, ei hätää. Asia korjataan käyttämällä osoittimia funktion argumentteina. Nyt funktiossa osoitin local_a osoittaakin argumenttina annettuun a:n muistipaikkaan.
#include <stdio.h>

void vaihda(int8_t *a, int8_t *b); // prototyyppi osoittimilla

int main() {
   int8_t a = 14;
   int8_t b = 68;

   printf("Ennen: a=%d ja b=%d\n", a, b);
   vaihda(&a, &b); // Hox &-operaattorin käyttö
   printf("Jälkeen: a=%d ja b=%d\n", a, b);
}

void vaihda(int8_t *local_a, int8_t *local_b) {
   int8_t temp = *local_a; // a:n osoittama arvo talteen
   *local_a = *local_b;    // b:n osoittama arvo osoitin a:n arvoon
   *local_b = temp;        // a:n osoittama arvo b:n osoittamaan muistipaikkaan
}
Nyt ohjelma tulostaa:
Ennen: main_a=14 ja main_b=68
Jälkeen: main_a=68 ja main_b=14

Muistin säästöä

Samalla tavoin osoittimilla voi myös merkittävästi säästää muistia!
Muistetaan esimerkki aiemmasta materiaalista, jossa välitimme struct:n, joka sisälsi suuren taulukon, funktion argumenttina, ja funktio-parka yritti kuuliaisesti tehdä siitä kopion joka kerta.
// Määritellään struct viestiä varten
typedef struct {
    char destination_address[4];  // 4 tavun osoite
    char message[2048];           // 2 kilotavun viesti
} Message;

...
// Määritellään viesti-struct ja täytetään se datalla
Message message_home = {"ABCD", "Tämä on viestin sisältö..."};
...
// Kutsutaan funktiota ja välitetään struct argumenttina
send_message(message_home);
...
Tämä ongelma voidaan kätevästi korjata antamalla funktiolle struct:in osoite argumenttina:
// Määritellään struct viestiä varten
typedef struct {
    char destination_address[4];  // 4 tavun osoite
    char message[2048];           // 2 kilotavun viesti
} Message;

// Funktion prototyyppi
void send_message(Message *message_home);

int main() {
    // Määritellään viesti-struct ja täytetään se datalla
    Message message_home = {"ABCD", "Tämä on viestin sisältö..."};
    
    // Kutsutaan funktiota ja välitetään struct argumenttina (viittauksena)
    send_message(&message_home);

    return 0;
}
Hox! Toki funktio tekee kopion osoitinmuuttujan arvosta, mutta onhan se osoitinmuuttujatyyppi (kooltaan 4 tai 8 tavua) paljon pienempi kuin itse taulukko.

Funktiosta palauttaminen

Palataan hetkeksi aiemmin esitettyyn vaihda-funktioon, nimittäin siitä hoksataan toinenkin jännä asia..
void vaihda(int8_t *a, int8_t *b) {
   int8_t temp = *a;
   *a = *b;
   *b = temp;
}
Nythän tässä funktiossa itseasiassa palautamme funktion suorituksen tuloksena kaksi arvoa, eli vaihtuneet muuttujien a ja b arvot. Tällä tavoin siis kierrettiin C-kielen rajoituksia käsittelemällä suoraan muistia muuttujien itsensä sijaan. Superkätevää!
Hox! Funktiosta voimme tietenkin myös palauttaa muistiosoitteen. Mutta varmista, että osoitin viittaa kelvolliseen muistiin (esimerkiksi dynaamisesti varattuun muistiin tai globaaliin muuttujaan). Osoittimen palauttaminen paikalliseen muuttujaan funktiossa on turvatonta, koska muisti muuttuu virheelliseksi, kun funktio päättyy.

Merkkijonojen käsittely

Yksi oleellinen osoittimien hyöty ilmenee taul.. merkkijonojen käsittelyssä.
Standardikirjaston osana kirjasto string.h määrittelee joukon hyödyllisiä funktioita merkkijonojen kanssa pelaamiseen:
#include <stdio.h>
#include <string.h>

int main() {

  char nimi[] = "Judge Dredd";
  printf("Nimen %s pituus on %d merkkiä\n",nimi, strlen(nimi));

  return 0;
}
Nyt kaikki nämä kirjaston funktiot ottavat merkkijonoja sisäänsä osoittimina niiden muuttujanimen kautta. Eli ne olettavat annetun taulukon päättyvän aina nollaan ja siksi eivät tarvitse taulukon kokoa parametrina. Tämähän on tietysti vaarallista jos käsitellään merkkijonoja, jotka eivät pääty nollaan. Joten tarkkana.

Kätevyyttä laiteläheiseen

Loppuun vielä esimerkki strtok-funktiosta, koska siitä on sulatetuissa järjestelmissä valtavasti hyötyä.
Kuten aiemmin todettiin, niin tietorakenteet ja langattomat viestit kulkevat usein CSV-muodossa, jossa siis viestin eri kentät ovat erotettu toisistaan pilkulla.
Esimerkiksi 1234567890,temperature,27,C, jossa ensimmäinen kenttä olisi aikaleima (ts. milloin anturin arvo on mitattu), sitten anturin tyyppi (temperature), mkittausarvo (27) ja mittayksikkö (Celsius).
Nyt tällaisen CSV-muotoisen merkkijonon purkaminen osiin hoituu helposti strtok-funktiolla.
#include <string.h>
#include <stdio.h>

int main () {
  char str[] = "1234567890,temperature,27,C"; 
  const char sep[] = ",";  // Erotin pilkku
  char *token; // paikkamerkki-osoitin
   
  // Erota viestistä ensimmäinen osa
  token = strtok(str, sep);
   
  // Erota silmukassa loput osat 
  while( token != NULL ) {
    printf("%s\n",token);

    // Funktio uudelleen, jatketaan paikkamerkistä
    token = strtok(NULL, sep);
    }
   
  return(0);
}
Katsotaas mitä esimerkki tulostaa!
1234567890
temperature
27
C
Huom: strtok ei toimi intuitiivisella tavalla. Voit löytää lisäselvitystä sen toiminnasta täältä.
Esimerkissä täytyy huomata, että erotetut pätkät ovat vielä tyyppiä merkkijono. Jotta voimme käsitellä viestissä olevia numeerisia arvoja numeroina, täytyy meidän muuntaa merkkijonot kokonais- tai liukulukumuuttujatyyppeihin.
Tähän standardikirjasto stdlib.h tarjoaa mm. funktiot atoi kokonaisluvuille, atol pitkille kokonaisluvuille, ja atof liukuluvuille. Osan näistä funktioista toiminnallisuus on vanhempien C standardien mukaista, mutta voimme käyttää niitä silti vielä. Modernit järjestelmät käyttävät strtol ja strtod.
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>

int main () {
  char str[] = "1234567890"; 
  
  long arvo = atol(str);
  printf("%ld\n",arvo);
   
  return(0);
}
Tosin, jälleen kerran sulautetuissa kehitysympäristössä nämä standardikirjaston funktiot on saatettu korvata jollain toisilla funktioilla tai niiden toteutuksessa saattaa olla rajoituksia.

Lopuksi

Help
Tässä materiaalissa oli kurssille riittävä johdatus osoittimiin C-kielessä. Niillä on vielä muitakin salaisuuksia. kuten komentoriviargumentit, (moniulotteiset) osoitintaulukot ja funktio-osoittimet, joita emme käy kurssilla läpi. Oppikirjoista löytyy toki osoittimista syvemmin kiinnostuneille lisätietoa.
?
Abstraktiolla tarkoitetaan sitä kun raa'an konekielen käskyt "piilotetaan" korkeamman tason ohjelmointikielen käskyjen alle. Abstraktiotasosta riippuu miten laajaa tämä piilotus on - mitä korkeampi taso, sitä vaikeampi on suoraan sanoa miten monimutkaiseksi koodirakennelma muuttuu kun se kääntyy konekielelle. Esim. Pythonin abstraktiotaso on huomattavasti korkeampi kuin C:n (itse asiassa Python on tehty C:llä...).
Alias on esikääntäjävaiheessa käsiteltävä korvaus, jolla tietty merkkijono koodissa korvataan toisella. Toiminta vastaa siis tekstieditorin replace-toimintoa. Aliaksia määritellään #define-direktiivillä. Esim #define PI 3.1416
Muuttujan alustamisella tarkoitetaan sitä, kun sille asetetaan koodissa jokin alkuarvo. Hyvin yleinen esimerkki tästä on lukumuuttujien alustaminen nollaan. Alustus voidaan tehdä muuttujan esittelyn yhteydessä: int laskuri = 0; tai erikseen. Jos muuttujia ei alusteta, niiden sisältönä on mitä ikinä muistipaikkaan on aiemmin jäänyt.
Pythonin käyttämää tapaa käsitellä arvojen tyyppiä kutsutaan dynaamiseksi tyypitykseksi eli ankkatyypitykseksi. Nimitys perehtyy lauselmaan "Jos se ui kuin ankka, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se on ankka." Toisin sanoen arvon kelvollisuus määritellään sen ominaisuuksien perusteella. Tämä eroaa staattisesta tyypityksestä, jossa arvon kelvollisuus määritellään sen tyypin perusteella.
Argumentti on funktiokutsussa käytettävä arvo, joka välitetään kutsuttavalle funktiolle. Funktion sisällä argumentit sijoitetaan parametreiksi kutsuttuihin muuttujiin. Esimerkiksi printf("%c", merkki); -lauseessa argumentteja ovat "%c"-tulostusmäärittely sekä merkki-muuttujan sisältö.
Alkeiskurssilla arvo-termiä käytettiin kaikista ohjelman käsittelemistä arvoista, oli kyse sitten muuttujista, lauseiden tuloksista tai mistä tahansa. Arvo on siis käytännössä tietokoneen muistissa olevaa dataa, johon muuttujat voivat viitata. C:ssä muuttujan ja sen arvon suhde on Pythonia tiiviimpi, koska muuttuja vastaa suoraan sitä muistialuetta johon arvo on talletettu.
Asetuslippuja käytetään kun suoritetaan ohjelmia komentoriviltä. Ne ohjaavat ohjelman toimintaa. Asetuslippu kirjoitetaan yleensä joko yhdellä viivalla ja sitä seuraavalla kirjaimella (esim. -o) tai kahdella viivalla ja kokonaisella sanalla (tai sanoilla, sanojen välissä viiva) (esim. --system. Jotkut liput ovat ns. boolean lippuja eli ne ovat vain päällä tai pois, toisille annetaan lisäksi parametri. Parametri on tyypillisesti lipun perässä joko välilyönnillä tai =-merkillä erotettuna (esim. -o hemuli.exe).
Avainsanat ovat ohjelmointikielessä kielen käyttöön valittuja sanoja, joilla on erityinen merkitys. Hyvät tekstieditorit tyypillisesti merkitsevät avainsanat muista nimistä eroavalla tavalla (esim. lihavointi). Avainsanat ovat yleensä suojattuja, eli samannimistä muuttujaa ei voi luoda. Yleisiä avainsanoja ovat esim ohjausrakenteisiin kuuluvat if ja else. Avainsanat ovat siis osa ohjelmointikielen kielioppia.
Binääriluku on luku, joka muodostuu biteistä, eli arvoista 0 ja 1. Tämä tekee siitä 2-kantaisen lukujärjestelmän. Binäärilukujen tulkintaa voit tutkailla lukujärjestelmiä käsittelevässä lisämateriaalissa.
Binääritiedosto on tiedosto, joka sisältää konekielisiä käskyjä binäärinä. Ne on tarkoitettu ainoastaan tietokoneen luettavaksi, ja tyypillisesti jos niitä avaa vahingossa esim. tekstieditorilla tuloksena on merkkisotkua editorin yrittäessä tulkita tiedoston sisältämiä bittejä merkeiksi. Useimmat tekstieditorit myös varoittavat asiasta erikseen.
Bitti on pienin informaation yksikkö, joka voi saada arvot 0 ja 1. Tietokoneen sisällä kaikki tapahtuu bitteinä. Tyypillisesti muistissa on bittijonoja, jotka muodostuvat useista biteistä.
Bittinegaatio on operaatio jossa bittijonon bitit käännetään siten, että nollat muutetaan ykkösiksi ja ykköset nolliksi. Operaattori on ~
Bittioperaatiot ovat oma operaatioluokkansa joiden yhteispiirre on se, että niissä käsitellään bittijonojen yksittäisiä bittejä. Kääntöoperaatiossa yhden jonon bitit käännetään nollista ykkösiksi ja toisin päin. Osa operaatioista suoritetaan kahden bittijonon välillä siten, että jonoissa samassa kohdassa olevat bitit vaikuttavat toisiinsa. Näitä ovat and (&), or (|) sekä xor (^). Lopuksi on vielä siirto-operaatiot (<< ja >>), joissa yhden bittijonon bittejä siirretään oikealle tai vasemmalle N askelta.
C:n funktiot ovat Pythonin funktioita staattisempia. Funktiolla voi olla vain yksi paluuarvo, jonka tyyppi määritellään funktion määrittelyssä. Samoin määritellään kaikkien parametrien tyypit. Funktiota kutsuttaessa argumenttien arvot sijoitetaan parametreille varattuihin muistipaikkoihin, joten funktio käsittelee eri arvoja kuin sitä kutsuva koodi.
Ulkopuolinen koodi sijaitsee C:ssä kirjastoissa (library), josta niitä voidaan ottaa käyttöön #include-direktiivillä. C:ssä on mukana sisäiset kirjastot sekä lisäksi voidaan käyttää ulkoisia kirjastoja - ne täytyy kuitenkin koodissa käyttöönoton lisäksi kertoa kääntäjälle käännösvaiheessa. Tyypillisesti kirjasto koostuu c-kooditiedostosta sekä otsikkotiedostosta (.h), joka kertoo mitä funktioita kirjastossa on.
C:n muuttujat ovat staattisesti tyypitettyjä, eli niiden tyyppi kiinnitetään esittelyn yhteydessä. Lisäksi C:ssä muuttuja on sidottu sille varattuun muistialueeseeen. Muuttuja ei voi myöskään muuttaa tyyppiään jälkikäteen.
Ehtolause on yksittäisen ehdon määrittelevä rivi koodissa, jota seuraa aaltosulkeilla merkitty koodilohko, joka määrittää miten ehdon toteutuessa tulee toimia. Varsinaisia ehtolauseita ovat if-lauseet, joka voi esiintyä myös else-avainsanan kanssa else if. Toisiinsa liitetyt ehtolauseet muodostavat ehtorakenteita.
Ehtorakenne on yhdestä tai useammasta toisiinsa liitetystä ehtolauseesta muodostuva rakenne, joka haarauttaa ohjelman suoritusta. Useimmissa ehtorakenteissa on vähintään kaksi haaraa: if ja else. Näiden välissä voi olla myös N kpl else if-lauseilla aloitettuja haaroja. On myös mahdollista, että ehtorakenteessa on pelkkä if-lause. Ehtorakenteessa kussakin haarassa on suoritettavaa koodia, joka kuvaa miten ohjelman tulee ehdon määrittelemässä tilanteessa toimia. Jokainen haara on oma koodilohkonsa, joka merkitään siis aaltosulkeilla.
Esikääntäjä on värkki joka käy koodin läpi suorittaen kaikki esikääntäjädirektiivit ennen varsinaista kääntämistä. Näihin kuuluvat mm. include-lauseet joilla koodiin lisätään siihen liitetyt kirjastot sekä define-lauseet joilla voidaan määritellä vakioita ja makroja.
Esikääntäjädirektiivit ovat ohjeita, jotka on tarkoitettu esikääntäjälle. Ne puretaan koodista pois ennen varsinaista kääntämistä. Esikääntäjädirektiivit alkavat #-merkillä. Yleisin näistä on include, joka vastaa Pythonin importia. Toinen yleinen on define, jolla tällä kurssilla määritetään vakioita.
Muuttujan esittely tarkoittaa sitä kun muuttujan olemassaolosta kerrotaan ensimmäistä kertaa. Tällöin määritetään muuttujan tyyppi ja nimi, esim. int luku;. Kun muuttuja esitellään, sille varataan paikka muistista, mutta muistiin ei vielä kirjoiteta mitään - muuttujassa on siis muistiin jäänyt arvo. Tästä syystä muuttujat on usein myös hyvä alustaa esittelyn yhteydessä.
Etumerkitön kokonaislukumuuttuja on kokonaisluku jonka kaikki arvot ovat positiivisia. Koska etumerkille ei tarvitse varata bittiä, etumerkittömällä kokonaisluvulla voidaan esittää itseisarvoltaan 2x suurempi luku kuin etumerkillisellä. Etumerkitön kokonaisluku määritetään lisäämällä kokonaislukumuuttujan esittelyyn unsigned-avainsana: unsigned int laskuri;
Heksadesimaaliluvut ovat 16-kantaisia lukuja, joita käytetään erityisesti muistiosoitteiden sekä muistin bittisisällön esittämiseen. Heksadesimaaliluvun edessä on tyypillisesti 0x, ja numeroiden lisäksi käytössä ovat kirjaimet A-F jotka vastaavat numeroja 10-15. Heksadesimaalilukuja käytetään koska yksi numero vastaa aina tasan neljää bittiä, joten muunnokset binääriin ja takaisin ovat helppoja.
Iteroitava objekti on sellainen, jonka voi antaa silmukalle läpikäytäväksi (Pythonissa for-silmukalle). Tähän joukkoon kuuluvat yleisimpinä listat, merkkijonot ja generaattorit. C:ssä ei ole silmukkaa, joka vastaisi Pythonin for-silmukan toimintaa, joten taulukoiden yms. läpikäynti tehdään indeksiä kasvattavilla silmukoilla.
Kirjasto on tyypillisesti yhteen rajattuun tarkoitukseen tehty työkalupakki, joka yleensä sisältää nipun funktioita. Kirjastot otetaan käyttöön include-esikääntäjädirektiivillä. Jos kirjasto ei kuulu C:n sisäänrakennettuihin, sen käyttöönotto täytyy myös kertoa kääntäjälle.
Kokonaisluvut itsessään ovat tuttuja varmaan tässä vaiheessa, mutta C:ssä niitä on monenlaisia. Kokonaisluvuille nimittäin määritellään kuinka monella bitillä ne esitetään sekä se, onko luvussa etumerkkiä. Koska tietyllä bittimäärällä voidaan esittää vain rajallinen määrä eri lukuja (2 ^ n), etumerkillisissä luvuissa maksimiarvo on yhden bitin verran pienempi (2 ^ (n - 1)). Pienin kokonaisluku on 8-bittinen.
Kommentti on kooditiedostossa olevaa tekstiä, joka ohitetaan kun koodia suoritetaan. Kussakin kielessä on oma tapansa sille miten rivi merkitään kommentiksi. Pythonissa se on #-merkki, C:ssä //. Lisäksi C:ssä voi merkitä useita rivejä kommenteiksi kerralla - kommentti aloitetaan tällöin /*-merkkiparilla ja päätetään */-merkkiparilla. Kaikki näiden välissä tulkitaan kommentiksi.
Komplementti on negatiivisten lukujen esitystapa, jossa luvun etumerkki muutetaan kääntämällä sen kaikki bitit. Kahden komplementissa, jota tällä kurssilla käytetään, käännön jälkeen lisätään tulokseen 1. Tarkempaa tietoa löydät lukujärjestelmiä käsittelevästä oheismateriaalista.
Konekieli muodostuu käskyistä jotka laitteen prosessori ymmärtää. Konekieltä kutsutaan yleensä Assemblyksi ja se on alin taso jolla ihmisen on mielekästä antaa ohjeita tietokoneelle. Konekieltä käytetään tällä kurssilla loppuossa, joten siihen ei johdatuskurssia suorittavien tarvitse perehtyä.
Koodilohko on joukko koodirivejä, jotka kuuluvat jollain tavalla yhteen eli ne ovat samassa kontekstissa. Esimerkiksi ehtorakenteessa kunkin ehdon alla on oma koodilohkonsa. Samoin funktion sisältö on oma koodilohkonsa. Koodilohkot voivat sisältää muita koodilohkoja. Pythonissa koodilohkot erotetaan toisistaan sisennyksellä; C:ssä koodilohkon alku ja loppu merkitään aaltosulkeilla {}
Käskykanta määrittää mitä käskyjä laitteen prosessori osaa. Nämä käskyt muodostavat prosessoriarkkitehtuurin konekielen.
Kääntäjä on ohjelma, joka kääntää C-kielisen koodin konekieliseksi binääritiedostoksi, jonka tietokoneen prosessori osaa suorittaa. Kääntäjä myös tutkii koodin ja ilmoittaa siinä olevista virheistä sekä antaa varoituksia potentiaalisista ongelmista koodissa. Kääntäjän toimintaa voi ohjata lukuisilla asetuslipuilla.
Lause on ohjelmointikielessä nimitys yksittäiselle suoritettavalle asialle, joka on yleensä yksi koodirivi.
Liukuluku (engl. floating point number, lyh. float) on tietokoneiden käyttämä desimaaliluvun approksimaatio. Tietokoneet eivät arkkitehtuurinsa vuoksi pysty käsittelemään oikeita desimaalilukuja, joten niiden tilalla käytetään liukulukuja. Liukuluvut saattavat aiheuttaa pyöristysvirheitä - tämä on hyvä pitää mielessä niitä käyttäessä. C:ssä liukulukuja on yleensä kahta eri tarkkuutta: float ja double, joista jälkimmäisessä on nimensä mukaisesti 2 kertaa enemmän bittejä.
Looginen operaatio viittaa Boolen algebran operaatiohin, joissa käsitellään totuusarvoja. Tyypillisiä loogisia operaatioita ovat ehtolauseista tutut and, not ja or. C:ssä tunnetaan myös bittikohtaiset loogiset operaatiot jotka toimivat samalla logiikalla, mutta vaikuttavat jokaiseen bittiin erikseen.
Makro on alias, jolla määritetään tietty avainsana korvattavaksi koodinpätkällä. Hyvin käytettynä tällä voidaan joissain tilanteissa saada aikaan parempaa luettavuutta, mutta helposti käy toisin. Makroilla ei kannata tämän kurssin puitteissa leikkiä, kunhan tietää mistä on kyse jos niihin joskus törmää.
Merkki on nimensä mukaisesti yksi merkki. Merkki voidaan tulkita ASCII-merkkinä mutta sitä voidaan käyttää koodissa myös kokonaislukuna, koska se on pienin esitettävissä oleva kokonaisluku. Merkin koko on 1 tavu. Merkki merkitään yksinkertaisilla lainausmerkeillä, esim. 'c'.
Pythonissa kaikki teksti käsiteltiin merkkijonoissa, eikä siinä esim. ollut erillistä muuttujatyyppiä yksittäiselle merkille. C:ssä puolestaan ei ole varsinaista merkkijonomuuttujatyyppiä lainkaan - on ainoastaan merkeistä koostuvia taulukoita, joille on oma määrittelytapansa. Näillä taulukoilla on ennaltamäärätty pituus. "Merkkijonon" voi määritellä C:ssä char elain[5] = "aasi"; jossa numero kertoo merkkitaulukon koon ja on merkkien määrä + 1, koska lopetusmerkki '\0' lisätään tässä alustustavassa automaattisesti loppuun.
Metodi on funktio, joka on osa objektia eli objektin ominaisuus, jolla objekti usein muuttaa omaa tilaansa. Metodia kutsuttaessa käsiteltävä objekti tulee kutsun eteen: arvosanat.sort().
Kaikki suoritettavien ohjelmien käsittelemä data on tietokoneen muistissa ajon aikana. Tietokoneen muisti muodostuu muistipaikoista, joilla on muistiosoite sekä sisältö. Kaikki muistipaikat ovat saman kokoisia - jos talletettava tietomäärä on tätä suurempi, varataan useampi (peräkkäinen) muistipaikka.
Pythonissa objektit eroteltiin muuntuviin ja muuntumattomiin. Muuntumaton arvo oli sellainen, jonka sisältö ei voi muuttua - kaikki operaatiot jotka näennäisesti muuttavat arvoa tosiasiassa luovat siitä uuden kopion, joka yleensä sijaitsee uudessa muistipaikassa. Esimerkiksi merkkijonot olivat tyypillinen muuntumaton tyyppi Pythonissa. C:ssä tätä erottelua ei tarvita, koska muuttujien ja muistipaikkojen suhde on tiiviimpi - sama muuttuja osoittaa koko ohjelman suorituksen ajan tiettyyn muistipaikkaan.
Objekti, joskus myös olio, on Pythonissa yleistä terminologiaa. Kutsuimme objekteja pääasiassa arvoiksi alkeiskurssilla, mutta Pythonissa kaikkea voi käsitellä objekteina - tämä tarkoittaa, että mihin tahansa voidaan viitata muuttujilla (esim. funktion voi sijoittaa muuttujaan). Objekti-termiä käytetään tyypillisesti oliopohjaisissa kielissä (kuten Python). C ei kuulu tähän joukkoon.
Ohjausrakenne on yleisnimitys koodirakenteille, jotka hallitsevat jollain tavalla ohjelman suorituksen kulkua. Näihin rakenteisiin lukeutuvat ehtorakenteet sekä toistorakenteet. Myös poikkeusten käsittely voidaan lukea tähän joukkoon.
Koodin optimointi tarkoittaa sitä, että sen suorituskykyä parannetaan tyypillisesti joko vähentämällä aikaa, joka sen suoritukseen kuluu tai vähentämällä muistin käyttöä. Optimoinnista on hyvin tärkeää ymmärtää, että sitä ei koskaan kannata tehdä jos ei ole pakko - optimointia siis tehdään vasta kun koodi oikeasti toimii hitaasti tai kuluttaa liikaa muistia. Optimointia ei myöskään kannata tehdä sokkona - koodista tulee ensin tunnistaa mitkä ovat sen pullonkaulat eli ne osat jotka tuhlaavat eniten resursseja.
Osoitin (pointer) on C:ssä erityinen muuttujatyyppi. Osoitinmuuttuja sisältää muistiosoitteen, josta varsinainen arvo löytyy - ne toimivat siis tietyllä tapaa kuin Pythonin muuttujat. Muuttuja määritellään osoittimeksi lisäämällä tyypin perään * esittelyrivillä, esim. int* luku_os luo luku_os-muuttujan, joka on osoitin int-tyyppiseen arvoon. Osoittimen osoittaman muistialueen sisällön voi hakea käyttöön merkinnällä *luku_os ja vastaavasti jonkin muuttujan muistipaikan osoitteen saa merkinnällä &luku. Osoittimille on omistettu kokonainen materiaali (4).
Otsikkotiedosto on .h-päätteellä merkitty tiedosto, joka sisältää otsikkotiedot (funktioiden prototyypit, tietotyyppien määrittelyt yms) saman nimiselle .c-tiedostolle.
Otsikkotiedot ovat C-koodissa ja erityisesti kirjastojen yhteydessä eräänlainen muotti koodista. Tyypillisen otsikkotieto on funktion prototyyppi, jolla kerrotaan mitä funktio palauttaa ja mitä argumentteja sille annetaan. Rivi on sama kuin funktion varsinainen määrittely. Muita otsikkotietoja ovat mm. tietotyyppien ja vakioiden määrittelyt. Otsikkotiedot voivat sijaita kooditiedoston alussa, mutta erityisesti kirjastojen osalta ne ovat yleensä erillisessä .h-tiedostossa.
Paikanpidin on merkkijonojen muotoilussa käytetty termi, jolla esitetään kohta merkkijonossa, johon sijoitetaan esim. muuttujan arvo ohjelman suorituksen aikana. Pythonissa format-metodia käytettäessä paikanpitimiä merkittiin aaltosulkeilla (esim. {:.2f}). C:ssä käytetään %-merkkiä jota seuraa paikanpitimen määrittely, josta erityisen tärkeä osa on muuttujatyypin määrittely. Esimerkiksi "%c" ottaa vastaan char-tyyppisen muuttujan.
Paluuarvo on nimitys arvolle tai arvoille jotka funktio palauttaa kun sen suoritus päättyy. C:ssä funktioilla voi olla vain yksi paluuarvo, Pythonissa niitä voi olla useita. Koodia lukiessa paluuarvoa voi käsitellä päässään siten, että funktiokutsun paikalle sijoitetaan funktion paluuarvo sen jälkeen kun funktio on suoritettu.
Parametri on funktion määrittelyssä nimetty muuttuja. Parametreihin sijoitetaan funktion saamat argumentit. Parametri on siis nimitys jota käytetään kun puhutaan arvojen siirtymisestä funktion näkökulmasta. Tätä erottelua ei aina tehdä, vaan joskus puhutaan pelkästään argumenteista.
Poikkeus on ohjelmointikielessä määritelty virhetilanne. Poikkeuksella on tyyppi (esim. TypeError), jota voi käyttää poikkeuksen käsittelyssä ohjelman sisällä sekä myös apuna virhetilanteen ratkaisussa. Tyypillisesti poikkeukseen liitetään myös viesti, joka kertoo mistä ongelmassa on kyse.
Prototyyppi määrittelee funktion paluuarvon tyypin, nimen sekä kaikki argumentit ennen funktion varsinaista esittelyä. Kunkin funktion prototyypin tulisi löytyä joko kooditiedoston alusta tai erillisestä otsikkotiedostosta (.h). Prototyypin määrittely on kopio funktion varsinaisesti määrittelyrivistä.
Pythonin for-silmukka vastaa toiminnaltaan useimmissa kielissä olevaa foreach-silmukkaa. Se käy läpi sekvenssin -esim. listan - jäsen kerrallaan, ottaen kulloinkin käsittelyssä olevan jäsenen talteen silmukkamuuttujaan. Silmukka loppuu, kun iteroitava sekvenssi päättyy.
Merkkijonojen format-metodi on Pythonissa tehokas tapa sisällyttää muuttujien arvoja tulostettavaan tai tallennettavaan tekstiin. Merkkijonoon määritetään paikanpitimiä (esim: {:.2f}) joihin sijoitetaan format-metodin argumentit.
Python-funktiolla voi olla valinnaisia parametreja, joilla on asetettu oletusarvo. Argumenttien arvot siirtyvät parametreihin viittauksen kautta, joten funktion sisällä käsitellyt arvot ovat samoja kuin sen ulkopuolella käsitellyt - niillä on vain eri nimet. Python-funktiolla voi olla useita paluuarvoja.
Pythonin import-lauseella otettiin käyttöön moduuleja/kirjastoja - joko Pythonin mukana tulevia, muualta ladattuja tai itsekirjoitettuja. Pythonin import-lauseelle erityistä on, että oletuksena tuotuihin funktioihin ym. päästään käsiksi moduulin nimen kautta (esim. math.sin. C:ssä importia vastaa include, ja se tuo nimet suoraan ohjelman omaan nimiavaruuteen.
Interaktiivinen Python-tulkki tai Python-konsoli on ohjelma, johon voi kirjoittaa Python-koodirivejä. Nimitys "interaktiivinen" tulee siitä, että koodirivi suoritetaan välittömästi sen syöttämisen jälkeen, ja ohjelma näyttää käyttäjälle koodirivin tuottaman paluuarvon (esim. matemaattisen operaation tuloksen).
Pythonin lista osoittautui Ohjelmoinnin alkeissa hyvin tehokkaaksi työkaluksi. Se on järjestetty kokoelma arvoja. Listan monikäyttöisyys johtuu siitä, että sen koko on dynaaminen (eli suorituksen aikana muuttuva) minkä lisäksi se voi sisältää mitä tahansa arvoja - myös sekaisin. Samassa listassa voi siis olla useita erityyppisiä arvoja. Listat voivat tietenkin sisältää myös listoja tai muita tietorakenteita jne.
Kuten Ohjelmoinnin alkeissa opittiin, Python-muuttuja on viittaus arvoon, eli yhteys muuttujan nimen ja tietokoneen muistissa olevan arvon välillä. Python-muuttujilla ei ole tyyppiä, mutta arvoilla on. Arvon kelpaavuus kokeillaan koodia suorittaessa tilannekohtaisesti. Tässä suhteessa ne siis eroavat toiminnaltaan C:n muuttujista, ja niiden toiminta muistuttaa usein enemmän C:n osoittimia.
Pythonissa pääohjelma on se osa koodia, joka suoritetaan kun ohjelma käynnistetään. Pääohjelma sijaitsee tyypillisesti koodin lopussa, ja useimmiten if __name__ == "__main__":-lauseen alla. C:ssä ei ole varsinaista pääohjelmaa, siinä suoritus aloitetaan oletuksena main-nimisestä funktiosta.
Python-tulkki on ohjelma, joka muuttaa Python-koodin tietokoneelle annettaviksi ohjeiksi. Se vastaa niin kooditiedostojen kuin myös interaktiiviseen Python-tulkkiin kirjoitettujen komentojen suorittamisesta. Tällä kurssilla sanalla tulkki viitataan kuitenkin useimmiten nimenomaan interaktiiviseen Python-tulkkiin.
Pääfunktio on C:ssä ohjelman aloituspiste ja se korvaa Pythonista tutun pääohjelman. Oletuksena pääfunktion nimi on main ja se määritellään yksinkertaisimmillaan int main().
Resurssi viittaa laitteiston käytössä olevaan prosessoritehoon, muistiin, oheislaitteet jne. Se käsittää siis kaikki rajoitteet sille millaista ohjelmakoodia voidaan ajaa sekä sen, mitä ohjelmakoodilla voidaan tehdä. Tietokoneilla resurssit ovat ohjelmointiopiskelijan näkökulmasta aika rajattomat, mutta sulautetuilla järjestelmillä rajat voivat hyvinkin tulla vastaan.
C käyttää staattista tyypitystä. Se tarkoittaa sitä, että muuttujien tyypit määritellään kun ne luodaan ja muuttujaan ei voida sijoittaa erityyppistä arvoa. Lisäksi arvon kelvollisuus määritellään koodia suorittaessa sen tyypin perusteella (tai oikeastaan tämä tehdään jo käännösvaiheessa). Pythonissa taas käytetään dynaamista eli ankkatyypistystä.
Syntaksi (engl. syntax) on koodin kielioppi. Esimerkiksi Pythonin syntaksi määrittää, millainen teksti on tulkittavissa Python-koodiksi. Jos teksti ei noudata koodin syntaksia, sitä ei voida suorittaa tai C:n tapauksessa kääntää. Syntaksi antaa myös koodaajalle tietoa siitä, missä muodossa halutunlainen ohje tulee antaa.
Taulukko (array) on ohjelmointikielissä yleinen tietorakenne, joka sisältää useita (yleensä) samantyyppisiä arvoja. C:n taulukot ovat staattisia - niiden koko tulee määritellä taulukon esittelyn yhteydessä - ja taulukossa voi olla vain samantyyppisiä muuttujia (myös tyyppi määritellään esittelyssä).
Yhden muistipaikan koko on yksi tavu (byte) - tyypillisesti 8 bittiä. Tavu on siis pienin yksikkö joka voidaan osoittaa tietokoneen muistista. Muuttujien tyyppien varaamat muistialueet lasketaan tavuissa.
Terminaali, komentokehote ja komentorivi ovat eri nimiä käyttöjärjestelmän tekstipohjaiselle käyttöikkunalle. Windowsissa komentoriville pääsee kun kirjoittaa suorita...-ikkunaan cmd. Komentorivillä annetaan tekstikomentoja käyttöjärjestelmälle. Tällä kurssilla pääasiassa siirrytään cd-komennolla hakemistosta toiseen ja käytetään kääntäjää kooditiedostojen kääntämiseen sekä suoritetaan käännettyjä koodeja.
Tietorakenne on yleisnimitys kokoelmille jotka sisältävät useita arvoja. Pythonissa näitä olivat mm. lista, monikko ja sanakirja. C:ssä taas yleisimmät tietorakenteet ovat taulukot (array) ja tietueet (struct).
Tietokoneen muistissa oleva data on pelkästään bittejä, mutta muuttujilla on tyyppi. Tyyppi kertoo millä tavalla muistissa olevat bitit pitää tulkita. Se kertoo myös kuinka suuresta määrästä bittejä muuttujan arvo muodostuu. Tyyppejä ovat esim int, float ja char.
Tyyppimuunnos on operaatio jossa muuttuja muutetaan toisentyyppiseksi. Alkeiskurssilla tätä tehtiin pääasiassa int- ja float-funktioilla. C:ssä tyyppimuunnos merkitään hieman toisin: liukuluku = (float) kokonaisluku. Huomioitavaa on myös, että operaation tulos voidaan tallentaa ainoastaan muuttujaan jonka tyyppi on kohdetyyppiä (esimerkissä float). Pythonissa nähdyt luku = int(luku)-temput eivät siis onnistu.
Varoitusviesti on ilmoitus siitä, että ohjelman suorituksessa tai - erityisesti tällä kurssilla - sen kääntämisessä kohdattiin jotain epäilyttävää, joka saattaa johtaa virhetilanteisiin, mutta ei suoraan estä ohjelman käyttöä. Yleisesti ottaen kaikki varoitukset on syytä korjata ohjelman toiminnan vakauttamiseksi.
Virheviestiksi kutsutaan tietokoneen antamaa virheilmoitusta joko koodia kääntäessä tai ohjelmaa suorittaessa. Virheviesti tyypillisesti sisältää tietoa kohdatusta ongelmasta ja sen sijainnista.
C:ssä main-funktio on ohjelman suorituksen aloituspiste kun ohjelma käynnistetään. Ohjelman komentoriviargumentit tulevat main-funktiolle (mutta niitä ei ole pakko vastaanottaa), ja sen palautusarvon tyyppi on int. Lyhimmillään main-funktion voi siis määritellä: int main().
C:ssä yksi tulostustapa on printf-funktio, joka muistuttaa pääasiassa Pythonin print-funktiota. Sille annetaan tulostettava merkkijono, sekä lisäksi merkkijonoon sijoitettavat arvot mikäli on käytetty paikanpitimiä. Toisin kuin Pythonin print, printf ei automaattisesti lisää rivinvaihtoa, joten loppuun on yleensä syytä lisätä \n.
Silmukoista while pohjautuu toistoon ehdon tarkastelun kautta - silmukan sisällä olevaa koodilohkoa suoritetaan niin kauan kuin silmukalle annettu ehto on tosi. Ehto määritetään samalla tavalla kuin ehtolauseissa, esim: while (summa < 21).