Termipankki
  1. A
    1. Abstraktio
    2. Alias
    3. Alustaminen
    4. Ankkatyypitys
    5. Argumentti
    6. Arvo
    7. Asetuslippu
    8. Avainsana
  2. B
    1. Binääriluku
    2. Binääritiedosto
    3. Bitti
    4. Bittinegaatio
    5. Bittioperaatio
  3. C
    1. C-funktio
    2. C-kirjasto
    3. C-muuttuja
  4. E
    1. Ehtolause
    2. Ehtorakenne
    3. Esikääntäjä
    4. Esikääntäjädirektiivi
    5. Esittely
    6. Etumerkitön
  5. H
    1. Heksadesimaali
  6. I
    1. Iteroitava
  7. K
    1. Kirjasto
    2. Kokonaisluku
    3. Kommentti
    4. Komplementti
    5. Konekieli
    6. Koodilohko
    7. Käskykanta
    8. Kääntäjä
  8. L
    1. Lause
    2. Liukuluku
    3. Looginen operaatio
  9. M
    1. Makro
    2. Merkki
    3. Merkkijono
    4. Metodi
    5. Muisti
    6. Muuntumaton
    7. main-funktio
  10. O
    1. Objekti
    2. Ohjausrakenne
    3. Optimointi
    4. Osoitin
    5. Otsikkotiedosto
    6. Otsikkotiedot
  11. P
    1. Paikanpidin
    2. Paluuarvo
    3. Parametri
    4. Poikkeus
    5. Prototyyppi
    6. Python-for
    7. Python-format
    8. Python-funktio
    9. Python-import
    10. Python-konsoli
    11. Python-lista
    12. Python-muuttuja
    13. Python-pääohjelma
    14. Python-tulkki
    15. Pääfunktio
    16. printf
  12. R
    1. Resurssi
  13. S
    1. Staattinen tyypitys
    2. Syntaksi
  14. T
    1. Taulukko
    2. Tavu
    3. Terminaali
    4. Tietorakenne
    5. Tyyppi
    6. Tyyppimuunnos
  15. V
    1. Varoitusviesti
    2. Virheviesti
  16. W
    1. while

Tietokonejärjestelmät

Kirjaudu sisään ilmoittautuaksesi.

Kurssin sisältö

Kurssien yleiset asiat

Ilmoittautuminen

  1. Peppissa kurssille
  2. Lovelaceen (ja mahd. harjoituksiin työasemaluokkissa) vaaditaan yliopiston käyttäjätunnukset tai oman tunnuksen luonti muut kuin perustutkinto-opiskelijat.

Henkilökunta

Yhteystiedot

Tiedotus

Kurssin tiedostus virallisesti luennoilla, Discord sekä Lovelacessa kurssille ilmoittautuneiden-sähköposteihin. Seuraa siis sähköpostia aktiivisesti!

Kurssi(t) pähkinänkuoressa

Tämän kurssikokonaisuuden muodostaa kaksi kurssia:
  1. Johdatus tietokonejärjestelmiin (5op, 521287A)
  2. Tietokonejärjestelmät (8op, 521286A)
Kurssit on rakennettu siten, että Johdatus tietokonejärjestelmiin-kurssi on osa Tietokonejärjestelmät-kurssia. Johdatus-kurssin luennot ja tehtävät ovat siis kaikille samat. Jatko-osa Tietokonejärjestelmät (+3op) on joko pakollinen tai vapaaehtoinen riippuen koulutusohjelmasta ja omasta kiinnostuksesta.
Molempien kurssien kaikki luentomateriaali ja harjoitustehtävät löytyvät Lovelacesta. Allamainitut oppikirjat eivät ole välttämättömiä. Luentovideot ovat saatavilla Lovelacessa. Tänä vuonna luennointi on englanniksi, mutta kaikki oppimateriaali ja harjoitustehtävät ovat suomeksi. Voit löytää suomenkieliset luentovideot Lovelacesta.

1. Johdatus tietokonejärjestelmiin (5op)

Tällä kurssilla tutustutaan yleisesti tietokoneen toimintaan, C-ohjelmointikieleen ja laiteläheiseen ohjelmointiin C-kielellä.
Kurssin oppimistavoitteet ovat, että opiskelija:
  1. Ymmärtää tietokoneen arkkitehtuurin ja toimintaperiaatteen.
  2. Osaa tehdä pienimuotoisia C-kielisiä ohjelmia.
  3. Osaa tehdä sulautettuun laitteeseen pienimuotoisia ohjelmia, joissa ohjataan I/O-laitteita.
  4. Tunnistaa miten laiteläheinen ohjelmointi eroaa yleisestä työasema-ohjelmoinnista.
Kurssi on sisäisesti jaettu kahteen osaan:
  1. Osassa tutustutaan C-ohjelmointiin, perustuen:
    • Luentomateriaaliin
    • Oppikirjoihin (eivät ole välttämättömiä)
      • Kernigham & Ritchie: The C programming language (vähintään 2. painos)
      • Jussi Kasurinen (2008) C-kieli ja käytännön ohjelmointi, Osa 1. Lappeenrannan teknillinen yliopisto, ISBN 978-952-214-532-1, ISSN 1459-3092
  2. Osassa keskitytään laiteläheiseen ohjelmointiin C-kielellä sulautetulla laitteella, perustuen:
    • luentomateriaaliin
    • (vähäisessä määrin) laitteen käsikirjoihin ja komponettien datakirjoihin
    • Patterson & Hennessy, Computer Organization and Design, 5th Edition: The Hardware/Software Interface, 5th edition. (Vain ensimmäinen luku)
    • Bryant & O'Hallaron, Computer Systems: A Programmer's Perspective, 3rd edition. (Vain ensimmäinen luku)

Opetustapahtumat

Kurssin toteutus syksyllä 2023, periodit 1-2:
  1. Luennot pidetään kahdeksan kertaa luento salissa. Luennot paikka ja aikataulut löydät virallisesti Peppista ja Tuudosta. Luennoista otetaan tallenteet. Luentomateriaali on saatavilla Lovelacessa.
    • Materiaalin seassa luentoaiheita koskevia (ei-arvosteltavia) pieniä tehtäviä.
  2. C-kielen ja sulautetun laitteen harjoitustehtäviä Lovelacessa.
    • Tehtäviä voi tehdä itsenäisesti, tai harjoituksien aikana työasemaluokissa.
    • Deadline harjoitustehtäville ennen laboratorioharjoitusta! eli, Suununtai 13. lokakuuta klo 23.59
  3. Kaksi pakollista laboratorioharjoitusta, jonka jälkeen sulautetun laitteen saa kotilainaan.
    • Laboratorioharjoituksen toteutus luokassa
  4. Kurssin harjoitustyönä laajempi ohjelma sulautetulle laitteelle.
    • Harjoitustyö on mitoitettu parityöksi, mutta sen voi tehdä myös kolmen hengen ryhmissä. Syksyllä 2023 käytössä on rajattu määrä laitteita.
    • Harjoitustyötä voi tehdä joko luokassa tai omaan tahtiin kotona, jolloin tukea saatavilla Discordin kautta.

Aikataulut

Aikataulut löydät virallisesti Peppi-opinto-oppaasta.

Luennot

Luennot pidetään luento salissa. Luennolle osallistuminen ei ole pakollista. Tänä vuonna luennot ovat englanniksi. Kaikki muut opetusmateriaali on suomeksi.
Aika Paikka Sisältö
Ma 04.09. klo 12-14 L1 Kurssin aloitus
Ke 6.09. klo 8-10 L3 Sulautetut järjestelmät, Tietokoneen toiminta, Bitit ja lukujärjestelmät
Ma 11.09. klo 12-14 L1 Bittioperaatiot, C-kielen muuttujatyypit, Funktiot, ohjausrakenteet
Ke 13.09. klo 8-10 L3 Syöte ja tulostus, Osoittimet, Tietorakenteet
Ma 18.9. klo 12-14 L1 Esikääntäjä, Kirjastot, Laiteläheinen osuus
Ke 20.9. klo 8-10 L3 Ohjelman rakenne, I/O-yhteydet, Keskeytykset, Sarjaliikenne
Ma 25.9. klo 12-15 L1 Oheislaitteet, Langaton Tiedonsiirto
Ke 27.9. klo 8-10 L3 Tilakoneet
Ma 02.10. klo 12-14 L1 Lopputyön julkistus ja ohjeistusta

Ohjatut harjoitukset

Syksyllä 2023 ohjattuja vapaaehtoisia harjoituksia järjestetään työasemaluokissa TS135, 136 ja TS137. Huone on eri jokaisessa vuorossa. Tarkista Peppista luokkaan numero.
Lukujärjestykseen koulutusohjelmasta riippuen voi olla merkittynä tietyt viikottaiset harjoitusvuorot, mutta kaikkiin harjoitusvuoroihin voi osallistua vapaasti sen mukaan miten parhaiten omaan aikatauluun sopii.
Harjoitusvuorot (alkaa 18.09)
Maanantai 10-12 ja 14-16
Tiistai 12-16
Torstai 08-12
Viikkojen 41 ja 42 aikana järjestetään laboratorioharjoitus eri aikataululla.

C-kielen harjoitustehtävät

Deadline C-kielen harjoitustehtäville on Perjantai 13. lokakuuta klo 23:59. Deadline koskee luentomateriaalin kappaleita 1-12, joista arvosanaan lasketaan pisteytetyt harjoitustehtävät (1-3p).
Tämä deadline on ehdoton, koska opiskelijoilla tulee olla vaadittava C-kielen osaamisen taso ennen laboratorioharjoitusta. Laboratorioharjoitus on tarkoitettu laitteen ohjelmoinnin opetteluun.

Laboratorioharjoitus

Kurssin pakollisen laboratorioharjoituksen voi tehdä työasemaluokassa jokaisella varatuilla ajoilla. Opiskelijoiden pitää ilmoittaa Lovelacessa harjoitusvuoronsa. laboratorioharjoituksen voi tehdä työasemaluokassa jokaisella varatuilla ajoilla. Opiskelijoiden pitää ilmoittaa Lovelacessa harjoitusvuoronsa.
Tulkaa mahdollisesti harjoitustyön työparin kanssa mukaan samalle harjoitusvuorolle.
Aika Paikka Sessio
Ma 09.10. klo 10-12 TS135 Sessio 1
Ma 09.10. klo 12-14 TS135 Sessio 1
Ti 10.10. klo 10-12 TS135 Sessio 1
Ti 10.10. klo 12-14 TS135 Sessio 1
Ke 11.10. klo 12-14 TS135 Sessio 1
Ke 11.10. klo 14-16 TS135 Sessio 1
To 12.10. klo 08-10 TS135 Sessio 1
To 12.10. klo 10-12 TS135 Sessio 1
Ma 16.10. klo 10-12 TS135 Sessio 2
Ma 16.10. klo 12-14 TS135 Sessio 2
Ti 17.10. klo 10-12 TS135 Sessio 2
Ti 17.10. klo 12-14 TS135 Sessio 2
Ke 18.10. klo 12-14 TS135 Sessio 2
Ke 18.10. klo 14-16 TS135 Sessio 2
To 19.10. klo 08-10 TS135 Sessio 2
To 19.10. klo 10-12 TS135 Sessio 2

Harjoitustyö

Harjoitustyön deadline on maanantai 20. Marraskuuta klo 23:59. Tarkemmat palautus- ja arvosteluohjeet julkaistaan Lovelacen harjoitustyömateriaalissa. Harjoitustyö arvostellaan erillisessä arvostelutilaisuudessa.
Harjoitustyötä voi itsenäisesti oman aikataulun mukaan. Etänä työskennellessä tukea on saatavilla Discordissa ja työasemaluokissa harjoitusten aikaan.

Kurssiarvostelu

Kurssilla noudatetaan arvosana-asteikkoa 1-5, laskemalla yhteen suoritteiden pisteet seuraavasti, maksimi 60p:

Apua harjoitustehtäviin

Paras tapa saada apua harjoitusaikojen ulkopuolella on kysyä kurssin Discord channel tai sähköpostilla osoitteesta computer-systems@lists.oulu.fi. Helpointa ongelmia tuottavien tehtävien kohdalla on jakaa assistenteille tehtävän vasemmalla puolella olevasta laatikosta ”<vastausten lukumäärä> answers” -linkin takaa löytyvä sivu. Tämä onnistuu aukaisemalla kyseisen sivun, kopioimalla sivun osoitteen selaimen osoitepalkista ja liittämällä osoitteen viestiisi. Voit myös klikata suoraan ”Help!”-linkkiä, joka lisää automaattisesti kyseisen osoitteen sähköpostiin. Muista myös kertoa viestissä varsinainen ongelmasi ja kysymyksesi!
Linkki lähetettyihin vastauksiin
Jo lähetetyt vastaukset löytyvät tehtävän vasemmalta puolelta oheisesta linkistä.
Vanhat vastaukset sisältävä sivu
Vanhojen vastausten sivulta voi tarkastella lähetettyjä kooditiedostoja sekä Lovelacen niistä antamia palautteita.
Vaihtoehtoisesti voit lähettää ongelmia tuottavan koodisi suoraan sähköpostin liitetiedostona kysymyksesi ja Lovelacen antaman palautteen kera; ilman kooditiedostoa (tai yrittämääsi vastausta) on usein mahdoton arvata, mistä ongelma johtuu. Älä liitä sähköpostiisi kuvia!

Opiskelijat edellisiltä vuosilta

Opiskelijat, jotka suorittivat kurssin edellisenä vuonna (2022), eivät tarvitse tehdä koko kurssia uudelleen.
Opiskelijoiden tulee ilmoittaa kurssin henkilökunnalle mahdollisimman pian, miltä näistä osioista he haluaisivat säilyttää arvosanansa vuodelle 2023.
Opiskelijoiden, jotka suorittivat kurssin ennen vuotta 2022, tulee suorittaa koko kurssi uudelleen.
Yleensä opiskelijat, jotka ovat suorittaneet Tietokonejärjestelmien johdantokurssin, eivät voi suorittaa Tietokonejärjestelmät-kurssia tänä vuonna ilman, että he suorittavat koko kurssin uudelleen.

Tekoälyn käyttö

Erityisenä kurssisääntönä:

2. Tietokonejärjestelmät (8op)

Kurssitiedot päivitetään ennen periodi 2 alkua
Tämä kurssiosa syventää kuvausta tietokonetekniikasta ja tietokonejärjestelmän toiminnasta.
Kurssin oppimistavoitteet ovat, että opiskelija:
  1. Ymmärtää yleisellä tasolla tietokoneen arkkitehtuurin ja organisaation ja toiminnan.
  2. Tuntee keskusyksikön sisäisen arkkitehtuurin, toiminnalliset osat ja niiden toiminnan yleisellä tasolla.
  3. Osaa tehdä pienimuotoisia assembly-kielisiä ohjelmia.

Opetustapahtumat

Kurssin toteutus syksyllä 2023 periodissa 2:
  1. Luentoja pidetään 6 kertaa luento-salissa. Luennot paikka ja aikataulut löydät virallisesti Peppista ja Tuudosta. Luennoista otetaan tallenteet. Luentomateriaali on saatavilla Lovelacessa.
    • Luentomateriaali Lovelacessa, lisäksi oppikirjat jotka eivät ole välttämättömiä.
      • Bryant & O'Hallaron: Computer Systems: A Programmer's Perspective, 3. painos, ISBN 978-0134092669, 2016. Kappaleet 1-6, 8-9.
      • Patterson & Hennessy: Computer Organization and Design, The Hardware/Software Interface, 5. painos, ISBN 978-0124077263, 2014. Kappaleet 1-2, 4-6.
  2. Lovelacessa harjoitustehtäviä, harjoitukset työasemaluokassa
    • Luentoaiheisia kysymyksiä
    • Pieniä Assembly-kielen tehtäviä
  3. Harjoitustyönä pienehkön assembly-kielisen ohjelman toteutus simulaattorissa.

Aikataulut

Aikataulut löydät virallisesti Peppi-opinto-oppaasta ja/tai Tuudosta!

Luennot

Pidetään luentosalissa ja saman aikaa etänä Zoomissa. Zoom tuentolinkki ja -tallenteet löytyvät Moodlesta. Luennolle osallistuminen ei ole pakollista. Tänä vuonna luennot ovat englanniksi. Kaikki muut oopetusmateriaali on suomeksi.
Ti 7.11. klo 08-10 L5 Kurssin aloitus; Suoritinarkkitehtuurit
Pe 10.11. klo 10-11 L3 Liukuluvut
Ti 14.11. klo 08-10 L5 Assemblykieli (I). Ohjelmointidemo.
Pe 17.11. klo 10-12 L3 Assemblykieli (II),Käskykanta-arkkitehtuuri ja konekieli,
Ti 21.11. klo 08-10 L5 Sekventiaalinen ja liukuhihnasuoritin (I)
Pe 24.11. klo 10-12 L3 Sekventiaalinen ja liukuhihnasuoritin (II)
Ti 28.11. klo 08-10 L5 CISC & RISC, Järjestelmäpalvelut, Muistihierarkia
Pe 01.12. klo 10-12 L3 Lopputyön julkistus ja ohjeistusta
Ti 05.12. klo 08-10 L5 Rinnakkaislaskenta, Tietokonejärjestelmän suorituskyky

Ohjatut harjoitukset

Syksyllä 2023 ohjattuja vapaaehtoisia harjoituksia järjestetään työasemaluokissa TS135 ja TS137.
Lukujärjestykseen koulutusohjelmasta riippuen voi olla merkittynä tietyt viikottaiset harjoitusvuorot, mutta kaikkiin harjoitusvuoroihin voi osallistua vapaasti sen mukaan miten parhaiten omaan aikatauluun sopii. Harjoitusvuorot periodilla 2:
Maanantai 10-12 ja 14-16
Tiistai 12-16
Torstai 08-12

Assembly-kielen harjoitustehtävät

Harjoitustehtävät julkaistaan Lovelacessa ja niiden deadline on 11.12.2023. klo 23:59

Harjoitustyö

Assembly-kielen harjoitustyö julkaistaan Lovelacessa ja sen deadline on 18.12.2023. klo 23:59

Arvostelu

Tämän kurssiosuuden arvosana tulee suoritettujen Lovelacen tehtävien ja harjoitustyön mukaan:
Kurssikokonaisuuden arvosana lasketaan kurssin osien yhteenlasketuista pisteistä:

Tekoäly käyttö

Apua harjoitustehtäviin

Paras tapa saada apua harjoitusaikojen ulkopuolella on kysyä kurssin Discord channel tai sähköpostilla osoitteesta computer-systems@lists.oulu.fi. Helpointa ongelmia tuottavien tehtävien kohdalla on jakaa assistenteille tehtävän vasemmalla puolella olevasta laatikosta ”<vastausten lukumäärä> answers” -linkin takaa löytyvä sivu. Tämä onnistuu aukaisemalla kyseisen sivun, kopioimalla sivun osoitteen selaimen osoitepalkista ja liittämällä osoitteen viestiisi. Voit myös klikata suoraan ”Help!”-linkkiä, joka lisää automaattisesti kyseisen osoitteen sähköpostiin. Muista myös kertoa viestissä varsinainen ongelmasi ja kysymyksesi!
Linkki lähetettyihin vastauksiin
Jo lähetetyt vastaukset löytyvät tehtävän vasemmalta puolelta oheisesta linkistä.
Vanhat vastaukset sisältävä sivu
Vanhojen vastausten sivulta voi tarkastella lähetettyjä kooditiedostoja sekä Lovelacen niistä antamia palautteita.
Vaihtoehtoisesti voit lähettää ongelmia tuottavan koodisi suoraan sähköpostin liitetiedostona kysymyksesi ja Lovelacen antaman palautteen kera; ilman kooditiedostoa (tai yrittämääsi vastausta) on usein mahdoton arvata, mistä ongelma johtuu. Älä liitä sähköpostiisi kuvia!
?
Abstraktiolla tarkoitetaan sitä kun raa'an konekielen käskyt "piilotetaan" korkeamman tason ohjelmointikielen käskyjen alle. Abstraktiotasosta riippuu miten laajaa tämä piilotus on - mitä korkeampi taso, sitä vaikeampi on suoraan sanoa miten monimutkaiseksi koodirakennelma muuttuu kun se kääntyy konekielelle. Esim. Pythonin abstraktiotaso on huomattavasti korkeampi kuin C:n (itse asiassa Python on tehty C:llä...).
Alias on esikääntäjävaiheessa käsiteltävä korvaus, jolla tietty merkkijono koodissa korvataan toisella. Toiminta vastaa siis tekstieditorin replace-toimintoa. Aliaksia määritellään #define-direktiivillä. Esim #define PI 3.1416
Muuttujan alustamisella tarkoitetaan sitä, kun sille asetetaan koodissa jokin alkuarvo. Hyvin yleinen esimerkki tästä on lukumuuttujien alustaminen nollaan. Alustus voidaan tehdä muuttujan esittelyn yhteydessä: int laskuri = 0; tai erikseen. Jos muuttujia ei alusteta, niiden sisältönä on mitä ikinä muistipaikkaan on aiemmin jäänyt.
Pythonin käyttämää tapaa käsitellä arvojen tyyppiä kutsutaan dynaamiseksi tyypitykseksi eli ankkatyypitykseksi. Nimitys perehtyy lauselmaan "Jos se ui kuin ankka, kävelee kuin ankka ja ääntelee kuin ankka, se on ankka." Toisin sanoen arvon kelvollisuus määritellään sen ominaisuuksien perusteella. Tämä eroaa staattisesta tyypityksestä, jossa arvon kelvollisuus määritellään sen tyypin perusteella.
Argumentti on funktiokutsussa käytettävä arvo, joka välitetään kutsuttavalle funktiolle. Funktion sisällä argumentit sijoitetaan parametreiksi kutsuttuihin muuttujiin. Esimerkiksi printf("%c", merkki); -lauseessa argumentteja ovat "%c"-tulostusmäärittely sekä merkki-muuttujan sisältö.
Alkeiskurssilla arvo-termiä käytettiin kaikista ohjelman käsittelemistä arvoista, oli kyse sitten muuttujista, lauseiden tuloksista tai mistä tahansa. Arvo on siis käytännössä tietokoneen muistissa olevaa dataa, johon muuttujat voivat viitata. C:ssä muuttujan ja sen arvon suhde on Pythonia tiiviimpi, koska muuttuja vastaa suoraan sitä muistialuetta johon arvo on talletettu.
Asetuslippuja käytetään kun suoritetaan ohjelmia komentoriviltä. Ne ohjaavat ohjelman toimintaa. Asetuslippu kirjoitetaan yleensä joko yhdellä viivalla ja sitä seuraavalla kirjaimella (esim. -o) tai kahdella viivalla ja kokonaisella sanalla (tai sanoilla, sanojen välissä viiva) (esim. --system. Jotkut liput ovat ns. boolean lippuja eli ne ovat vain päällä tai pois, toisille annetaan lisäksi parametri. Parametri on tyypillisesti lipun perässä joko välilyönnillä tai =-merkillä erotettuna (esim. -o hemuli.exe).
Avainsanat ovat ohjelmointikielessä kielen käyttöön valittuja sanoja, joilla on erityinen merkitys. Hyvät tekstieditorit tyypillisesti merkitsevät avainsanat muista nimistä eroavalla tavalla (esim. lihavointi). Avainsanat ovat yleensä suojattuja, eli samannimistä muuttujaa ei voi luoda. Yleisiä avainsanoja ovat esim ohjausrakenteisiin kuuluvat if ja else. Avainsanat ovat siis osa ohjelmointikielen kielioppia.
Binääriluku on luku, joka muodostuu biteistä, eli arvoista 0 ja 1. Tämä tekee siitä 2-kantaisen lukujärjestelmän. Binäärilukujen tulkintaa voit tutkailla lukujärjestelmiä käsittelevässä lisämateriaalissa.
Binääritiedosto on tiedosto, joka sisältää konekielisiä käskyjä binäärinä. Ne on tarkoitettu ainoastaan tietokoneen luettavaksi, ja tyypillisesti jos niitä avaa vahingossa esim. tekstieditorilla tuloksena on merkkisotkua editorin yrittäessä tulkita tiedoston sisältämiä bittejä merkeiksi. Useimmat tekstieditorit myös varoittavat asiasta erikseen.
Bitti on pienin informaation yksikkö, joka voi saada arvot 0 ja 1. Tietokoneen sisällä kaikki tapahtuu bitteinä. Tyypillisesti muistissa on bittijonoja, jotka muodostuvat useista biteistä.
Bittinegaatio on operaatio jossa bittijonon bitit käännetään siten, että nollat muutetaan ykkösiksi ja ykköset nolliksi. Operaattori on ~
Bittioperaatiot ovat oma operaatioluokkansa joiden yhteispiirre on se, että niissä käsitellään bittijonojen yksittäisiä bittejä. Kääntöoperaatiossa yhden jonon bitit käännetään nollista ykkösiksi ja toisin päin. Osa operaatioista suoritetaan kahden bittijonon välillä siten, että jonoissa samassa kohdassa olevat bitit vaikuttavat toisiinsa. Näitä ovat and (&), or (|) sekä xor (^). Lopuksi on vielä siirto-operaatiot (<< ja >>), joissa yhden bittijonon bittejä siirretään oikealle tai vasemmalle N askelta.
C:n funktiot ovat Pythonin funktioita staattisempia. Funktiolla voi olla vain yksi paluuarvo, jonka tyyppi määritellään funktion määrittelyssä. Samoin määritellään kaikkien parametrien tyypit. Funktiota kutsuttaessa argumenttien arvot sijoitetaan parametreille varattuihin muistipaikkoihin, joten funktio käsittelee eri arvoja kuin sitä kutsuva koodi.
Ulkopuolinen koodi sijaitsee C:ssä kirjastoissa (library), josta niitä voidaan ottaa käyttöön #include-direktiivillä. C:ssä on mukana sisäiset kirjastot sekä lisäksi voidaan käyttää ulkoisia kirjastoja - ne täytyy kuitenkin koodissa käyttöönoton lisäksi kertoa kääntäjälle käännösvaiheessa. Tyypillisesti kirjasto koostuu c-kooditiedostosta sekä otsikkotiedostosta (.h), joka kertoo mitä funktioita kirjastossa on.
C:n muuttujat ovat staattisesti tyypitettyjä, eli niiden tyyppi kiinnitetään esittelyn yhteydessä. Lisäksi C:ssä muuttuja on sidottu sille varattuun muistialueeseeen. Muuttuja ei voi myöskään muuttaa tyyppiään jälkikäteen.
Ehtolause on yksittäisen ehdon määrittelevä rivi koodissa, jota seuraa aaltosulkeilla merkitty koodilohko, joka määrittää miten ehdon toteutuessa tulee toimia. Varsinaisia ehtolauseita ovat if-lauseet, joka voi esiintyä myös else-avainsanan kanssa else if. Toisiinsa liitetyt ehtolauseet muodostavat ehtorakenteita.
Ehtorakenne on yhdestä tai useammasta toisiinsa liitetystä ehtolauseesta muodostuva rakenne, joka haarauttaa ohjelman suoritusta. Useimmissa ehtorakenteissa on vähintään kaksi haaraa: if ja else. Näiden välissä voi olla myös N kpl else if-lauseilla aloitettuja haaroja. On myös mahdollista, että ehtorakenteessa on pelkkä if-lause. Ehtorakenteessa kussakin haarassa on suoritettavaa koodia, joka kuvaa miten ohjelman tulee ehdon määrittelemässä tilanteessa toimia. Jokainen haara on oma koodilohkonsa, joka merkitään siis aaltosulkeilla.
Esikääntäjä on värkki joka käy koodin läpi suorittaen kaikki esikääntäjädirektiivit ennen varsinaista kääntämistä. Näihin kuuluvat mm. include-lauseet joilla koodiin lisätään siihen liitetyt kirjastot sekä define-lauseet joilla voidaan määritellä vakioita ja makroja.
Esikääntäjädirektiivit ovat ohjeita, jotka on tarkoitettu esikääntäjälle. Ne puretaan koodista pois ennen varsinaista kääntämistä. Esikääntäjädirektiivit alkavat #-merkillä. Yleisin näistä on include, joka vastaa Pythonin importia. Toinen yleinen on define, jolla tällä kurssilla määritetään vakioita.
Muuttujan esittely tarkoittaa sitä kun muuttujan olemassaolosta kerrotaan ensimmäistä kertaa. Tällöin määritetään muuttujan tyyppi ja nimi, esim. int luku;. Kun muuttuja esitellään, sille varataan paikka muistista, mutta muistiin ei vielä kirjoiteta mitään - muuttujassa on siis muistiin jäänyt arvo. Tästä syystä muuttujat on usein myös hyvä alustaa esittelyn yhteydessä.
Etumerkitön kokonaislukumuuttuja on kokonaisluku jonka kaikki arvot ovat positiivisia. Koska etumerkille ei tarvitse varata bittiä, etumerkittömällä kokonaisluvulla voidaan esittää itseisarvoltaan 2x suurempi luku kuin etumerkillisellä. Etumerkitön kokonaisluku määritetään lisäämällä kokonaislukumuuttujan esittelyyn unsigned-avainsana: unsigned int laskuri;
Heksadesimaaliluvut ovat 16-kantaisia lukuja, joita käytetään erityisesti muistiosoitteiden sekä muistin bittisisällön esittämiseen. Heksadesimaaliluvun edessä on tyypillisesti 0x, ja numeroiden lisäksi käytössä ovat kirjaimet A-F jotka vastaavat numeroja 10-15. Heksadesimaalilukuja käytetään koska yksi numero vastaa aina tasan neljää bittiä, joten muunnokset binääriin ja takaisin ovat helppoja.
Iteroitava objekti on sellainen, jonka voi antaa silmukalle läpikäytäväksi (Pythonissa for-silmukalle). Tähän joukkoon kuuluvat yleisimpinä listat, merkkijonot ja generaattorit. C:ssä ei ole silmukkaa, joka vastaisi Pythonin for-silmukan toimintaa, joten taulukoiden yms. läpikäynti tehdään indeksiä kasvattavilla silmukoilla.
Kirjasto on tyypillisesti yhteen rajattuun tarkoitukseen tehty työkalupakki, joka yleensä sisältää nipun funktioita. Kirjastot otetaan käyttöön include-esikääntäjädirektiivillä. Jos kirjasto ei kuulu C:n sisäänrakennettuihin, sen käyttöönotto täytyy myös kertoa kääntäjälle.
Kokonaisluvut itsessään ovat tuttuja varmaan tässä vaiheessa, mutta C:ssä niitä on monenlaisia. Kokonaisluvuille nimittäin määritellään kuinka monella bitillä ne esitetään sekä se, onko luvussa etumerkkiä. Koska tietyllä bittimäärällä voidaan esittää vain rajallinen määrä eri lukuja (2 ^ n), etumerkillisissä luvuissa maksimiarvo on yhden bitin verran pienempi (2 ^ (n - 1)). Pienin kokonaisluku on 8-bittinen.
Kommentti on kooditiedostossa olevaa tekstiä, joka ohitetaan kun koodia suoritetaan. Kussakin kielessä on oma tapansa sille miten rivi merkitään kommentiksi. Pythonissa se on #-merkki, C:ssä //. Lisäksi C:ssä voi merkitä useita rivejä kommenteiksi kerralla - kommentti aloitetaan tällöin /*-merkkiparilla ja päätetään */-merkkiparilla. Kaikki näiden välissä tulkitaan kommentiksi.
Komplementti on negatiivisten lukujen esitystapa, jossa luvun etumerkki muutetaan kääntämällä sen kaikki bitit. Kahden komplementissa, jota tällä kurssilla käytetään, käännön jälkeen lisätään tulokseen 1. Tarkempaa tietoa löydät lukujärjestelmiä käsittelevästä oheismateriaalista.
Konekieli muodostuu käskyistä jotka laitteen prosessori ymmärtää. Konekieltä kutsutaan yleensä Assemblyksi ja se on alin taso jolla ihmisen on mielekästä antaa ohjeita tietokoneelle. Konekieltä käytetään tällä kurssilla loppuossa, joten siihen ei johdatuskurssia suorittavien tarvitse perehtyä.
Koodilohko on joukko koodirivejä, jotka kuuluvat jollain tavalla yhteen eli ne ovat samassa kontekstissa. Esimerkiksi ehtorakenteessa kunkin ehdon alla on oma koodilohkonsa. Samoin funktion sisältö on oma koodilohkonsa. Koodilohkot voivat sisältää muita koodilohkoja. Pythonissa koodilohkot erotetaan toisistaan sisennyksellä; C:ssä koodilohkon alku ja loppu merkitään aaltosulkeilla {}
Käskykanta määrittää mitä käskyjä laitteen prosessori osaa. Nämä käskyt muodostavat prosessoriarkkitehtuurin konekielen.
Kääntäjä on ohjelma, joka kääntää C-kielisen koodin konekieliseksi binääritiedostoksi, jonka tietokoneen prosessori osaa suorittaa. Kääntäjä myös tutkii koodin ja ilmoittaa siinä olevista virheistä sekä antaa varoituksia potentiaalisista ongelmista koodissa. Kääntäjän toimintaa voi ohjata lukuisilla asetuslipuilla.
Lause on ohjelmointikielessä nimitys yksittäiselle suoritettavalle asialle, joka on yleensä yksi koodirivi.
Liukuluku (engl. floating point number, lyh. float) on tietokoneiden käyttämä desimaaliluvun approksimaatio. Tietokoneet eivät arkkitehtuurinsa vuoksi pysty käsittelemään oikeita desimaalilukuja, joten niiden tilalla käytetään liukulukuja. Liukuluvut saattavat aiheuttaa pyöristysvirheitä - tämä on hyvä pitää mielessä niitä käyttäessä. C:ssä liukulukuja on yleensä kahta eri tarkkuutta: float ja double, joista jälkimmäisessä on nimensä mukaisesti 2 kertaa enemmän bittejä.
Looginen operaatio viittaa Boolen algebran operaatiohin, joissa käsitellään totuusarvoja. Tyypillisiä loogisia operaatioita ovat ehtolauseista tutut and, not ja or. C:ssä tunnetaan myös bittikohtaiset loogiset operaatiot jotka toimivat samalla logiikalla, mutta vaikuttavat jokaiseen bittiin erikseen.
Makro on alias, jolla määritetään tietty avainsana korvattavaksi koodinpätkällä. Hyvin käytettynä tällä voidaan joissain tilanteissa saada aikaan parempaa luettavuutta, mutta helposti käy toisin. Makroilla ei kannata tämän kurssin puitteissa leikkiä, kunhan tietää mistä on kyse jos niihin joskus törmää.
Merkki on nimensä mukaisesti yksi merkki. Merkki voidaan tulkita ASCII-merkkinä mutta sitä voidaan käyttää koodissa myös kokonaislukuna, koska se on pienin esitettävissä oleva kokonaisluku. Merkin koko on 1 tavu. Merkki merkitään yksinkertaisilla lainausmerkeillä, esim. 'c'.
Pythonissa kaikki teksti käsiteltiin merkkijonoissa, eikä siinä esim. ollut erillistä muuttujatyyppiä yksittäiselle merkille. C:ssä puolestaan ei ole varsinaista merkkijonomuuttujatyyppiä lainkaan - on ainoastaan merkeistä koostuvia taulukoita, joille on oma määrittelytapansa. Näillä taulukoilla on ennaltamäärätty pituus. "Merkkijonon" voi määritellä C:ssä char elain[5] = "aasi"; jossa numero kertoo merkkitaulukon koon ja on merkkien määrä + 1, koska lopetusmerkki '\0' lisätään tässä alustustavassa automaattisesti loppuun.
Metodi on funktio, joka on osa objektia eli objektin ominaisuus, jolla objekti usein muuttaa omaa tilaansa. Metodia kutsuttaessa käsiteltävä objekti tulee kutsun eteen: arvosanat.sort().
Kaikki suoritettavien ohjelmien käsittelemä data on tietokoneen muistissa ajon aikana. Tietokoneen muisti muodostuu muistipaikoista, joilla on muistiosoite sekä sisältö. Kaikki muistipaikat ovat saman kokoisia - jos talletettava tietomäärä on tätä suurempi, varataan useampi (peräkkäinen) muistipaikka.
Pythonissa objektit eroteltiin muuntuviin ja muuntumattomiin. Muuntumaton arvo oli sellainen, jonka sisältö ei voi muuttua - kaikki operaatiot jotka näennäisesti muuttavat arvoa tosiasiassa luovat siitä uuden kopion, joka yleensä sijaitsee uudessa muistipaikassa. Esimerkiksi merkkijonot olivat tyypillinen muuntumaton tyyppi Pythonissa. C:ssä tätä erottelua ei tarvita, koska muuttujien ja muistipaikkojen suhde on tiiviimpi - sama muuttuja osoittaa koko ohjelman suorituksen ajan tiettyyn muistipaikkaan.
Objekti, joskus myös olio, on Pythonissa yleistä terminologiaa. Kutsuimme objekteja pääasiassa arvoiksi alkeiskurssilla, mutta Pythonissa kaikkea voi käsitellä objekteina - tämä tarkoittaa, että mihin tahansa voidaan viitata muuttujilla (esim. funktion voi sijoittaa muuttujaan). Objekti-termiä käytetään tyypillisesti oliopohjaisissa kielissä (kuten Python). C ei kuulu tähän joukkoon.
Ohjausrakenne on yleisnimitys koodirakenteille, jotka hallitsevat jollain tavalla ohjelman suorituksen kulkua. Näihin rakenteisiin lukeutuvat ehtorakenteet sekä toistorakenteet. Myös poikkeusten käsittely voidaan lukea tähän joukkoon.
Koodin optimointi tarkoittaa sitä, että sen suorituskykyä parannetaan tyypillisesti joko vähentämällä aikaa, joka sen suoritukseen kuluu tai vähentämällä muistin käyttöä. Optimoinnista on hyvin tärkeää ymmärtää, että sitä ei koskaan kannata tehdä jos ei ole pakko - optimointia siis tehdään vasta kun koodi oikeasti toimii hitaasti tai kuluttaa liikaa muistia. Optimointia ei myöskään kannata tehdä sokkona - koodista tulee ensin tunnistaa mitkä ovat sen pullonkaulat eli ne osat jotka tuhlaavat eniten resursseja.
Osoitin (pointer) on C:ssä erityinen muuttujatyyppi. Osoitinmuuttuja sisältää muistiosoitteen, josta varsinainen arvo löytyy - ne toimivat siis tietyllä tapaa kuin Pythonin muuttujat. Muuttuja määritellään osoittimeksi lisäämällä tyypin perään * esittelyrivillä, esim. int* luku_os luo luku_os-muuttujan, joka on osoitin int-tyyppiseen arvoon. Osoittimen osoittaman muistialueen sisällön voi hakea käyttöön merkinnällä *luku_os ja vastaavasti jonkin muuttujan muistipaikan osoitteen saa merkinnällä &luku. Osoittimille on omistettu kokonainen materiaali (4).
Otsikkotiedosto on .h-päätteellä merkitty tiedosto, joka sisältää otsikkotiedot (funktioiden prototyypit, tietotyyppien määrittelyt yms) saman nimiselle .c-tiedostolle.
Otsikkotiedot ovat C-koodissa ja erityisesti kirjastojen yhteydessä eräänlainen muotti koodista. Tyypillisen otsikkotieto on funktion prototyyppi, jolla kerrotaan mitä funktio palauttaa ja mitä argumentteja sille annetaan. Rivi on sama kuin funktion varsinainen määrittely. Muita otsikkotietoja ovat mm. tietotyyppien ja vakioiden määrittelyt. Otsikkotiedot voivat sijaita kooditiedoston alussa, mutta erityisesti kirjastojen osalta ne ovat yleensä erillisessä .h-tiedostossa.
Paikanpidin on merkkijonojen muotoilussa käytetty termi, jolla esitetään kohta merkkijonossa, johon sijoitetaan esim. muuttujan arvo ohjelman suorituksen aikana. Pythonissa format-metodia käytettäessä paikanpitimiä merkittiin aaltosulkeilla (esim. {:.2f}). C:ssä käytetään %-merkkiä jota seuraa paikanpitimen määrittely, josta erityisen tärkeä osa on muuttujatyypin määrittely. Esimerkiksi "%c" ottaa vastaan char-tyyppisen muuttujan.
Paluuarvo on nimitys arvolle tai arvoille jotka funktio palauttaa kun sen suoritus päättyy. C:ssä funktioilla voi olla vain yksi paluuarvo, Pythonissa niitä voi olla useita. Koodia lukiessa paluuarvoa voi käsitellä päässään siten, että funktiokutsun paikalle sijoitetaan funktion paluuarvo sen jälkeen kun funktio on suoritettu.
Parametri on funktion määrittelyssä nimetty muuttuja. Parametreihin sijoitetaan funktion saamat argumentit. Parametri on siis nimitys jota käytetään kun puhutaan arvojen siirtymisestä funktion näkökulmasta. Tätä erottelua ei aina tehdä, vaan joskus puhutaan pelkästään argumenteista.
Poikkeus on ohjelmointikielessä määritelty virhetilanne. Poikkeuksella on tyyppi (esim. TypeError), jota voi käyttää poikkeuksen käsittelyssä ohjelman sisällä sekä myös apuna virhetilanteen ratkaisussa. Tyypillisesti poikkeukseen liitetään myös viesti, joka kertoo mistä ongelmassa on kyse.
Prototyyppi määrittelee funktion paluuarvon tyypin, nimen sekä kaikki argumentit ennen funktion varsinaista esittelyä. Kunkin funktion prototyypin tulisi löytyä joko kooditiedoston alusta tai erillisestä otsikkotiedostosta (.h). Prototyypin määrittely on kopio funktion varsinaisesti määrittelyrivistä.
Pythonin for-silmukka vastaa toiminnaltaan useimmissa kielissä olevaa foreach-silmukkaa. Se käy läpi sekvenssin -esim. listan - jäsen kerrallaan, ottaen kulloinkin käsittelyssä olevan jäsenen talteen silmukkamuuttujaan. Silmukka loppuu, kun iteroitava sekvenssi päättyy.
Merkkijonojen format-metodi on Pythonissa tehokas tapa sisällyttää muuttujien arvoja tulostettavaan tai tallennettavaan tekstiin. Merkkijonoon määritetään paikanpitimiä (esim: {:.2f}) joihin sijoitetaan format-metodin argumentit.
Python-funktiolla voi olla valinnaisia parametreja, joilla on asetettu oletusarvo. Argumenttien arvot siirtyvät parametreihin viittauksen kautta, joten funktion sisällä käsitellyt arvot ovat samoja kuin sen ulkopuolella käsitellyt - niillä on vain eri nimet. Python-funktiolla voi olla useita paluuarvoja.
Pythonin import-lauseella otettiin käyttöön moduuleja/kirjastoja - joko Pythonin mukana tulevia, muualta ladattuja tai itsekirjoitettuja. Pythonin import-lauseelle erityistä on, että oletuksena tuotuihin funktioihin ym. päästään käsiksi moduulin nimen kautta (esim. math.sin. C:ssä importia vastaa include, ja se tuo nimet suoraan ohjelman omaan nimiavaruuteen.
Interaktiivinen Python-tulkki tai Python-konsoli on ohjelma, johon voi kirjoittaa Python-koodirivejä. Nimitys "interaktiivinen" tulee siitä, että koodirivi suoritetaan välittömästi sen syöttämisen jälkeen, ja ohjelma näyttää käyttäjälle koodirivin tuottaman paluuarvon (esim. matemaattisen operaation tuloksen).
Pythonin lista osoittautui Ohjelmoinnin alkeissa hyvin tehokkaaksi työkaluksi. Se on järjestetty kokoelma arvoja. Listan monikäyttöisyys johtuu siitä, että sen koko on dynaaminen (eli suorituksen aikana muuttuva) minkä lisäksi se voi sisältää mitä tahansa arvoja - myös sekaisin. Samassa listassa voi siis olla useita erityyppisiä arvoja. Listat voivat tietenkin sisältää myös listoja tai muita tietorakenteita jne.
Kuten Ohjelmoinnin alkeissa opittiin, Python-muuttuja on viittaus arvoon, eli yhteys muuttujan nimen ja tietokoneen muistissa olevan arvon välillä. Python-muuttujilla ei ole tyyppiä, mutta arvoilla on. Arvon kelpaavuus kokeillaan koodia suorittaessa tilannekohtaisesti. Tässä suhteessa ne siis eroavat toiminnaltaan C:n muuttujista, ja niiden toiminta muistuttaa usein enemmän C:n osoittimia.
Pythonissa pääohjelma on se osa koodia, joka suoritetaan kun ohjelma käynnistetään. Pääohjelma sijaitsee tyypillisesti koodin lopussa, ja useimmiten if __name__ == "__main__":-lauseen alla. C:ssä ei ole varsinaista pääohjelmaa, siinä suoritus aloitetaan oletuksena main-nimisestä funktiosta.
Python-tulkki on ohjelma, joka muuttaa Python-koodin tietokoneelle annettaviksi ohjeiksi. Se vastaa niin kooditiedostojen kuin myös interaktiiviseen Python-tulkkiin kirjoitettujen komentojen suorittamisesta. Tällä kurssilla sanalla tulkki viitataan kuitenkin useimmiten nimenomaan interaktiiviseen Python-tulkkiin.
Pääfunktio on C:ssä ohjelman aloituspiste ja se korvaa Pythonista tutun pääohjelman. Oletuksena pääfunktion nimi on main ja se määritellään yksinkertaisimmillaan int main().
Resurssi viittaa laitteiston käytössä olevaan prosessoritehoon, muistiin, oheislaitteet jne. Se käsittää siis kaikki rajoitteet sille millaista ohjelmakoodia voidaan ajaa sekä sen, mitä ohjelmakoodilla voidaan tehdä. Tietokoneilla resurssit ovat ohjelmointiopiskelijan näkökulmasta aika rajattomat, mutta sulautetuilla järjestelmillä rajat voivat hyvinkin tulla vastaan.
C käyttää staattista tyypitystä. Se tarkoittaa sitä, että muuttujien tyypit määritellään kun ne luodaan ja muuttujaan ei voida sijoittaa erityyppistä arvoa. Lisäksi arvon kelvollisuus määritellään koodia suorittaessa sen tyypin perusteella (tai oikeastaan tämä tehdään jo käännösvaiheessa). Pythonissa taas käytetään dynaamista eli ankkatyypistystä.
Syntaksi (engl. syntax) on koodin kielioppi. Esimerkiksi Pythonin syntaksi määrittää, millainen teksti on tulkittavissa Python-koodiksi. Jos teksti ei noudata koodin syntaksia, sitä ei voida suorittaa tai C:n tapauksessa kääntää. Syntaksi antaa myös koodaajalle tietoa siitä, missä muodossa halutunlainen ohje tulee antaa.
Taulukko (array) on ohjelmointikielissä yleinen tietorakenne, joka sisältää useita (yleensä) samantyyppisiä arvoja. C:n taulukot ovat staattisia - niiden koko tulee määritellä taulukon esittelyn yhteydessä - ja taulukossa voi olla vain samantyyppisiä muuttujia (myös tyyppi määritellään esittelyssä).
Yhden muistipaikan koko on yksi tavu (byte) - tyypillisesti 8 bittiä. Tavu on siis pienin yksikkö joka voidaan osoittaa tietokoneen muistista. Muuttujien tyyppien varaamat muistialueet lasketaan tavuissa.
Terminaali, komentokehote ja komentorivi ovat eri nimiä käyttöjärjestelmän tekstipohjaiselle käyttöikkunalle. Windowsissa komentoriville pääsee kun kirjoittaa suorita...-ikkunaan cmd. Komentorivillä annetaan tekstikomentoja käyttöjärjestelmälle. Tällä kurssilla pääasiassa siirrytään cd-komennolla hakemistosta toiseen ja käytetään kääntäjää kooditiedostojen kääntämiseen sekä suoritetaan käännettyjä koodeja.
Tietorakenne on yleisnimitys kokoelmille jotka sisältävät useita arvoja. Pythonissa näitä olivat mm. lista, monikko ja sanakirja. C:ssä taas yleisimmät tietorakenteet ovat taulukot (array) ja tietueet (struct).
Tietokoneen muistissa oleva data on pelkästään bittejä, mutta muuttujilla on tyyppi. Tyyppi kertoo millä tavalla muistissa olevat bitit pitää tulkita. Se kertoo myös kuinka suuresta määrästä bittejä muuttujan arvo muodostuu. Tyyppejä ovat esim int, float ja char.
Tyyppimuunnos on operaatio jossa muuttuja muutetaan toisentyyppiseksi. Alkeiskurssilla tätä tehtiin pääasiassa int- ja float-funktioilla. C:ssä tyyppimuunnos merkitään hieman toisin: liukuluku = (float) kokonaisluku. Huomioitavaa on myös, että operaation tulos voidaan tallentaa ainoastaan muuttujaan jonka tyyppi on kohdetyyppiä (esimerkissä float). Pythonissa nähdyt luku = int(luku)-temput eivät siis onnistu.
Varoitusviesti on ilmoitus siitä, että ohjelman suorituksessa tai - erityisesti tällä kurssilla - sen kääntämisessä kohdattiin jotain epäilyttävää, joka saattaa johtaa virhetilanteisiin, mutta ei suoraan estä ohjelman käyttöä. Yleisesti ottaen kaikki varoitukset on syytä korjata ohjelman toiminnan vakauttamiseksi.
Virheviestiksi kutsutaan tietokoneen antamaa virheilmoitusta joko koodia kääntäessä tai ohjelmaa suorittaessa. Virheviesti tyypillisesti sisältää tietoa kohdatusta ongelmasta ja sen sijainnista.
C:ssä main-funktio on ohjelman suorituksen aloituspiste kun ohjelma käynnistetään. Ohjelman komentoriviargumentit tulevat main-funktiolle (mutta niitä ei ole pakko vastaanottaa), ja sen palautusarvon tyyppi on int. Lyhimmillään main-funktion voi siis määritellä: int main().
C:ssä yksi tulostustapa on printf-funktio, joka muistuttaa pääasiassa Pythonin print-funktiota. Sille annetaan tulostettava merkkijono, sekä lisäksi merkkijonoon sijoitettavat arvot mikäli on käytetty paikanpitimiä. Toisin kuin Pythonin print, printf ei automaattisesti lisää rivinvaihtoa, joten loppuun on yleensä syytä lisätä \n.
Silmukoista while pohjautuu toistoon ehdon tarkastelun kautta - silmukan sisällä olevaa koodilohkoa suoritetaan niin kauan kuin silmukalle annettu ehto on tosi. Ehto määritetään samalla tavalla kuin ehtolauseissa, esim: while (summa < 21).