Aiheet¶
Kurssin lopputyöaiheet löydät sisällysluettelosta tämän otsikon alta. Aiheet on jaettu kahteen luokkaan: isot lopputyöt ja pienet lopputyöt. Luonnollisesti isoista lopputöistä on jaossa enemmän pisteitä. Isot lopputyöt tähtäävät toteuttamaan pienen kokonaisen pelin tai ohjelman, jossa on graafinen käyttöliittymä. Pienet työt toteuttavat tyypillisesti palasen logiikkaa, joka voisi olla osa varsinaisen ohjelman toimintaa, ja yksinkertaisen tekstipohjaisen käyttöliittymän jolla sitä voi testata.
Isoihin lopputöihin liittyy kussakin harjoituksessa paitsi ensimmäisessä olevia lopputyötehtäviä, jotka tekemällä saat lopputyön toteutukseen tarvittavia palasia. Pienet lopputyöt eivät vaadi vastaavanlaisia perehdytystehtäviä, ne voi tehdä kaikille yhteisten tehtävien oppien pohjalta.
Kustakin aiheesta on tarkempi ohjeistus työn omalla sivulla. Aiheista tulee valita yksi.
Yhteistyö¶
Me tykkäämme tällä kurssilla yhteistyöstä. Näitä viikottaisia kivoja pikku tehtäväpakettejakin on värkkäilty monen assistentin voimavaroilla. Yhdessä näitä ongelmia on varmaan myös kivempi ratkoa. Kaverilla voi olla parempi käsitys jostain asiasta, ja muutenkin kaksi silmäparia on tehokkaampi virheitä etsiessä. Usein oman virheensä tajuaa jo siinä vaiheessa kun alkaa kaverille avautumaan siitä, että ohjelma ei toimi. Niinpä siis emme missään nimessä halua ryöstää teiltä tätä yhdessä tekemisen riemua ja kannustammekin kysymään assistenttien lisäksi apua myös kavereilta.
Tällä kurssilla on kuitenkin vaatimus, että jokainen opiskelija oppisi ohjelmoimaan ihan itse. Tämä on hyvä pitää mielessä kun värkkäilee koodia kaverin tai useamman kanssa. Mitään ei kannata naputella omaan koodiin ilman, että tajuaa, mitä siinä tapahtuu. Vaadi kavereiltasi selitystä, jos et ymmärrä saamaasi neuvoa! Koodin muilta kopioinnissa on semmoinen ikävä puoli, että kaikki häviävät. Se joka kopioi, ei itse viisastu kopioimastaan millään tavalla, ja se, jolta kopioidaan, ei pääse syventämään omaa ymmärrystään asiasta muotoilemalla sen ymmärrettävään muotoon.
Näitä tapauksia sattuu kuitenkin vuosittain, joten pelkkien kauniiden ajatusten lisäksi kurssilla on selkeät ja helposti ymmärrettävät pelisäännöt yhteistyötä koskien. Noudatahan näitä sääntöjä niin vältyt ongelmilta. Ongelmat yleensä tarkoittavat, että suoritusmerkintääsi saatetaan pantata jonnekin hamaan tulevaisuuteen kun asiaa selvitetään. Pahimmassa tapauksessa voi käydä niinkin ikävästi, että joudut uusimaan kurssin. Säännöt voi tiivistää muutamaan kohtaan:
- Älä kopioi koodia mistään tai keneltäkään ja pidä huoli siitä että ymmärrät aina kaiken koodin mitä kirjoitat
- Jos otat mallia jostain muualta (Internet), merkitse kommenteilla koodin yläpuolelle mistä se on otettu
- Ratkaisuista, jotka on otettu suoraan jostain muualta, ei saa pisteitä. Ne vähennetäään lopputyöarvostelun "Ongelmanratkaisu"-kategoriasta.
Lainattu koodi tulee aina merkitä, ja jos arvostelussa katsotaan jonkin pisteytyskriteerin nousseen lainatun koodin ansiosta, nämä lisäpisteet eivät vaikuta arvosteluun, koska koodi ei ollut opiskelijan omaa. Jos koodista löytyy lainoja joita ei ole rehellisesti merkitty, koko työ voidaan hylätä. Lainaus merkitään lainatun koodin yläpuolelle kommentilla, jossa on linkki lähteeseen. Muista tarkistaa oletko käyttänyt muualta otettua koodia harjoitustehtäväkoodissa, jos otat sitä mukaan lopputyöhön.
Kaikki koodit ajetaan samankaltaisuutta nuuskivan työkalun läpi, ja jos töiden välillä löytyy suuria samankaltaisuuksia, asiasta pyydetään tekijöiltä kommentit, joiden perusteella päätetään miten edetään. Jos asiaan ei saada selvyyttä, kaikki työt hylätään ja tekijät saavat kurssista arvosanaksi korkeintaan ykkösen. Jos tuntuu, että yhteistyö ilman kopiointia ei onnistu, valitse toinen aihe. Pienet lopputyöaiheet on suunniteltu siten, että aiheen vaihto kesken kurssin ei tuota ongelmia.
Työn arvostelu¶
Hyväksyttävään työhön vaaditaan ohjelma, joka toteuttaa tällä sivulla esitetyt vaatimukset. Ellei koodisi ole aivan luokattoman huonoa, tyypillisesti kaikki toimivat ohjelmat hyväksytään.
Työ pisteytetään vain kerran. Jos työ ei mene hyväksyttävästi läpi, kurssin arvosanaksi tulee 1. Tarkista siis työsi huolellisesti ennen lopullisen version palauttamista. Työstä arvostellaan viimeisin ennen palautusajan umpeutumista palautettu versio.
Arvosteluperusteet löydät klikkaamalla "Arvosteluperusteet" linkkiä lopputyösivun palautusboksin vasemmasta laidasta.